Familien Storm Jensen - Forside

Hjemme igen

Så er vi hjemme igen - dejligt! Ude er godt men hjemme er bedst smiley.gif

Nu er vi hjemme ved en computer, som har CD-drev, så nu har vi fået lagt billeder ind af River Rafting i "galleriet"

Tilbage til Calgary

Tirsdag og onsdag

Tirsdag morgen virkede Visa Dankortet igen, og vi fik ringet og fixet Mogenses mastercard også (lidt bøvlet at arrangere, men det lykkedes). Så skal jeg ellers love for vi fik brugt kortene! Da vi var trætte af shopping og havde fået købt de ting vi havde planlagt, gik turen tilbage til Calgary. Vi var heldige at komme lige før myldretid. Vi var glade for at se Susy og familien igen, og Lærke var lige så glad for at se kattene. Efter at have pakket alt ud af motorhomet, fik vi gjort vognen ren, så den var klar til at blive afleveret næste dag. Onsdag fik så afleveret motorhomet, og vi fik pakket de fleste ting i kufferterne og tjekket at de ikke vejer for meget. I aften skal vi spise sammen med hele familien (Svend Åge og Patsy, Kelley og John, og Susy, Katya og Glen) – det bliver hyggeligt J

I morgen aften er vi så klar til at tage af sted herfra ved 21.30-tiden om aftenen. Det bliver nu også dejligt at komme hjem igen J

Banff fra oven

Mandag d. 13. juni

Sightseeing dag! Vi startede med at køre op til Mt. Norquay lookout, som vi havde fået anbefalet, og der var ganske rigtigt en rigtig fin udsigt over Banff by og de omgivende bjerge. På vej derop var vi så heldige at se både hjorte, mountain sheep og en spætte.

Tilbage til Banff for at tage det traditionelle billede ved Bow Falls, og herefter op til Banff Gondola for at tage gondolerne op til Sulphur Mountain. Vi gik den lille ”spadseretur” over til målestationen, og fik undervejs tage en masse billeder af alle de jordegern, der lever på toppen af bjerget. De er ved at blive lidt små-tamme af alle de turister, der kommer deroppe, og der er selvfølgelig altid nogen, der ikke kan lade være med at give dem lidt at spise. Også heroppe var der en rigtig flot udsigt over byen – selvom der var lidt overskyet. Toppen af de højeste bjerge var væk i skyerne, men ellers var vi heldige at slippe for regnvejr, undtagen et par byger, hvor vi var indendørs.

Efter lidt middagsmad i motorhomet, var vi på Buffalo Nations Museum. De har nærmest bygget et slags fort, hvor de har lavet en udstilling om indianernes liv og hverdag i gamle dage. Lærke var vældig interesseret i det hele og ville gerne have forklaring på de ting hun så på udstillingen. Jeg har da heldigvis læst så mange ”Sølvpil” at jeg kunne forklare de fleste ting J (hvad er der for øvrigt blevet af det blad?)

Moraine Lake og Banff

Lørdag og søndag

Lørdag morgen kørte vi op for at se, om isen var forsvundet på Moraine Lake. Ikke alene var isen forsvundet – det var søen næsten også. Det så grangiveligt ud som om der var nogen, der havde taget proppen ud!!! Drivtømmeret, der skulle ligge ved bredden af søen, lå nu 10-15 meter fra vandet, og vi kunne gå på ”søbunden”. Moraine Lake har i mange år været min yndlingssø, men nu følte jeg mig ærlig talt lidt snydt. Lake Louise er vist 70 meter dyb på det dybeste sted, men det kan Moraine Lake da umuligt være. Vi spurgte oppe i souvenirbutikken, hvor søen var blevet af, og de fortalte, at det er fordi der er kommet så meget sne i år, og der har været koldt så længe, at vandet simpelthen ikke er smeltet og løbet ned til søen endnu – men de håber det kommer snart. Ja mon ikke – ellers er der da ikke meget ved den turistattraktion… Men de 10 bjergtoppe er dog stadig rigtig flotte!

Nu gik turen til Banff, hvor vi tog ind på den samme campingplads, hvor vi var den første nat på turen, med udsigt til Mt. Rundle. Vi betalte heldigvis for 2 nætter på det tidspunkt, og vi fik købt dagligvarer, og herefter blev dagen lidt forhekset. Mogenses mastercard blev spærret af ukendte årsager, og da jeg så skulle hæve kontanter fik jeg trykket forkert, så mit Visa Dankort blev også spærret i løbet af nul-komma-vupti! Herligt sådan en weekend, hvor man ikke kan få fat i pengeinstitutterne – og for at det ikke skal være løgn, er det også pinse i morgen. Bummer!!! Vi var så heldige, at få overført penge fra min kusine i Calgary til Safeway i Banff, så vi har kontanter til de ting vi skal se, og til lidt suvenir. Derud over har vi allieret os med min mor, så vi kan få ophævet spærringen tidligt tirsdag formiddag/middag. Og så skal I ellers se kreditkort, der gløder herovre J Det må da være Nemesis (eller også er der Murphy), at kortene bliver spærret netop som vi rigtig skal til at købe suvenir L

Søndag har vi været i hot springs igen, og slentret rundt i Banff for at kigge på suvenir. Vi har ganske vist kunnet købe lidt, men ellers må vi planlægge hvad vi skal have, og komme tilbage på tirsdag. Vi var heldige at falde over en indianerdragt til Lærke, som hun kan bruge til børnehavens lejr når vi kommer hjem. De skal have indianerdag hele tirsdagen, så her passer den da lige. Hun slentrede også stolt ned ad Banff Avenue i sin nye indianerdragt J

Skriv en overskrift

Fredag d. 10. juni

Vi vågnede op med klaprende tænder på campingpladsen – der var godt nok KOLDT!!! L Så vi skyndte os i tøjet, og efter morgenmad tog til ned til Peyto Lake. Efter en spadseretur på ca. 1 kilometer bliver man mødt at noget af det smukkeste, mest bjergtagende syn, der findes. Den mest blå af alle søer i Rocky Mountains. Farven er næsten ubeskrivelig smuk – så dyb blå i en nuance mellem tyrkis og marineblå. Med lidt held bliver det stort set gengivet på de billeder vi har taget.

Turen gik videre et smut over i Yoho National Park, hvor vi så Spiral Tunnel, som er en ”sløjfe” der er sprængt igennem bjerget for at kunne komme hhv. op/ned i højden. Det bliver for stejlt for togene at køre direkte op eller ned, derfor ”byggede” man i 1908 en spiral tunnel gennem bjerget. Hvis man er heldig at se et af de lange tog køre igennem tunnelen kan man se forenden komme ud af for oven mens bagenden endnu ikke er nået ind for neden. Vi nåede at se et ”kort” tog køre ud og ind igennem bjerget.

Næste stop på turen var Emerald Lake, der er kendt for sin smaragdgrønne farve. Der var overskyet og krusninger på vandet, så søen var faktisk ikke så flot som sidste gang Mogens og jeg så den, og den blegnede lidt ved siden af Peyto Lake, men når alt kommer til alt er det nu stadig en rigtig flot og smuk sø!

Så kørte vi tilbage til Banff National Park, ned til Lake Louise, som denne gang var isfri. Den er altså også meget smuk, og bjergene omkring gør den meget fotogen. Så blev der taget familiebillede igen J

Til aften har vi indlogeret os på en campingplads med strøm, så vi kan sætte varmeapparatet til at tænde, når det bliver for koldt!!! J Der skulle være Wi-fi nede på posthuset i Lake Louse Village, så det tjekker vi lige i morgen.

Jasper og Icefield Parkway

Onsdag og torsdag

Fik vi nævnt at det var en fantastisk River Rafting vi prøvede J? Ja, vi er helt klar næste gang vi kommer herover!

Efter arbejdet fortjente vi en tur på restaurant i Jasper, og efter lidt græsk/italiensk mad tog vi hen på vaskeriet med kaffebar og internet for at købe os til ½ times internet. Puha, deres net er ikke særlig hurgtigt, så det er godt vi har forberedt teksten. Det tager lang tid at oploade billederne, så vi når ikke så mange. Vi nåede slet ikke at tjekke, om der var noget i vores gmail postkasse.

Om eftermiddagen tog vi til Maligne Canyon og hikede en lang tur ned ad kløften. Også denne canyon var flot og spændende, men den kommer nu ikke på højde med Johnson Canyon og Marble Canyon.

Torsdag morgen tog vi turen op med Jasper Tramway op til Whistler Mountain. Herfra kan man godt gå de sidste 500 meter (?) op til toppen af Whistler Mountain (2469 m.). Man bliver godt nok lidt forpustet når det går så stejlt, og luften allerede begynder at blive tynd. Men sikke en udsigt når man kommer op på toppen!!! Det er lidt vildt at kigger over på de andre bjergtoppe i stedet for at kigge op, som vi plejer.

Vel nede igen kørte vi til Athabasca Falls og Sunwapta Falls – det ene vandfald smukkere og mere imponerende end det andet! Og turen gennem Icefield Parkway er utrolig smuk – skove med grønne graner og birke, Athabasca River og North Saskatchewan River i bunden, der er helt tyrkisblå og hvide toppe på de enorme bjerge ”lige ved siden af”. Det er virkelig smukt!

I forbifarten  nåede vi lige at tage et par billeder ved Columbia Icefield, som består af adskillige gletchere, heraf blandt andet Athabasca Glacier, som har givet navn til Athabasca River, som vi raftede på dagen før. Ifølge guiden i går tager det 18 timer fra vandet smelter på Athabasca Glacier til det når frem til Jasper – godt 100 km! I går tænkte jeg, at det var lang tid, men efter at have kørt turen selv, synes jeg egentlig det er ret hurtigt.

Vi nød aftensmaden på Rampart Creek Campground med grantræer og smukke bjerge som naboer.

Rafting + ?

Puha, denne forbindelse er langsom, så det bliver bare lidt kort. Vi har været på River Rafting i formiddag. Det var en super god tur! Vi ville egentlig bare have været på en "float", men tidsmæssigt passede dette bedre. Heldigvis gik det fint med Lærke selv om der var lidt bølgegang en gang imellem, så vi nød det alle 3. Mogens og jeg syntes det var rigtig sjovt selv at padle. Vi var os 3, 2 unge tyskere og 2 professionelle i gummibåden. Tja - for at sige det på lidt mere moderne dansk: Det var en FED tur.!!! Vi er klar næste gang vi kommer til Canada smiley.gif

Søndag, mandag, tirsdag

Søndag kørte vil til Clearwater og tjekkede ind på KOA campingpladsen, hvorefter turen gik ud til Wells Gray Provincial Park. Vi så 3 vandfald som vi havde fået anbefalet i visitors center – den ene smukkere og mere imponerende end den anden: Helmcken Falls, Dawson Falls og Pawhat Falls. Den første var meget stor og der kom enormt meget vand fossende ud i faldet. Den næste var meget bred og kaldes ikke for ingenting for Little Niagara og til sidst Pawhat, som var meget lang og hvor vi kunne følge vandet ud i floden i dalen. Vi forsøgte forgæves at komme på nettet på KOA campinpladsen, som skulle have gratis Wi-fi. Det lykkedes til sidst at komme på deres browser, men så var nette tilsyneladende nede….øv!

Mandag kørte vi mod Mount Robson. Vi fik burger og fik tjekket dæktryk i Valemount, og ikke så længe derefter kom vi til Mount Robson – det højeste bjerg i de canadiske Rocky Mountains. Ellers er der ikke så meget at lave i det område, så vi kørte videre mod Jasper. Tilbage på Alberta-siden af Rocky Mountains er der nu blevet koldere igen.

Tirsdag har vi fundet de lange bukser frem igen. Vi fik booket tid på en ”floating” tur i morgen på floden, og herefter gik turen til Miette Hot Springs som bestemt er køreturen værd. Der er 4 pools med hhv. 38, 40, 17 og 11 grader varmt vand. De sidste 2 pools er selvfølgelig ikke særlig store, man tager bare et par hurtige svømmetag, så har man egentlig lyst til at komme over de de varme pools igen J. Men vi havde det rigtig dejligt bagefter. Her tirsdag aften er vi kørt ind på Whistler campingpladsen 3,5 km. syd for Jasper. En kæmpestor campingplads, hvor vi igen har elektricitet, men ingen Wi-fi. Det er der slet ingen campinpladser der har her i Jasper, har vi fået at vide på visitors center. Men der er et vaskeri/kaffebar inde i byen, der har Wi-fi, så måske kommer vi forbi i morgen og får kommunikeret lidt ud til verden igen.

Flyvende mus

Det blev kun til en lille begravelse her til morgen. Der var ingen mus i fælden - til gengæld lå der en død museunge ved siden af fælden angry.gif Øv!!! Så der må altså være en rede i vognen. Museungen fik vist en flyvetur ind i skoven mens jeg var i bad. Så må vi se med resten.

2011

Newhalem Washington - Kamloops B.C.

Lørdag d. 4. juni

I dag har bestået mest af køretur – 490 km i alt – puha! Så er vi også nået så langt som nord for Kamloops og vi regner med at have god tid til at se alle de ting vi gerne vil se i Wells Grey Provincial Park, Jasper og Banff.

Inden vi forlod Newhalem i Washington nåede vi lige ud på en lille mini-hike på ”Trail of the Cedars”. Over hængebroen går turen ind i en næsten fuldstændig grøn verden af enorme ”red cedars” træer, mos og bregner i mange udgaver. Et rigtig lille eventyrland, der bestemt er værd at køre efter.

Efter kl. 18 nåede vi til campingpladsen, som er et lille hyggeligt familieforetagende, på 25 pladser. Der var heldigvis stadig ledige pladser til trods for at pladsen er så lille, og det er lørdag aften. Vi sluttede endda aftenen af med fyrværkeri, da ejernes dreng fyldte 13 år i dag.

Ellers er det vist tid til et par af anekdoterne. Vi har købt en toaster, så vi kan få ristet brødet om morgenen, for brødet herovre er altså noget ”vattet” noget. Ledningen til toasteren kan ikke rigtig nå op til stikket, så toasteren bliver nødt til at stå på noget. Her til morgen glædede vi os til endelig at få noget fornuftigt brød til morgenmad og bedst som toasteren begyndte at blive varm stoppede hele skidtet igen – generatoren kan ikke køre, hvis der er mindre end en halv tank brændstof tilbage på bilen L Nul toast til morgenmad!

Da vi skulle til at køre, opdagede Mogens en mus, der kravlede ned ad gardinet ved siden af Lærke. Så gik den vilde jagt for at fange kreaturet, men det lykkedes ikke – heller ikke da vi startede motoren (den var løbet ind ved siden af speederen). Det blev nok lidt varmt for den efterhånden som vi kørte op ad bjergene, og motoren blev mere og mere varm, så den kiggede ud en gang imellem, og på et tidspunkt løb den hen over mine fødder mens jeg kørte….UUUUUUH….herefter sad Mogens parat ved siden af med en kop for at fange den hvis den skulle vove sig ud igen. Men den må have lugtet lunten, for vi har ikke set den siden. Nu har vi ellers lokket med salami på campingpladsen – men det lokkede kun myrer til. Så nu skruer vi bissen på, og har lånt en musefælde af ejerne på campingpladsen. Så må vi se om der er bid i morgen. Vi håber det, men Lærke kommer nok til at savne sit nye kæledyr. Hvis den går i fælden skal der være begravelse i morgen…

Revelstoke B.C. til Newhalem Washington

Torsdag d. 2. juni og fredag d. 3. juni

Begge dage har vi tilbragt på de lidt mere primitive campingpladser – dvs. der er ingen elektricitet anden end det vi selv har med i bilen, og der er da slet ingen Wi-fi (mobil bredbånd). Vi kørte fra Revelstoke sydpå ad rute 97 gennem bjerg- og sø egne og til sidst begyndende frugtplantager og vingårde efterhånden som vi nærmede os Kelowna. Vi fandt en charmerende campinplads syd for Peachland, hvor pladserne lå på en serpentinervej ned til Okanagan Lake. Det blev lidt blæsende om aftenen, så vi nåede kun lige at lave popcorn på bålet – så måtte vi trække indendørs.

Vi stod tidligt op fredag morgen og begav os på vej mod den amerikanske grænse. Vi nød resten af turen gennem frugt- og vinlandet, og nåede til sidst den amerikanske grænse. Vi fik tjekket vores pas og derefter motorhomet, hvor vi fik konfiskeret appelsiner og vindruer. Dernæst skulle vi udfylde ”greencard”. Mogens og jeg fik desuden taget fingeraftryk – han syntes åbenbart ikke det kunne svare sig at tage Lærkes…. Det er vist en alvorlig sag at være ansat i US Customs – der er i hvert fald ikke meget small talk over dem, som der er med alle de canadier vi ellers møder. Men efter 18 dollars for at rejse ind i landet, fik vi dog udleveret et kort over Washington og ønsket om en god tur.

Så gik turen videre ned til rute 20 vestpå gennem en charmerende lille by, hvor husene var holdt i westernstil (Winthrop), hvor vi fik frokost. Herefter startede bjergene, som var rigtig flotte, og bestemt turen værd. Der var stadig meget sne – da vi nærmede os passet på toppen af bjergene, var der stadig meterhøje driver ved siden af vejen. Så kørte vi nedad igen, og kom til Ross River, hvor vi gik en lille hike på godt en time ned til Ross Dam og op igen. En stor og fascinerende dæmning! Der var yderligere 2 dæmninger, som vi dog ikke så, men der må virkelig blive genereret noget strøm. Alt dette går til og er lavet at Seattle City Light. Hvor meget af byens strømforsyning, der kommer herfra ved vi dog ikke.

Til aften er vi kørt ind på endnu èn af de ”primitive” campingpladser ved Newhalem, og brugte vores sidste kontanter – 12 USD.

Golden til Revelstoke

Onsdag d. 1. juni

Vi spiste morgenmad ved floden med udsigt til togene, og kørte så videre gennem Glacier National Park og Mt. Revelstoke National Park. Vi var uheldige med, at næsten alle seværdigheder var lukket – indklusive 2, som vi meget gerne ville se, og havde forventet os en del af. Så planerne måtte revideres, og vi endte i stedet med at tage ud at svømme i Canyon Hot Springs. Det var nu også dejligt, og Lærke nød at komme i swimmingpool. Én med 32 grader varmt vand, og én med 40 grader varmt vand. Vi faldt i snak med et par tyskere fra Berlin-området, som også var på ferie i motorhome.

Efter et bad og frokost gik turen videre mod vest, og vi kom forbi den første seværdighed i bruchuren, som rent faktisk var åben – ”Skunk Cabbage Trail”, som er ret specielt vådområde midt i bjergene, som er kendt for sine fugle – heriblandt en enkelt tropisk fugl. Det var hyggeligt at gå tur på træ-gangbroerne rundt i vådområdet. Der var også noge ret specielle planter – skunk cabbage – som ligner en hvid udgave af vild ingefær, bare større. Planten blomstrer kun mens sneen smelter (så her kom vi på et godt tidspunkt) og den udsender en kraftig duft for at tiltrække insekter til bestøvning.

Sidst på eftermiddagen tog vi til KOA campinpladsen ved Revelstoke. Ikke så fantastisk som vi havde forventet, men der er da det vi skal bruge. Mogens og Lærke nåede også at se en kolibrier oppe ved kontoret.

Banff og Golden

Mandag d. 30. og tirsdag d. 31. maj

Mandag formiddag fik vi handlet dagligvarer og afleverede bilen i lufthavnen. Herefter gik turen til Cruise Canada for at hente motorhomet. Det tog lidt tid før motorhomet var klar til afgang, men så kørte vi også direkte ned til Susy for at læsse ind i bilen. Selv om der i princippet er plads til 7 personer, kan vi nu næsten fylde det hele op med vores ting og tøj. Der er selvfølgelig god plads nede under vognen, men det er nu meget rart at have det meste ved hånden. Kl. ca. 5 gik turen vestover ud mod Banff, hvor vi ankom ved 7-tiden. Vi fik den skønneste campingplads med udsigt til Mount Rundle, og vi nød den flotte natur i fulde drag!!! Lærke var lige så optaget af jordegernet ved vores plads. Der var fint i motorhomet om aftenen og om morgenen, men om natten var der knaldhamrende koldt!!! I løbet af ugen har der være frostgrader i bjergene i Banff, og det har der nok også været i nat.

Tirsdag morgen besluttede Mogens og jeg at vende ruten om, så i stedet for at blive i Banff, kørte vi sydvest mod Radium Hotsprings og endte helt i Golden, da de campingpladser vi ledte efter enten ikke var åbnet endnu eller simpelthen ikke fandtes selv om de var markeret på kortet. Men i Golden har vi fundet en dejlig campinplads ned til floden, Kicking Horse River. Floden ligger lige bag et lille dige, og på den anden side af floden, ca. 20 meter væk, ligger jernbanen. Det har været helt sjovt at se, hvordan de rangerede det 50-vogne lange tog, men gad nok vide hvor ”sjovt” det bliver i nat….?

Vi nød vores aftensmad ude ved bålet – vi har haft dejligt varmt vejr i B.C. - og vi faldt i snak med et par Københavnere, som var på vej fra Vancouver til Banff.

Johnstons Canyon, Moraine Lake og Lake Louise

Søndag d. 29. maj

Vi vågnede til pragtfuldt solskin, og efter morgenmad tog vi af sted ud mod bjergene. Temperaturen var ikke så høj, men ikke værre end vi sagtens kunne holde varmen når vi gik. Mogens og jeg nød turen derud i fulde drag – det er skønt at køre derudaf med bjergene som udsigt. Igen er det en fantastisk følelse når man kommer helt derud, hvor LILLE man pludselig er ved siden at de enorme bjerge. Vi kørte direkte til Johnstons Canyon og gik den 2,6 km. lange hike til upper falls. Johnstons Canyon er en kløft, hvor floden har eroderet ned igennem bjerglagene igennem ca. 20.000 år (kan ikke lige huske det nøjagtige tal..). Der er 2 store og 5 mindre vandfald på ruten. Der var rigtig smukt i Johnstons Canyon, og det er en dejlig gåtur. Herefter kørte vi videre til Moraine Lake.

Moraine Lake var stort set frosset til – der var en lille åbning på vej i den ene side, men det var alt. Som Susy siger, lægger man mere mærke til hvor smukke bjergene er nu, når man ikke kan se den smukke tyrkisgrønne sø, som ellers stjæler blikket. Det var en oplevelse for os alle at se det hele frosset til, selv for Canadierne – de har aldrig været der mens søen var frosset. Det samme gjaldt for Lake Louise, som vi tog videre til bagefter. Også den var frosset til bortset fra en lille åbning forrest ned mod hotellet, Chateau Lake Louise. Omgivelserne er meget smukke, men vi vil meget gerne komme tilbage hertil i slutningen af turen og se, om ikke der er frostfrit til den tid. Så kan Lærke også se de 2 søer, som er så smukke. Dejligt at se disse smukke omgivelser igen!!!

Calgary Science Center - m. Titanic udstilling

Lørdag d. 28. maj

I dag havde regnvejret flyttet sig, så vi havde fint vejr i Calgary (måske lidt overskyet, men ellers OK) – til gengæld var der regn i Canmore. Så vi besluttede os for at blive i Calgary.Vi tog ned til centrum til Calgary Science Center, som har en afdelinge der svarer lidt til eksperimentarium – Katya mente dette ville være sjovt for Lærke. Der var også en gæsteudstilling om Titanic. Denne var meget spændende og lærerig. Der var en del effekter med, som er hentet op fra vraget. Alt fra tøj og penge til porcelæn. Jeg var overrasket over at se, at passagererne var delt op i hele 3 klasser, og der var forskelligt service til hver klasse. Til 3. klasse var servicet påført selskabets logo, for at de ikke skulle føle sig fristet til at stjæle det… 1. klasses servicet lignede naturligvis kongeligt porcelæn. Der blev i det hele taget gjort meget ud af at adskille klasserne, og det var vigtigt, at 1. klasse mærkede så lidt som muligt til de andre klasser og personalet, så der var specielle trapper og gange for personalet, så de ikke kom på 1. klasse – undtagen selvfølgelig, når de skulle servicere de rejsende…

Det var temmelig dyrt at rejse på 1. klasse – biletterne svarer i nutidsværdi til ca. 40.000 op til 90.000 dollars for de 2 dyreste suiter med egen butler og eget lille promenadedæk. (dvs. omkring 220.000 til 500.000 kroner!!!). Så var alt dog også gratis med med mindre man ville i spa eller tyrkisk bad – der skulle også betales i à la carte restauranten.

Ved indgangen fik vi alle udleveret boarding pass, som svarede til én af de passagerer, der rejste med båden. Mogens rejste med sin familie (3. klasse), jeg var en dame på 29, der var på forsinket bryllupsrejse med sin mand (2. klasse), og Lærke rejste alene, men delte kahyt med en anden ung dame (2. klasse). Ved udstillingens slutning kunne vi se på store plancher om vi overlevede. Ca. 750 overlevede, mens 1.500 døde. Mogens og jeg døde, mens Lærke overlevede sammen med den pige hun delte kahyt med. Det blev pludselig meget virkeligt på denne måde – og det kunne godt lige få hårene til at rejse sig lidt på hovedet, må jeg sige!

Efter Titanic udstillingen var vi inde i Science Center, hvilket Lærke nød. En masse kreative udfoldelsesmuligheder for børn. Vi nåede også at gå en tur i det dejlige tørvejr.

Billeder i galleriet

Der er lagt nogle billeder ind i galleriet. Hvis man dobbeltklikker bliver billedet større, og det er muligt at skrive en kommentar.

Shopping

Fredag d. 27. maj

Regntiden er endnu ikke slut. Der skulle være tørvejr i morgen, så derfor satsede vi på Mall’en igen i dag. Vi har været af sted i næsten 7 timer. Puha – det er ikke hver dag vi kan holde til sådan en tur! Men for en hardcore shopper vil det nok være paradis! Planen i morgen er, at køre til Canmore som ligger på vej ud til bjergene. Det er vel egentlig kun ”foothills” i Canmore området, men det bliver dejligt at få det første glimt af bjergene. Man plejer at kunne se dem fra Calagary, men de har godt nok være godt skjult af regnskyer indtil nu. Vi glæder os til i morgen!

Royal Tyrrell Museum

Torsdag d. 26. maj

Regntiden er endnu ikke slut herovre, men i dag fik vi vist kørt fra bygerne. Vi kørte ud til Drumheller, som er et meget tørt område. I kan se The Badlands på billederne. Herefter gik turen til The Royal Tyrrell Museum som er et fantastisk spændende dinosaur museum med rigtig gode udstillinger af dinosaurskeletter og illustrationer af livet for 160 mio. år siden…. plus minus et par millioner år… menneskene har egentlig ikke været her så længe. Drumheller området - eller dalen, har den største koncentration af fossiler i verden. Det er virkelig imponerende! Jeg tror de leder efter fossiler her ligesom vi leder efter rav derhjemme?

Efter dette besøg kørte vi til The Reptile Museum, som er et lille museum med slanger, frøer, gekkoer osv. Vi fik lov at prøve at holde slangen ”Brittany” (se billederne). Mogens tog det som sædvanligt i stiv arm, men jeg må sige, at det var en tur ud i det gule område for mig (lidt grænseoverskridende). Havde det været for 10 år siden, havde jeg sagt blankt nej!

Da vi var ved at være mættet af ”gamle sager”, kørte vi de 2 timer tilbage til Calgary og tog i mall’en Cross Iron Mills, hvor vi blandt andet var i den mest usædvanlige fritidsbutik jeg nogensinde har set – her bestod udstillingen af udstoppede dyr. Bjørne, elge, ulve og fugle på/i loftet, og hjorte ”løbende” ned fra første sal til stueetagen. Meget specielt!!! De havde et KÆMPE udvalg i tilbehør til jagt og fiskeri!

Onsdag d. 25. maj

Vi vågnede til endnu en regnfuld dag i Calgary, men var heldige, at det stort set holdt op efter frokost. Mogens og jeg tog med Susy til den lokale bager, hvilket er nyt for os (altså canadisk bager). Da vi var her sidst kunne man kun købe brød i supermarkedet (= hvidt blødt toastbrød). Elles skulle man ned til den danske bager i centrum af Calgary – lidt langt at køre! Men canadierne må jo også have fået smag for friskbagt brød. De er også begyndt at bruge kerner og mere groft mel, så det er dejligt! Chokoladecroissanterne fejlede bestemt heller ikke noget!

Til frokost kom Svend Åge og Patsy (Annes morbror og tante), og så gik turen til Calgary Zoo. Det er en god og ret stor zoologisk have, hvor dyrene har masser af plads. De har et stort område at bygge på, men har nok snart nået grænsen. Byen vokser hele tiden – sidst vi var her kom der 1.000 nye indbyggere om dagen. Jeg ved dog ikke, om det stadig er i samme størrelsesorden, men ifølge Svend Åge har de passeret 1 mio. indbyggere nu. Kelly og John (Annes anden kusine og mand) kunne ikke nå at komme med i denne omgang. De har et gartneri, og er i fuld gang med at aflevere planter. Ifølge Patsy kører de til Calgary 2 gang om dagen lige nu for at aflevere planter. Der er nok 1½ times kørsel fra gartneriet til Calgary, så lige pt. kan de snildt komme op på en 18-timers arbejdsdag. Vi når forhåbentlig at se dem lige før vi rejser hjem igen. De er begge glade for at campere, så de havde været så betænksomme at sende masser af forsyninger med til os – alt lige fra kort og touristbrochurer til chips, morgenmad, lommelygter osv. osv. – vi behøver snart kun at købe mælk og drikkevand, så er vi klar J

Ankomst Calgary

Så er vi ankommet til Calgary. Vi landede ved 9-tiden i går aftes efter at have været 26 timer undervejs. Puha! Vi var ekstra forsinket fra Heathrow, og blev yderligere ½ time forsinket da vi måtte slå et lidt større sving på vej herover for at komme udenom askeskyen på Island (jeg håber ikke den giver for mange problemer for kollegerne med fly-leverancerne til Grønland på fredag!). Lærkes første flyvetur gik rigtig fint, og hun synes det var rigtig sjovt, så det var heldigt. Rejsen gik faktisk rigtig fint – den er bare lang m. ventetider osv.

Det var dejligt at se familien igen, og efter de første 5 minutters generthed pludrer Lærke nu løs til dem alle selvom det ikke forstår hende. Susy forstår nok halvdelen, men Glen og Katya forstår næsten intet – men de smiler og griner fordi de synes det er underholdende, at hun bare snakker løs til trods for sprogbarrieren.

Vi har fået hentet vores lejebil i lufthavnen i dag, og har været heldige at få en lidt større bil til kun 2 dollars ekstra – der var vist ikke lige så mange biler hjemme da vi kom først på eftermiddagen.

Vi landede til en regnfuld by i aftes, og i dag har det også regnet i perioder og ellers er der overskyt – ca. 7 graders varme. Mon ikke det ligner vejret derhjemme lidt? Ifølge Susy er det kun 14 dage siden sneen forsvandt, så vi er heldige at komme til nr. 2 forår herovre. Græsset er blevet grønt, nogle træer er helt sprunget ud mens andre kun så småt er på vej. De første buske er begyndt at springe ud. Foråret kommer vist hurtigt herovre, når først det starter.

I dag har vi også været ved at undersøge muligheden for mobilt internet i en periode, men før vi er kørende løber det op i ca. 1.000 kr, så det har vi skudt en hvid pil efter. Ifølge Glen er der hotspots på alle Starbucks herovre – så må vi bare til at drikke noget mere kaffe J

April

Rejsehjemmeside oprettet

Nedtællingen til vores Canadatur 2011 er for længst gået i gang, og vi er så småt ved at få styr på mange af de ting, der skal ordnes hjemmefra - f.eks. en rejsehjemmeside, hvor vi kan skrive dagbog fra turen smiley.gif