Familien Balle's ferie - Australien 2011 - Dagbog

Torsdag d. 4. august

Vi havde efterhånden indset at der på denne ferie ikke blev noge afslapning på stranden, men i stedet en masse oplevelser. Derfor tog vi denne sidste dag, som begyndte med lidt småregn til Tjapokai et kulturinformationscenter hvor man kunne opleve og lære en masse om Australiens oprindelige befolkning Aboriginals. Her lærte vi at spille på didgeridu, kaste med både spyd og boomerang, lærte om deres bud på skabelseshistorie og religion, deres forskellige danse og meget meget mere. En rigtig spændende og lærerig formiddag.
Da vores rundvisning her var slut, tog vi ind til Cairns. Vi skulle have købt en kuffert til alt vores nyerhvervede australske tøj, dyr, våben osv. En rigtig flot by.
Aftenens afskedsmiddag med Australien blev lokalt produceret pizza og tropiske frugter til dessert.

Onsdag d. 3. august

Vi vågnede tidligt, da vi i dag skulle ud på Great Barrier Reef. En tur vi alle har set meget frem til – og med god grund. Vi sejlede fra Port Douglas og turen derud foregik ved en times sejlads, med katamaran, til en lille sandø. På vejen derud fik far som den første øje på hvaler i det fjerne og kaptajnen sejlede efter dem så vi kom helt tæt på dem. Det viste sig at være to pukkelhvaler, mor og datter, en helt fantastisk bonusoplevelse. Fra øen fik vi først en guidet snorkletur, hvor de forskellige flotte og farverige korreler, fisk og kæmpe muslinger blev udpeget til os. Herefter fortsatte vi på egen hånd og efter en lille pause tog pigerne en tur mere og det lykkedes os at finde Nemo! Herefter blev der serveret stor og lækker buffet på båden og fik besøg af et par hajer og andre store fisk, som kom helt tæt på båden. Turen hjem igen i kæmpe bølger, blev klaret mere eller mindre godt (vi nævner ingen navne Amalie…), men vi kom tilbage i Port Douglas. Tidevandet havde gjort at flere af skibene stod på sandbund og træernes rødder var helt blotlagt. Vi fik shoppet lidt, blandt andet fik mor købt et kænguruskind til hendes efterhånden store zoo-samling. Efter dagens strabadser var vi ret trætte og vi endte i vores lejlighed, hvor den legendariske risotto-seafood blev lavet og spist på vores store terrasse ud til vandet.

Tirsdag d. 2. august

Mandag d. 1. august

Efter en skøn nat med lyden af fugle og puslen fra de forskellige regnskovsdyr, blev Mathilde vækket med sang halv syv. Op og i tøjet og ud og gå på naturstien, der var lige ved vores fantastiske sted ude midt i junglen. Herefter fulgte en spændende morgenmad med blandt andet eksotisk frugt. Herefter nåede vi endnu en tur op i trækonerne i Daintree Discoverycenter. Denne gang med lidt flere fugle og sommerfugle. Vi satte herefter kursen mod Palm Cove, hvor de sidste overnatninger skal finde sted. Efter en virkelig smuk tur helt ude langs kysten kom vi frem til vores kæmpe store flotte lejlighed lige ud til palmerne og havet. Lige det vi havde drømt og bedt om. Vi nåede lige ned til poolen før solen gik væk og vi derfor fortsatte ned på stranden. Fødselsdagsmiddagen var på en hyggelig restaurant, hvor menuen blandt andet bestod af den lokale fisk Barramundi, kænguru og lam, alt sammen virkelig lækkert. Desserten blev hjemme i vores lejlighed, pandekager, is og forskellig frugt, der var købt på vejen herhen hos en sød gammel kone, der fortalte os om alle de forskellige frugter vi aldrig har set før.

Søndag d. 31 juli

Målet i dag var at komme til Daintree, et område med næsten uberørt tropisk regnskov, hvor vi skal bo ude midt  skoven i små hytter. Turen derud foregik blandt andet vha. En båd som sejlede os over den krokodillefyldte flod. Herefter kom vi tidligt frem til vores sted, en fantastisk sted, langt væk fra alt. Vi fik to hytter og efterlod vores ting for at tage på opdagelse i Daintree Discoverycenter. Efter at vi have gået på opdagelse i den flotte regnskov tog vi ud til en rigtig bountystrand og gik en tur langs vandet (For nej, mor fik ikke lov at bade). Helt utroligt flot! Vi kørte herefter lidt længere op langs kysten hvor der vokser træer helt ud i vandet - mangroveskov! En lidt mærkligt, men interessant syn!

Da vi kom tilbage nød vi et dejligt måltid mad tilberedt af stedets ejere. Noget af det bedste mad vi har fået på turen indtil videre! Da det jo bliver hurtigt mørkt og vi var langt væk fra alt, sad vi i lyset af faklerne - ganske hyggeligt. Efter vi havde fået fyldt maverne, tog vi på nattejagt efter de natteaktive dyr!. Ud over gule og grønne øjne, plus et par fugle fik vi øje på selveste Crocodile DunnDee! smiley.gif og så var det på hovedet i seng, efter at vi fandt hjem til vores hytter..

Lørdag d. 30

Efter endnu en dejlig hjemmelavet morgenmad, fik vi pakket og sagt farvel til vores søde værtspar.

Herefter gik turen igen nord på. Vi gjorde holdt undervejs ved en af de mange flotte strande. Australien blev ramt af en cyklon i februar, hvilket kyststrækningen heroppe virkelig bærer præg af, med mange væltede og knækkede træer. Herefter kørte vi lidt ind i landet og op i bjergene, til en lille by Millaa Millaa, der blandt andet er berømt for dets vandfald. Et smukt og stort vandfald! Undervejs så vi flere skilte med trækænguruer - ja de lever i træerne!
Herefter fandt vi vej til et af Australiens kendteste træer, et kæmpe stort figntræ. Træet har overtaget ikke mindre end tre tæer og er derfor langt større og bredere end et hus.

Efter disse to bemærkelsesværdige fænomener vendte vi hjem til vores nye motel, der skilter med at de har næbdyr på deres ejendom - dog efter en lille selvopfunden safari har vi ikke set noget til disse dyr. I stedet blev aftenen spenderet på værelserne med hjembragt suppe og en omgang luksus i badekaret.

Fredag d. 29

B&B – skønt morgenbord inden vi fik en guidet rundtur i familiens store have midt Alligator Creek Nationalpark. Sød familie, der sætter en ære i at producere alting selv. Brød, frugter – ja selv youghurt.

På fyldt mave tog vi derefter til den lokale minizoo – Billabong Sanctuary. Her fik vi en guidet dagstur sammen med alle andre, der havde fundet vej til haven. En overraskende god tur med fine fortællinger om nogle af de dyr Australien er så kendt for: Wombat, koala, slanger, kænguru, krokodiller m.fl. Vi fik endda mulighed for at holde og røre ved de ”vilde” dyr. Spændende oplevelse – og på en god og nænsom måde fik vi en rigtig fin introduktion til dyrenes vilde liv.

Efter frokost deltog vi sågar i et lokalt skildpaddevæddeløb. Vores hold vandt med flere længder over konkurrenten. Deltagerne var tilfældigt udvalgt blandt de sumpskildpadder, der kom væltende op ad vandet da spanden med frisk fisk blev sat frem.

Vi kørte herefter til Townsville, hvor vi kørte en tur langs den anlagte strandpromenade og tog en tur på Castle Hill. Et bakkeområde, der på et tidspunkt blev forhøjet med overskudsjord fra byggerier for at få betegnelsen ”hill”.

Dagen sluttede med et måltid spagetti Bolognese som vores B&B husmor havde tilbudt os at lave. Dessert – lækker pudding med custard så mor Lisbeth fik helt tårer i øjnene med minderne fra opholdet i England fra snart 30 år siden på nethinden.

Torsdag d. 28

Torsdag den 28.

Dagen efter den lange køretur besluttede vi os for at tage det mere afslappet. Vi skulle kun køre ca. 300 km op til en bed & breakfast i Alligator Creek, hvor vi skal overnatte de næste 2 nætter.

Vi kørte derfor ned til Airlie Beach – helt ude ved kystlinjen. Vi havde naivt forestillet os en dejlig palmestrand med det hvide sand som området Whitsunday er så kendt for så vi langt om længe kunne få os en skøn svømmetur i det store hav. Men det lokale turistbureau kunne ikke anbefale os at bade i havet. Godt nok var det ikke sæson for jelly-fish, men krokodillerne svømmede af og til rundt her….. hmmm hvad gør vi så? Alle dagsture var full booked men fandt så en god mulighed for at få en dagstur til en af øerne tæt på land med en af rutebådene.

Det blev til en skøn dag på Long Island Resort, hvor vi legede resort-turister for en dag, lagde på stranden og solede os i læ af palmetræerne for den stride vind fra syd. Spiste frokost og deltog i eftermiddagens ”fish-feeding” af områdets velkendte ”fat-fish”. Under den seance kom pludselig svømmende en stinger rokke af den slags, der tog livet af Steve Irving. På resortet badede vi ikke – poolvandet var alt for kort og bugten var tørlagt som følge af tidevand i det tidsrum, hvor vi var der.

Også denne dag kørte vi efter mørkets frembrud og sporene efter de mange dræbte kænguruer langs vejkanten gjorde indtryk. Vi ankom til vores værtspar klokken 20 – fik os installeret og sagde godnat til den lokale grønne frø med de store gule fødder. Smukt syn!

Onsdag d. 27

Dagen var på forhånd udråbt til den store køre-dag. Det blev til i alt ca. 850 km ad Bruce Highway med OK standard som en dansk provins landevej. Indimellem tydelige spor efter de tunge lastvognstog – men ofte ganske god standard.

Vi kørte gennem betagende landskaber og endeløse vider med marker for kødkvæg og sugar cane produktion. En produktion, vi dagen efter fik at vide, der dækkede hele Australiens forbrug af sukker! Store fabrikker, der kogte de snittede sukkerrør, sendte den hvide damp højt op på den skyfri himmel.

Dagens kulinariske oplevelse blev en stor steak til frokost i Rock Hampton – kvægdrivernes absolutte hjemby i øst australien. På Western Steakhouse serverede de herregode bøffer – og vi følte os endnu en dag heldige, selv på en ellers kedelig rejsedag. Et lokalt bøfhus med rodeo manege og tilskuerfaciliteter i baggården – vildt autentisk for et stort kvægområde.

De fleste overnatninger har vi haft styr på i god tid. I dag var dog en undtagelse – og da vi på turistbureauet fik at vide at alle ”accomodations” i Mackay var udlejede på grund af en stor konference i byen, blev der lidt panik på. Vi besluttede os derfor at booke et motel længere nordpå i byen Prosperine. Det gav os et par timers ekstra længere køretur end planlagt og vi ankom derefter trætte til et rigtigt traditionelt motel – ganske som dem vi ser på film.

Tirsdag d. 26

Vi stod op kl. 06 for at være klar til endnu en naturvandring med rynkeby og denne gang fik vi fugle at se! Fugle står åbenbart op sammen med solen, så vi fik set og hørt mange forskellige flotte og farverige fugle. Blandt andet papegøjer, der er så vandt til at blive fodret at de kommer og sidder på din udstrakte arm og i Mathildes tilfælde hovedet! Igen en rigtig hyggelig tur og guiden var i top, da han fortalte mange interessante historier og fakta omkring de forskellige arter.

Ud over fugle, og besøg af muselignende dyr så vi også små skovkænguruer, der ligeledes kom rigtig tæt på og ikke var sky for menneskelarm. Efter turen ventede der os et overdådigt morgenmåltid, med alt hvad man kunne ønske sig. Morgenmaden blev fordøjet ved at vi nåede en ekstra tur rundt i skoven, hvor de har lavet en gangbro helt oppe i trætopshøjde, så man får et stort overblik over skoven og stedet omkring. Herefter gik turen til Maryborough, der blot er et stop på vejen mod Palm Cove, som ligger langt nord. På vejen hertil gjorde vi holdt ved et sted, der bliver kaldt Glass House Moutains, opkaldt af Captain Cook. Området består af 8 underligt formet bjerge, der er formet af mange små vulkaner for mange millioner år siden, ligner lidt en græsplæne med muldvarpeskud. Virkelig flot natur og dejlig frokost vi fik os i den efterhånden varmende sol. Maryborough er en af Australiens ældste byer og motellet vi bor på lige så, men vi hygger os og glæder os allerede til en ny dag.

Mandag d. 25

I dag havde vi aftalt at hente Sofie kl. 10 på hendes base. Efter hun havde sagt farvel til hendes medstuderende og de ansatte var vi endelig alle fem samlet og kunne køre nordpå. Vi kørte dog ikke så langt, da vi skulle til et naturreservat og familie-kursted O’Reileys, som de har haft siden starten af 1900-tallet. Stedet ligger oppe i bjergene og midt i regnskoven. Stedet er ekstremt frodigt, da det et vulkankrater og hermed masser af næring i jorden. Derfor er der gode betingelser for planteliver og videre også dyrelivet. Dette fik vi at se på vores fugle/træ-guidettur, der var så smidigt planagt at det startede 20 min efter vi ankom til stedet og sluttede lige i tide til kaffe-tid, hvilket var til stor begejstring for det grå guld. Desværre var fuglelivet ret stille hen på eftermiddagen og det blev mest til en snak om de mange træer, hvilket dog også var ganske interessant. Efter vores tur, fik vi reserveret bord til aftensmad og der var tid til at de nu tre piger, havde tid til en tur i den private spa med udsigt ud over skov og bjerge og solnedgangen blev her nydt. Vi fejrede at Sofie gjorde os selskab og vi spiste derfor på stedets fine restaurant (nærmeste butik 1 times kørsel væk, hver vej!). En virkelig god og hyggelig middag og efterfølgende aften i vores egen stue, med optændt kamin. Da stedet ligger i skoven, må man tage dens beboer med i købet, hvilket man så ikke skulle betale ekstra for. Vores far Finn, fik derfor fuld valuta for pengene og holdt sig vågen hele natten sammen med 2-3 muselignende væsener som han peb og puslede sammen med.

Søndag den 24. juli

Endnu en morgentur – men denne gang til nabobyen Bungalow, hvor der på søndage er et stort marked med 250 boder inde i byen. Et særegent syn og en blanding af second hand, hjemmeavlede grøntsager og frugt i massevis. Lædervarer, sandsigersker og kebab – side om side. Men markedet er alment kendt med en overvældende stor tilstrømning af besøgene. Heldigvis var vi blevet fortalt, at vi skulle komme tidligt. Godt råd. Da vi havde gået rundt et par timer og købt et par reproduktioner fra en lokal kunstner, holdt bilerne i lange rækker op gennem byen i kø for at komme ind på parkeringsområdet. Men det er nu et vældig flinkt og tålmodigt folkefærd – alt foregik i ro og orden – ingen utålmodige bilister…..

Vi kørte herefter tilbage til Byron Bay, hvor de sidste indkøb blev foretaget og eftermiddagen i øvrigt tilbragt på byens main beach. Det blev til et par timer på ryggen med underholdning på vandet af de mange surfere, der tålmodigt igen og igen forsøgte at komme op at stå og ride på bølgerne ind mod stranden.

Netop hjemme igen efter at have deltaget i gudstjeneste i Sofie’s kirke. En anderledes oplevelse end en traditionel dansk folkekirke gudstjeneste – men en god oplevelse og et dejligt budskab om treenigheden – Faderen, Sønnen og Helligånden. Sød lille menighed, der tog vel imod os.

Lørdag den 23. juli

Familien stod tidligt op for at se solopgangen ved byens fyrtårn på Australiens østligste punkt. Desværre var det denne morgen overskyet – men det kunne nu ikke ødelægge den gode stemning. Vi fik hurtigt øje på en flok delfiner, der legede i de store bølger. Fascinerende syn. Stedet er noget kuperet og vi gik en fin tur omkring pynten og stod på det østligste punkt i Australien og nød at solen endelig brød igennem skydækket ved ni-tiden.

På det tidspunkt var vi ved at trænge til morgenkaffen som vi kørte tilbage til lejligheden for at nyde på vores store balkon. Jo, vi nyder dagene i fulde drag. Efter morgenkaffe og hygge tog pigerne på en shoppingtur – på jagt efter de gode tilbud. Selv om prisniveauet er højt – vel også højere end i DK i almindelighed – finder det trænede shoppingtalent let de gode tilbud. En skam vi kun kan have 24 kg i kufferten! Men bl.a. et par UGG boots og et par bikinier blev det da til.

Om eftermiddagen var vi inviteret til barbeque sammen med Sofie, ansatte og studerende fra højskolen. Et hyggeligt samvær på en af byens mange strande, hvor der i forbindelse med parkeringspladsen var anlagt et grønt område med plads til BBQ. Til lejligheden var indkøbt en blanding af kød fra kylling, ko, lam og kænguru. Spændende blanding – men selv kængurukødet smagte ganske godt. Fedtfattigt rødt kød.

Dagen sluttede vi af med en gåtur ind i byen – købte is og hyggede med tur til stranden, der ligger helt tæt på byen.

Fredag d. 22. Juli

Dagen startede, efter en skål dejlig havregrød, med en shoppetur – til pigernes store glæde! Efter der var blevet shoppet lidt, købte vi 6 lækre sushi-ruller, og kørte til Minyon Falls (Mathildes fantastisk gode idé!).

Turen derud var igennem smuk skov, og vi nød alle turen. På vejen kom vi også forbi nogle forskellige kreative postkasser, som mor er meget begejstret for –hun skulle have billeder af dem alle!

Da vi kom derud spiste vi vores medbragte sushi, og gik derefter til udkigsstedet, med udsigt over vandfaldet og de smukke bjerge omkring, ved toppen af vandfaldet. Efter at have stået lidt tid og bare nydt udsigten, gik vi ned ad stien, som førte til bunden af vandfaldet. En sti igennem den meget flotte skov med en masse forskellige dyrelyde og australsk fuglesang. Vi nåede dog ikke helt ned inden vi vendte om, da vi havde planer om at møde Sofie allerede 16.30.

På vej tilbage handlede vi frugt i vejkanten, som vi havde fået anbefalet af nogle lokale. Tilbage i Byron var vi til free BBQ i parken, som Sofie og hendes DTS hold stod for – noget de holder for de hjemløse og backpackerne – spændende at opleve og god stemning om end det var lidt koldt. Her til aften har vi fået god hjemmelavet seafood risotto, og senere kaffe, coockies og is! J

2011

Torsdag den 21. Juli - Gensyn med Sofie!

I dag er dagen, hvor vi endelig skal gense Sofie. Vi havde derfor besluttet os for at gense stranden fra i går for at gøre det let for os selv. Det blev en dejlig formiddag med en lur på stranden og sol på maven. De nybagte boller fra den lokale bager Bumberly blev nydt til sen formiddagskaffe på græsset ved den store parkeringsplads. Ejendommeligt nok tiltrak vi os megen opmærksomhed – synes ellers vi er meget diskrete, når vi slår picnictæppet ud for at nyde den medbragte mad. Men især nogle særegne fugle så frække som skader og store som sølvmåger kommer helt tæt på for at tigge mad. –vi har dog lært at ignorere dem og kan så spise i fred.

Kl. 13 mødte vi Sofie på DTS basen. Vidunderligt at gense hende efter 6 måneder. Hun ligner sig selv, den dejlige pige – kram til alle og glædestårer. Vi blev inviteret indenfor i det, der har været Sofies hjem siden januar. Et ydmygt landsted helt tæt op af Passific Highway – men med charme og intensitet, der sammen med de unge mennesker vidner om, at her er de sammen om noget vigtigere end jordisk gods. Gud er centrum for DTS og har givet Sofie store oplevelser i tiden her i Byron Bay.

Det fik vi et senere indkig i da vi var inviteret med til deres Graduate evening i den lokale kirke. Unge mennesker, der under opholdet er blevet undervist, om den kristne tro og som under den efterfølgende periode – outreach – har været i henholdsvis Cambodia eller Indonesien. Sofie har været i Indonesien Borneo) og her været ude i junglen – helt tæt på den lokale befolkning. Aftenen bød på sang og forskellige indslag fra såvel undervisere som de unge. En dejlig aften med en bekræftelse på, at Gud er god og at han også har været nær Sofie her i Australien.

Tirsdag d. 19 juli

Dagen i dag startede med at vi igen igen fik pakket vores ting sammen og kørte længere nordpå. Vi kørte langs kysten og kom igennem flere hyggelige byer, vi gjorde først holdt i en lille by, hvor vi (selvfølgelig ved stranden!) fik lidt at spise og nød solen. Her besluttede vi os for at køre helt til Byron Bay, hvor Sofie har boet nu et halv år. Derfor stod hele dagen derefter på kørsel.

Vi fik dog også tid til at gøre holdt i woolgoolga og spise vores kæmpe rejer og advokado, igen med udsigt ud over havet og den smukke natur. Dagens dyreoplevelse var de mange pelikaner, der holdt til ved kysten. Det lignede mest af alt nogle store badedyr eller små både, der sejlede rundt med deres store næb. Hen på aftenen, eller sådan føles det, da det allerede er helt mørkt kl. 18.00, kom vi til Byron Bay. Her fandt vi frem til vores lejlighed, hvor vi kan se frem til at skulle være indtil mandag. Vi bor inde midt i byen, som er kendt for lidt af hvert, blandt andet dens lækre strande, gode surf muligheder, hippier og alternative behandlinger. På grund af de smukke strande og natur er der også mange rige og kendte, som bor her og huspriserne er steget så voldsomt at hippierne er henvist til de mindre byer, som ligger længere inde i landet. Dette glæder vi os til at have tid til at opleve i de kommende dage.

Onsdag den 20 juli - Mor's fødselsdag

Dagen startede med at far Finn vækkede de to piger, Mathilde og Amalie, efter at have handlet ind til morgenmad. Der blev dækket fint fødselsdagsmorgenbord og derefter blev mor Lisbeth vækket med morgensang. Hun var dog vågen og var faktisk allerede klar til strandtur med bikini på, da hun slog dynen væk!

Efter dejlig morgenmad kørte vi igennem byen og så lidt af byen og stranden inden vi kørte ud til Tallow Beach. Der var det dejlig varmt og solen skinnede. Vi spiste vores lækre hjemmelavede sandwich og fik en kop kaffe inden vi kørte videre til Broken Head ved 15-tiden. Her var der en dejlig sti igennem regnskoven, lidt huleagtig med træer, der viklede sig ind i hinanden. Der var flere steder et flot udkig ud over vandet, og ind over Byron Bay. Vi endte turen ude på pynten, hvor vi så de tre søstre ligge forstenede ude i havet. Ud over vandet kunne vi se måger der styrtdykkede efter fisk og i det fjerne var der hvaler der en gang i mellem kom op til overfladen og lavede skumsprøjt. Vi gik tilbage til bilen, og kørte ud mod byen Bungalow.

På vejen stoppede vi op ved en lille frugtbod, hvor mor købte grape frugter og lige overfor fandt far en lokal kaffe plantage. Vi gik inden for og sagde vi kom fra Danmark. De blev meget begejstrede og tog godt imod os, og fortalte at de selv engang havde været i Danmark. De fortalte om deres plantage og vi fik lov at gå ned til kaffetræerne og prøvede at plukke nogle røde kaffebær. Inden i lå bønnerne lyse og søde at smage på. Vi købte kaffebønner og kakao med hjem.

Vi returnerede til Byron Bay, hvor vi selv lavede lækker fødselsdags middag. Nu skal vi til at hygge med filmen ”Notting Hill” og lækker isdessert.

Mandag den 18. juli

I dag startede vi med at køre ned sydpå, til North Brother. Et udsigtspunkt 500m over havets overflade og med en fantastisk udsigt. Udsigten var kyststrækningen, hvor vi kunne se de forskellige strande og søer, der er langs kysten. På et kort, der var på stedet, kunne vi se at de fjerneste bjerge vi kunne få øje på var hele 97 km væk! Lige ud til kysten var der tæt bevokset med regnskov og her fik vi vores daglige gåtur. Blandt andet kom vi forbi nogle kæmpe træer. Undervejs mødte vi også den lokale skovfoged, som vi fik en god snak med. Alle vi har mødt hernede har været så venlige og svaret på alle vores spørgsmål, ja far er jo ikke verdens klogeste mand uden grund! Han fortalte blandt andet at det skulle have været regnvejr, og der stod vi så i høj solskin uden en eneste sky på himmelen!

Efter vores gåtur kørte vi tilbage til Port Macquaire, hvor vi spiste vores madpakker på den lokale strand. Her kunne vi se drengene fra byen surfe og der blev endda tid til lidt solbadning. Området her er kendt for dets mange koalaer og derfor har de her et hospital for tilskadekomne og syge koalaer, hvilket selvfølgelige var et must for mor Lisbeth at se. Kl. 15.00 havde de rundvisning, da det er her de bliver fodret. De mest raske er udenfor i hver deres gård, hvor vi kunne se dem sidde i deres træer og de fleste blev også madet.

Dagens kulinariske højdepunkt var mor’s hjemmelavede risotto seafood! Wonderfull!! Imens maden blev tilberedt var far kørt til den lokale bio for at købe billetter til Harry Potter i 3D. Vi fik billetter til filmen kl. 19 så alle er nu vel opdaterede om Harry Potters skæbne. Sidder lige nu og hygger med kaffe og is – kun 3 dage til vi skal gense Sofie. Vi glæder os alle.

Søndag d. 17. juli

Denne sidste morgen på golf resort tog mor en frisk løbetur kl. 7. Efter alle havde fået et morgenbad, gik vi til det store morgenbord. Vi forlod Hunter Valley, og kørte til Dungog, hvor vi fik en kop kaffe og et stykke lokal kage på en lille café. Herefter kørte vi igennem Barrington National park, hvor vejen snoede sig igennem landskabet med farmer og store marker med græssende køer og smukke bjerge. Vejen sluttede ved en stor sø - Chichester Dam, der er opdæmmet og hvor der bliver ledt drikkevand til byerne ved havet. Vandet ledes gennem store rørledninger, der snor sig lidt ucharmerende gennem landskabet.

Herefter kørte vi de næste 20 km på grusvej gennem en kæmpe skov, hvor Mathilde pludselig får øje på en sort slange med rød/orange bug ca. 1 meter lang (godt vi sidder i bilen). Den ligger og soler sig, men forsvinder ind i et hul da vi over beglor den og tager billeder. Tænk gennem den kæmpe store skov er vi de eneste, der er på søndagstur!

Vi kører på turistruten gennem det meget smukke landskab. I et område er der skilte, der gør opmærksom på Koalaer og pludselig vågner Amalie op og får øje på en i en trætop. Vi må vende bilen til stor fare for familien, men en Koala! Det er da for fantastisk at se én i naturen. Ganske rigtigt – den sad og iagttog os da vi filmede og fotograferede den.

Endelig kommer vi til vores reserverede lejlighed på Flynns on Surf – Beach Villas – wow, men det er mørkt allerede kl. 17.30 så det bliver først i morgen vi kan se havet!

Lørdag den 16 juli

Lørdag morgen på golfresort Cypress Lake begynder med en gedigen morgenbuffet af den bedste slags. Som den flittige læser vil bemærke er der stor begejstring for morgenmåltiderne J. Tour de Balle rundt i Hunter Valley blev indledt med morgenbriefing imens dagens deltagere nød den dejlige morgenmad. Første besøg var et besøg på Butterflies Gallery – en ikke særligt imponerende samling af akvareller og oliemalerier iblandet turist-souveniers fra Australien. Derimod blev det næste galleri en positiv oplevelse – en del store skulpturer på de udendørs galleriarealer vakte begejstring.

Frokost indtog vi ved breden af Hunter River inden vi genoptog Tour de Balle med et besøg hos en af de helt store chokolade fabrikanter – Hunter Valley Chocolate. Fristende himmerigsmundfulde! –købte kun et halvt kilo mandler overtrukket med lækker mørk chokolade…… J Det blev herefter til et besøg hos en lokal osteproducent – troede vi. Men det viste sig at være en stor delikatesseafdeling – ganske vist med mange lækre produkter – men det autentiske lokale præg var ikke tilstede – men det var derimod turister i overflod….. vi fortrak stille og roligt og ville så slutte dagen af hos en af de lokale oliven- og vinproducenter.

Pigerne tog sig af olivenindkøbet og jeg ville som familiens overhoved tage mig af det vigtigste – vinsmagningen. Det blev til flere omgange af Semilon 2005, Riesling 2003 og 2010 – derefter Shiraz 2005 og 2007. Riesling 2003 smagte som den eneste ganske udmærket – men det var prisen så sandelig også. $35 AUD! Jeg smilte sødt til damen, der tålmodigt havde guidet mig, udtrykte at det helt sikkert var gode vine men måtte også være ærlig – det ikke faldt i min smag. Jeg sagde pænt farvel og fandt i stedet pigerne, der havde bedre held. Vi fik en hel flaske dejlig Balsamico med os hjem!

Tour de Balle sluttede foran pejsen på vores ressort med en dejlig kop cappucino. Senere begav vi os hjem til lejligheden, hvor Amalie tilberedte spagetti og bøfstroganof. Det smagte himmelsk. Aftenen var helliget en omgang 500. Det bølgede længe frem og tilbage – men Mathilde trak sig til sidst sejerssikkert ud og lukkede overbevisende i forhold til alle os andre.

Fredag den 15. juli

Mor trak gardinerne fra kl. 07.00 i morges da solen skinnede og så var det ellers op og i bad – på det frysendes kolde badeværelse (Ingen steder endnu har vi oplevet, at de har varme på badeværelserne). Efter morgenmaden kørte vi afsted nordpå og holdt pause undervejs i Wollemi nationalpark. Her kørte vi tre km ind i regnskoven og gik herefter yderligere to km nedad bjerget mod dalen. Da vi hverken kunne se op eller ned, men kun over på den modsatte skovbedækkede bjergside, satte vi os og spiste den medbragte mad.

På turen tilbage til Putty Road var det nødvendigt med 4WD. Herefter fortsatte vi gennem National Park Wilderness mod Hunter Valley, der er et kæmpe område med vingårde. Det begyndte at regne lidt og far fik endeligt brug for vinduesviskerne (ja vi kører jo i venstre side og af gammelvane sidder bliklygten til venstre). Det var også på vejen, at vi så vores første Kænguru (dog en mindre art, wallabier). Det var vi da bare lige glade med og der blev gjort holdt og taget billeder! Senere så vi til stor forskrækkelse dem ligge trafikdræbte ved vejen – vi talte 14 i alt på bare 10 km!! Vi må have en bil med kænguruspoiler……

De to næste overnatninger foregår på et stort golf-resort ved Pokolbin med udendørs spa og pool, hvilket blev afprøvet som de absolut eneste gæster kl. atten da vi ankom. En kold oplevelse, men forældrene var glade! Vi er altså gået fra det lokale motel, med lugt af bacon op igennem gulvet og alle fire senge i samme rum, til en stor lejlighed med to soveværelser med hver sit badeværelse med badekar og fra stuen, en dejlig udsigt over golfbanerne.

Torsdag den 14. juli

Torsdag morgen her i Katoomba startede med stor morgenmad /brunch, som de sultne og kommende bjergbestigere fik fyldt deres kolesterol– og fedtdepoter op med (amerikanske pandekager, pølser, scrambled eggs, omeletter, peanutbutter osv. mmmm). Der havde været nattefrost og til trods for at solen skinnede fra en skyfri himmel var det koldt, hvorfor vi købte skiundertøj i den lokale Macpac butik. Som anbefalet af ekspedienten tog vi mange lag tøj på (7 lag blev det til J) så vi nu var klar til Blue Mountains.

Vores hjemmelavede tur-dag begyndte ved Echo Point her i Katoomba, hvor bjergformationerne ”The Three Sisters” ses og en vidunderlige panorama udsigt ud over the Blue Mountains – breath taking panorama view. Ganske rigtigt – der er en blå dis, der hænger over bjergene og som netop giver området navnet Blue Mountains. Den blå tåge skyldes fordampning af olien fra eukalyptusbladene.

Derefter valgte vi “Three Sisters Walk”, en walk about rute på 4 timer just slow down. Det gik zig-zag ned af Giant Stairway - 869 trappetrin ned af klipperne ned til regnskoven og bushen, hvor der var fredeligt og skøn fuglesang.

Det var en stor oplevelse at gå gennem kløften - mange steder kunne vi nyde udsigten og endelig fik vi varmen.  Vi kom blandt andet forbi Katoomba Falls og Scenic Railway forbi den gamle kulmine. Jernbanen førte os herfra lodret op ad bjergvæggen i de gamle ombyggede kulvogne. Herefter fortsatte turen på gåben tilbage til Echo Point.

Efter en skøn tur i det grønne bjergrige landskab tog vi bilen ud til Sublime Point, hvor mor endelig fandt en koala siddende i et eukalyptustræ!! Endnu et udsigtspunkt ud over det fortryllende bjerglandskab. Solen varmede os – selv i den sene eftermiddagstime og vi besluttede os for at finde endnu et sted, hvor vi i ro kunne se den fantastiske solnedgang. Ikke i havet som derhjemme – men ind over bjergmassivet set fra Cahills Lookout, der af de lokale betragtes som det mest uspolerede – fred og ro uden de støjende turister…… (her følte vi os ikke ramt, men tænkte på de hundredevis af japanske turister vi mødte tidligere på dagen……). Vi følte os endnu engang privilegerede over en most wonderful day.

Katoomba. Onsdag d. 13. juli

Dagen startede med at vi fik pakket alle vores ting sammen og chekkede ud af lejligheden i Sydney. Herefter gik turen til lufthavnen, hvor vi hentede vores lejede bil – en mitsubishi firhjulstrækker. Vores mål for dagen var at komme til byen Katoomba (110km vest for Sydney), som ligger lige ved Blue Mountains området og ”de tre søstre”. På vejen kom vi forbi det Olympiske Stadion, som vi selvfølgelig blev nødt til at se. Det blev til en guidet tur rundt på det olympiske stadion, det største olympiske stadion bygget indtil nu med plads til 110.000 mennesker! Vildt stort og trods den lidt kolde vind, kunne man sagtens fornemme den særlige stemning, der var på stedet og i den olympiske by.

Herefter var vi forbi et stort outletcenter, hvor det blev til lidt shopping blandt andet af 3 x Oakley trøjer til pigerne – vældig ømt! Katoomba er som sagt en by, der ligger op af Blue Mountains og atmosfæren her minder næsten om et østrigsk skisportssted, med hyggelige huse og spisesteder. Vi fik vores aftensmad i den mest hyggelige familieejede amish-prægede café/restaurant, med økologisk linsesuppe og fiskeburgere.

Sidste dag i Sydney. Tirsdag den 12. juli

Cereal  ved morgenbordet med familien og ellers andægtig fokus på dagens højdepunkt: den guidede tur rundt i Sydney Opera House. Et dansk mesterværk så langt fra Danmark af den verdenskendte arkitekt Jørn Utzon. (I parentes bemærket har Finn arbejdet sammen med hans søn Kim Utzon om Fermaten i Herning – lidt royal har man da lov til at være J

Endnu en skøn solskinsdag i Sydney er i fuld gang. Vi gik igennem et par af midtbyens mange grønne oaser – Hyde Park og Botanisk have – inden vi nåede til Operaen. Betagende bygning og fantastisk konstruktion! Alle skaller er skåret ud af det samme kuglestykke – altså fuldt ud geometrisk bestemt! Overfladen er belagt med svenske klinker og interiøret en rustik blanding af australsk hårdttræ, Sydney tæpper og grå beton. For den nysgerrige har vi købt en lille bog med flere facts…..

Dagen var bestemt for et mere besøg – nemlig på museet Hyde Park Barracs. Stedet, hvor de første hvide australiere boede for knap 230 år siden. De første australiere er convicts = fanger fra England. Besynderlig engelsk adfærd – fangerne fik en enkeltbilet og skulle så arbejde for føden i forbindelse med opbygningen af et nyt civiliseret samfund.

–men så var vi også klar til en hyggelig frokost ved vandet på Point Macquire med udsigt ind over operaen og Harbour Bridge. Lun frokost indkøbt i én af de mange take aways. En lur på græsset på vores nyindkøbte Sydney Opera picnic tæppe, og vi var klar til en afsluttende power shopping. Mathilde fik som den eneste held af det raid med en ny trøje imens vi andre nød den sene eftermiddagsstemning.

2011

Søndag og mandag, d. 10.-11.

Søndag:

Vi startede dagen ud med, efter at have spist en dejlig søndags-morgenmad. Vi bor faktisk meget højt oppe og det blæste lige ind på vores lejlighed så vi var spændte på at komme ud. Da vi kom ned på gaden blæste helt vild og mor og far prajede en taxi ud til Hillsong Church, som ligger lidt udenfor centrum. Chaufføren kendte godt kirken og vi gav ”kun” 10 $ for turen! Vi blev taget imod af to, Indo´er, som arbejdede i kirken. De anbefalede os en gade i nærheden, hvor der var mange kaffeshops – uhm dejlig kaffe. Det var en fed gudstjeneste med lovsang, en taler, som mindede meget om Eddie Murfey, og god stemning. Vi tog ’Hillsong-bussen’ tilbage til centrum(en gratis shuttlebus), hvorefter vi gik igennem Hyde Park, hvor vi fik lidt brød og australsk frugt og så efter koalaer da det er mors største drøm. Her fodrede vi også nogle meget mærkelige australske fugle, som vi var lidt bange for, da de havde vildt lange spidse næb. Derefter tog vi op i Sydney Tower, som er 306m højt og hvorfra der var en super flot udsigt. Man kunne se hele Sydney – virkelig et smukt syn! Herefter var vi Botanisk have, hvor der var mange forskellige, og helt specielle træer, planter og blomster. Efter det kom vi til Opera huset og var helt tæt på og gik rundt om den. (På tirsdag skal vi også ind i Opera huset og se nærmere på den). Desuden udsigt til Habour Bridge.  Efter det var vi trætte efter en lang dag, og så gik vi hjemad. Mathilde og Amalie gik direkte op i lejligheden, mens mor og far handlede ind til lækker aftens mad (god kylling m. salat og broccoli til). Efter et dejligt måltid, var vi nede i spaen – dejligt afslappende. Nu sidder vi så og har fået internet, og bare hygger os med sudoku, neglelak og planlægning af de næste par dage. J

Mandag:

Nedenstående er skrevet af familiens eneste ”mand” og skal derfor tages med et gran salt!!!

Hej – det er så mandag i dag. Mor sov længe, så vi vågnede først kl. 10: ”we did it again…..!” – og så styrtede vi rundt i vores store lejlighed…. Nej nej. Mens far gjorde morgenmaden klar, tog pigerne et tiltrængt morgenbad. Efter morgenmaden begav vi os på eventyr. Vi tog ned til Circular Quay, hvor vi købte biletter til Captain Cook Coffee Cruise kl. 2.30 ombord på en stor passagerbåd med 3 dæk. Indtil da nød vi en skøn tur hen over Sydney Harbour Bridge. ”Broen” fra 1932 krævede 16 dødsofre – de 3 overlevede turen i vandet – men blev indhentet af den berygtede hvidhaj! En tur op i den ene pylon overbeviste os om, at vi endnu en dag har oplevet det bedste, med fantastisk solskin over byen, der endog har givet os røde kinder – i sandhed en dejlig sommerdag J og det kalder de vinter! Broen er et af de store ikoner byen markedsfører sig på. Mange tog sig en frisk løbetur hen over broen – selv mor blev fristet over evne og begav sig i friskt løb hen ad den stejle gangsti.

I god tid nåede vi tilbage til afgang med Sydney 2000 og fik overraskende plads som de første i køen. Vi kunne så i ro og mag nyde de hjemmelavede sandwich med løg, skinke og spicy avokado pasta. Turen rundt på vandet tilbragte vi på øverste dæk under åben blå himmel – fantastisk view ud ind over Sydney’s skyline med det største icon af dem alle – Sydney Operaen. Men mere om den i morgen.

Dagen sluttede med indkøb af sushi fra vores stamkøkken i China Town. Sød familie frembragte typisk china food. –og så fandt far turens første øl i kælderen hos den rare kineser. Hjemme kl. 20.00 ømme i benene enige om, at det var godt vi sov så længe!

Dagens kuriosum – familien overvejede endnu en dag i den skønne lejlighed. Vi har givet $758 for 4 nætter i en 2 bedroom appartment. Én ekstra nat ville koste $795! Det styrkede det jyske handelsgen – det ik’ så ring’ endda!

Afrejse og første dag i Sydney: torsdag-lørdag, d. 7.-9. juli

Rejsen: torsdag-lørdag morgen

Vores rejse startede med afrejse fra Finsensgade 28 lidt i tolv torsdag middag efter vi havde sagt pænt farvel til mormor. Her skulle vi have taget det obligatoriske før-afrejse-billede og selvfølgelig med et kamera, som ikke havde strøm til mere end to billeder!  Men men vi fik jo to billeder, så det var fint! Herefter kørte vi til hundepensionen og vi fik afleveret vores allesammens kære lille hund Killah. Vi blev spurgt af ejerne, om den var vandt til at sove i sengen, hvortil mor Lisbeth svarerede klart nej (som om hun havde indrømmet det, hvis det var tilfældet). Vi kørte herefter over grænsen, da vi skulle flyve fra Hamburg. Straks vi ankom til lufthavnen spiste vi Mathildes hjemmebagte boller uhmmmm. (altid vigtigt, at blodsukkeret ikk er for lavt). Flyet var dog en time forsinket og vi havde derfor tid til en lækker is før afrejse (første is = ferien er begyndt!). Far viste sig som rigtig mand og skulle ikke have is, men en halv liter øl i stedet(han skulle selvfølgelig også kompensere for sine feminine støttestrømper som vi alle var blevet udstyret med fra sygeplejersken Lisbeth! smiley.gif ). Fra Hamburg fløj vi til London, hvor vi havde tid til at spise en bagel (tænk nu hvis vi ikke fik mad på flyet!). Vi fik derfor tanket op til en flyvetur på ca. 12 timer til Bangkok (jep vi kom også til Asien!). Det viste sig, at der var masser af mad (heriblandt lam, varm chokolade med marsmellows og gin and tonic!) så ingen grund til bekymring!  Alle fik faktisk en god nattesøvn. I Bangkok skulle vi igennem endnu en security check, hvor vi tre søstre fik af vide, at vi lignede hinanden på en prik (…lidt thailandsk-mande-flirt med mamma Lisbeth skal man ikke tage fejl af). Humøret blev bedre om end vi mente, at det var os som ikke kunne se forskel på dem! Vi sidder nu i flyet på vej til Sydney, har mistet tidsfornemmelsen fuldstændigt, men hvad gør det, når man har film, suduko og ægte ”mandeskænderi” og australsk pigekor i ørerne (far Finns fortrukne!) .  Nu er vi snart i samme land som Sophie-doll! J

Indrejsepapirer og visa i kilovis – Australien er et land med ønske om selvbeskyttelse. Skulle svare på om vi havde jord på skoene (dog ikke i hovedet…!) men nu er vi også klar til at indtage det forjættede land….. Skønt. Måneders venten – vil bare nyde det sammen med familien.

Lørdag:

Vi ankom til Sydney halv seks i morges. Det var bare koldt og vi har alt for lidt varmt tøj med. Vi tog railtrain (fik lige et fantastisk syn af Operaen og Harbour Bridge) ind til hotellet, hvor vi var ca. Kl. Syv. Hele rejsen er gået rigtig nemt og det gik også hurtigt at finde hotellet så det var skønt. Godt brugte og trætte forberedte vi os på at skulle direkte ud i byen, da vi havde fået at vide på forhånd, at vi ikke kunne chekke ind endnu. Da vi kom frem gav den søde receptionist os dog lov til at chekke ind allerede da vi kom. Til stor jubel kunne vi altså komme op og sove (med udstrakte ben!) og frem for alt komme i et efterhånden tiltrængt bad(ingen navne nævnt ingen navne glemt…). Vi fik lidt at spise efter vores makeover og herefter begav vi os ud i byen. Vi tog monorailen hele turen rundt (et mini tog som kører på en skinne og flere gange oppe i luften), hvilket to ca. 20 min og gav os et fint overblik over centrum. Herefter begav vi os ud og rundt i Darling Harbour. Her gik især ”Finn the builder” i selvsving med at tage billeder af alle de flotte bygninger og konstruktioner. Dette gav dog pigerne lidt tid til at udse de bedste shopping muligheder for det tilfælde, at der skulle blive tid til dette lidt senere på ugen. Efter blandt andet et toiletbesøg på det maritime museum (ja vi kører efter princippet ”blot se ikke rører”) gik vi videre ned til China Town. Nu var klokken blevet halv seks og solen var allerede på vej ned, hvilket gav et helt fantastisk lys op på de mange facader og højhuse. I China Town fandt vi vores aftensmad – Peking and med ris uhm.