Fam. Boserup Jensen - Sydfrankrig 2010 1. del

Efterårstur til Frankrig 2010

Sjælland - La Mure Fr.

Dag 1. 19.094ce565ec7a4bf18112010.jpg

Så er vi ved at være klar til afgang, fruen skal bare lige have ”sneget” det sidste ombord, det er jo ikke til at vide hvordan vejret bliver.

Efter en tårevædet afsked med naboerne, vi skal jo være væk i hele 5 uger, er klokken blevet 9.30 og vi er klar til at drage af mod Padborg, hvor vi skal provianterer lidt til turen.

Turen til over sjælland gik rigtigt fint og Storebæltsbroen er altid et storslået syn, især nu hvor vejret er dejligt og solen skinner, videre over Fyn til den lille bro og videre mod Padborg og Calle.

Efter 3 timer ankommer vi til Padborg hvor vi lige skal tanke inden turen går videre, men for et par sjællændere er en tankstation ikke bare en tankstation, det hele næsten er jo kun for lastbiler. Nå vi fik tanket og fandt Calle her fik vi også tanket og fru jensens frokost blev indtaget, dejligt.

Videre skal vi og Fru Garmin bliver sat mod Hamburg og Campingplatz Schnelse-Nord (Knaus plads) her ankom vi kl. 16.15 efter en tur med regn og en del blæst, så efter en anduvnings pils glæder jeg mig til fru Jensens aftensmad. Efter at ha` sneget os igennem indkørslen til pladsen fik vi bakset rundt om div. Kantstene og hække og kom på plads, ud med kablet og strøm på……..uha kun 1300 w ikke meget når vejret er koldt og masser af regn, nå efter lidt øvelse med gulvvarme/varme og elkedel kørte det og vi fik en rigtig hyggelig aften, ja der røg lige en DVD på-hyggeligt.

Dag 2.

20.09

Vågnede kl. O7.30 og det regnede stadig, men pyt vi skal ned til sol og varmen. Snakkede lige med naboen som var på vej hjem fra DCU turen ”Rhinen i flammer” som havde været en rigtig god tur. Nå vi skulle jo også videre så fru Jensen klarede lige afregningen, og hun var godt tosset, da hun kom tilbage. 3o Euro for en nat på en stelplads og næsten ingen strøm og ingen kvittering, uha er det så ikke betalt? Nå jeg er helt sikker på at jeg har en til gode, for fruen er tosset og vil snakke om det hele dagen men vi skal jo syd på – dejligt.

Vi kom af sted kl. 09.00 og smuttede lige op på A7 og så gik det bare mod sol og varme. Ca. 2 timer og så et en tisse/ryge pause jamen det kørte bare og vi nød at vi havde ferie og ikke ”skulle” nå noget vi er tidens herre næsten.

Kassel og op og ned og trækdyret blev lidt mere tørstig, men solen kom og dermed varmen, måske er det tid de korte bukser? Det er så skønt at mærke at vi kommer længere mod syd.

Vi har udset os en campingplads lidt syd for Frankfurt am main, campingplatz-mörfelden, hvor vi ankom kl. 16.15 og hvor er det dejligt at føle sig velkommen, en plads i solen, ja tak og I er velkommen så længe I ønsker. Så ud med stolene på den anviste plads, sol og 28 grader, ja så må vi jo lige ha` vores anduvnings pilsner, vi er jo kommet til varmen. Hygge-hygge vi ser på flyvere, der letter og lander, og vi kan næsten ikke få øjnene fra dem. Men jeg tror, at det din tur fru Jensen til at lave aftensmad, nu har jeg kørt hele vejen, men som altid ender det med, at vi hygger os med at lave noget rigtigt dejligt aftensmad sammen. Fyldte kyllingefileter med salat samt broccoli og ærter og så en dejlig flaske Chianti. Men der gik hygge i den så Jensen måtte på ”lageret” og finde en mere, og det er vel ok, vi har jo ferie. Nu mener fru Jensen at det har været og en rigtig dejlig dag, så hun synes at vi skal slutte dagen af med en cognac til kaffen og en af de små gule. Sådan en dag er livet bare så dejligt, vi glæder os til en ny dag i morgen med nye oplevelser – vi glemmer jo helt, vi har altså lige fået lidt motion, vi har været en tur rundt på  campingpladsen og set os lidt omkring, badeforholdene er bare så flotte og der er rent og pænt alle vegne. Godnat. 4ce567dec63e418112010.jpg

Dag 3.

21.09

Vågnede op til en rigtig dejlig morgen med dejlig sol, så efter morgenmaden hyggede vi os med kaffen og vores bøger, vi havde jo ikke travl, så vi kunne lige så godt nyde det gode vejr.

Kl. 11.15 var vi klar til afgang og kørte de 400 m til motorvejen A5 og så gik det sydpå mod Eugisheim, hvor vi har tænkt os at slappe af et par dage, og måske smage noget af deres gode hvidvin.

Efter en tur med en del vejarbejde, men det har tyskerne jo styr på, tog vi afkørsel 55 så vi lige smuttede syd om Strasburg og ud på de små motorveje mod Colmar, men tak for en tur jeg tror det var værre end at køre på de værste brostensveje i det gamle DDR.

Kl. 14.45 var vi vel fremme i Eugisheim og campingpladsen og fik 4 pladser vi kunne vælge men vi kunne kun være på de 2 så valget var ikke så svært. Vejret har været virkeligt skønt hele dagen, solen har skinnet fra en skyfri himmel og det gør den heldigvis også da vi har fået stillet op, så ud med stolene og en anduvning, i dagens anledning et glas af den lokale hvidvin.

”brostensturen” har kostet et par knækkede æg i køleskabet, det er da utroligt som det kan svine.

Vi smuttede lige en tur ned i byen og det lignede heldigvis sig selv og slagteren kunne vi ikke stå for, så der blev lige købt lidt god aftensmad. Vinsmagningen må vente til i morgen, for det kan jo godt ta` lidt tid, så vi fortsætter i morgen.

Dag 4.

22.09

Ja så stod vi op i Alsace til en dejlig morgen og vejrudsigten har lovet rigtig dejligt vejr, så det bliver en slapper dag i solen med vores bøger. Vi har også sendt en masse sms’er og sidst på dage var vi lige en tur i Lidle for at handle.

Dag 5.

23.09

Atter står vi op til en skøn dag med sol fra en skyfri himmel, så efter morgen turen på cyklen, kørte vi en tur til Colmar, hvor vi bare skulle gense byen og ”Petit Venice” samt hygge os med en god frokost. Uheldigvis var der et kæmpe marked i byen, så fru Jensen var helt oppe i det røde felt, men det går jo ikke at slæbe rundt på ”hele” Frankrigs lager af ”klude, tasker og andet gøgl” de næste 3 uger, så aftalen blev et stop på vejen hjem, så håber jeg de har fået solgt det hele..

Vi havde aftalt at gå på lidt vinsmagning i Eguisheim på hjemvejen, så vi kunne have lidt god hvidvin med videre på turen, man ved jo hvad man har, men ikke hvad man får og fru Jensen vil jo helst have et glas hvidvin, når vi andre skal ned og nyde den gode rødvin.

Vel hjemme på campingpladsen kom bøgerne frem så vi kunne hygge med lidt læsning inden vi skal en tur ned til vin-teltene, for der er jo vinfestival i byen i denne uge. Godt at vi kan gå hjem til campingpladsen. I morgen går turen mod Lausanne, en tur på godt og vel 300 km., så bare vent, så kommer der atter lidt fra familien Jensen.

Dag 6.

24.09

Så må videre, i dag kører vi mod Lausanne i Schweiz.

Mens vi pakkede sammen begyndte det at små regne, så det var måske godt nok at komme af sted. Vi forlod campingpladsen 9.15 og efter lidt omkørsen pga. vejarbejde var vi på motorvejen mod Basel og det gik rigtigt godt nogle rigtigt fine veje og en god skiltning, så det kørte bare.

Det et helt fantastisk vejnet med broer og masser af tunneller. Ved en rasteplads lige nord for Bern, hvor vi tog en kop te gik storkene og fiskehejrene på marken ved siden af og hyggede sig.

Ellers gik turen med at nyde det skønne landskab og lidt musik fra cd-en. Efter Bern begyndte det at regne kraftigt og det holdt ved lige til vi var fremme ved camping de Vidy i Lausanne kl. 13.30, så mon ikke der er dømt hygge med en god bog til det bliver tørvejr.

Efter en rigtig hyggelig aften i campingvognen med dejlig mad og lidt god vin, var det vist tiden til en gå tur i området/parken hvor det Olympiske museum ligger inde i en skråning, så man skal tæt på for at få øje på det. Der er også flere Romerske ruiner i et stort parkområde, vi klarede lige en tur på et par timer i tørvejr. Hjemme igen kom bøgerne frem til Olelukøje mente at det var tid til at krybe under dynen.

Dag 7.

25.09

Efter en nat hvor det har regnet i stride strømme, er pytterne her ved 10 tiden ved at være vær og det er klaret op, men stadig med nogle skyer. Vi beslutter at tage bilen ind til centrum af Lausanne og turen tager ca. 15 min. Og vi finder hurtigt en P-hus mega stort, så det er lige med at huske, hvor vi holder -2 plads 14 så er der vel en mulighed for at vi kan finde bilen igen.

Jeg har Karin mistænkt at have studeret Lausanne hjemmefra, for aldrig har jeg set så mange sko- og klude butikker, nå man er vel en mand i sin bedste alder så på med smilet og se om vi ikke kan finde noget mere kulturelt. Inden det kulturelle fik vi handlet grønsager, brød, ost oliven mm på torvet i forskellige boder, meget hyggeligt. Byen er meget spændende at gå rundt i for byplanlægning er der ikke meget af, masse af små gader til højre og venstre og op og ned.

Efter alle de indtryk var det ved at være tid til noget mere kulturelt, så vi smuttede ind på et hyggeligt værthus, hvor det viste sig, tror jeg, at alle Lausannes mænd og en enkelt madame havde sat hinanden stævne for at spille på hestevæddeløb, jeg skal da lige love for, at der var jubel og tåre efter hvert spil, ja vi kunne jo bare nyde vores kaffe og øl og så prøve at følge med på et af de mange tv’er, hvor man kunne følge løbene. Nå kaffe og øl blev indtaget og det var tid til at se lidt mere af byen, så hen til bilen og vi fandt den i første forsøg, så skal man jo bare finde ud og her kommer ens gamle job heldigvis en til gode, bare følg de grønne ”UD” skilte.

På vejen hjem kørte vi ned til havne og promenaden langs søen og gik en hyggelig tur i de flotte omgivelser.

Vel hjemme var det tid til at indtage lidt føde og så kom osten frem samt en flaske og et par lys på bordet, vi har vel ferie.

En rasteplads syd for Morges

Dag 8.

26.09

Det er så i dag vi har besluttet at drage videre mod La Mure i Frankrig og det er en rigtig dejlig dag, med sol fra en skyfri himmel, så op med støttebenene og mod nye oplevelser, men vi må hellere lige afregne med campingpladsen og det var da noget af en afregning 83 SF (500 kr.) for 2 overnatninger, så skylder vi da vist ikke noget.

Nå kl. var blevet 10.30 og vejret var stadig pragtfuldt, så videre nye oplevelser venter, vi skal ikke køre så langt i dag, kun små 300 km så vi regner med at få en dejlig eftermiddag, nå vi er nået frem. Vi har bestemt os for at tage hovedvejen ned langs med søen for at se lidt mere, end hvis vi bare tog motorvejen. Det skulle også vise sig at være et godt valg for efter nogle få km kom vi igennem den først by Morges og midt i byen sige fru Jensen ”neeej Henning har du set den dejlige campingplads der, lige ned til vandet” men vi har jo kun kørt 10 km så lidt videre skal vi vel? Nå videre gik og med søen til bagbord og vinmarkerne til styrbord, kan man ikke få noget smukkere. Ca. 20 km længere fremme kommer vi til byen Rolle og igen gentager replikken om camping pladsen sig, så betænknings tid til enden af hovedgade ja vi vender vogntoget og køre tilbage til pladsen her i Rolle. Og sikke en plads lige ned til søen og sikke en velkomst ”kan I ikke bare ta` plads 3 den ligger lige ned til vandet, for vi har lidt travl i dag, vi skal ha` party senere”

Jo jo fint med os, ned på plads 3 som fru jensen havde udset sig så det kunne jo ikke være bedre. 15 min senere var stolene fundet frem sammen med de kortebukser og så var det bare at nyde det. Det er bare en af de pladser man drømmer om, når man sidder og leder efter pladser, men så er det jo heldigt at finde dem.

Vi ligger 3 m fra søen med udsigt til bjergene i Frankrig på den anden side og det store/kæmpe springvand nede ved Geneve. Bade og toilet mm er bare super. Oven på alt dejlige var der lige et problem, deres strømstandere var kun til lokale stik og alle deres adaptere var udlejet, men som den flinke dame i receptionen sagde: ” du låner bare mit private” og så var den sag klaret.

Efter lidt afslapning ville jeg lige hen og se den lille havn som ligger ved siden af campingpladsen og der sad 3 ældre mennesker og hyggede sig med et glas hvidhvin, dem faldt jeg i snak med og der blev hentet en flaske mere så jeg lige kunne smage den lokale Rollo Grand Cru og det var virkelig en oplevelse vinen smagte helt eventyrlig, nå vi fik snakket en del området, Danmark jamen vi var langt omkring og der blev jævnligt fyldt i glasset, ligner et gl.dansk glas, men det var rigtigt hyggeligt, jeg fik også lige et par tip om indkøb af den lokale vin, så det må nok hellere afprøve i morgen.

I aften har vi lavet lammekrone som vi købte i Lausanne med dejligt tilbehør, musik på radioen en virkelig skøn udsigt over søen.

Dag 9.

27.09

Op til endnu en skøn morgen med sol og dejlig varme. Glemte lige at vi kom på nettet i går og fik tjekket vores mails mm.

Nå jeg var så sød at hente frisk morgenbrød så vi hyggede os med morgenmaden og den pragtfulde udsigt, den er jo ikke til at blive træt af.

Lidt senere på formiddagen skulle vi så lige afprøve de tips ang. Vin som jeg fik i går, så op i baglandet hvor vinrankerne stå på rad og række hel imponerende og sikke et arbejde at holde de mange km af vinranker, nå vi fandt hurtigt Château de Chatagnereaz Mont sur Rolle og ejerne Christophe og Celine Dupuis (Vigneron = vinbonde), to unge mennesker omkring de 35 år, de bød straks på et glas hvidhvin som virkelig er fantastisk og så gjorde jo heller ikke noget at deres château  ligger med en helt fantastisk udsigt over deres vinmarker og ned over Geneve søen. Efter en rundvisning blandt kæmpe vintønder og masser af historie om stedet syntes ejerne, at det var tid til den rigtige vinsmagning for vi skulle også smage deres rødvin og den var også helt fantastisk, en Grand gru og det viste sig at de kun blev lavet en hvid- og en rødvin. Desværre bliver vinen ikke solgt til udlandet.

Efter et par timer blandt vinranker og storslået udsigt, kørte vi ned i byen Rolle og gik en tur og så på forretninger, billige biler både med og uden ”tag” og vi smuttede også lige ind på det lokale værtshus, for at få en enkelt pils og en kop kaffe og de lokale røverhistorier.

Da vi kom hjem var der blevet tid til en lille lur, inden vi gik en tur langs søen og her fik dagens kulturelle indslag, da vi tilfældigvis kom forbi en kunstudstilling, vi kiggede ind og så på nogle  dejlige malerier, desværre var der ikke priser på de udstillede sager, så vi købte noget.

Vel hjemme fik vi en snak med naboerne især hollænderne til den ene side, som havde problemer med sin parabol, der ikke kunne fange signalerne, men det blev mere snak end løsninger, så om det kom til at virke ved jeg ikke, men vi fik em hyggelig snak.

Nu var tiden efterhånden så fremskredet at grillen skulle tændes, så vi kunne få grillet vores grillspyd og grøntsager og det blev som vanlig en dejlig middag.

I morgen kører vi mod La Mure i Frankrig, Napoleons ruten N85.

Christophe og Celine Dupuis

Dag 10.

28.09

Efter en dejlig og på steder en rigtig flot køretur fra Rolle  gennem Geneve, Annecy, Chambery, Grenoble kørte vi ind på N85 mod La Mure og tak skal du ha` hvor det gik opad de første kilometer, men vi kom godt op på ”toppen” og så gik det stille og roligt mod den udsete camping plads 12 km før La Mure men men pladsen var lukket ned, så vi måtte videre og et par km senere dukkede der en anden plads op, skarpt til venstre med vogntoget ned af en stejl vej og ”se der ligger en skøn plads lige ud til søen” 5 sek. senere springer der en hollænder ud foran bilen med div. Fagter, som nok betød at vi skulle stoppe, så det gjorde vi og den rare mand fortalte at de havde været ned ved pladsen og at den var lukket, mon de Franskmænd ikke gider at tjene en skilling. Nå vejen var smal og bil + CV lang, så vi lånte lige lidt af bondemandens mark, men det gik fint, så op på N85 igen og mod La Mure, først måtte vi spørge Fru Garmin om hun havde nogle forslag og jo da lige på den anden side af La Mure skulle være en plads, fint så ta` vi den, ind gennem La Mure som så rigtig hyggelig  ud, men de  ødsler ikke med pladsen, når man er 2,5 m bred, så tungen lige i munden ind midt i byen, hvad ser vi et skilt med en campingplads, den tager vi, fru Garmin bliver godt nok lidt mobset, men det er vel os der bestemmer, 7 km længere fremme har vejen delt sig ligeså mange gange og der er ikke skyggen af en campingplads. Jamen så må vi jo følge Fru Garmin og se om hun er bedre end de lokale? Og det var hun, lidt syd for La Mure dukkede der en plads op i byen Les Terrasses, det skulle senere vise sig at være en rigtig dejlig plads, så der kørte vi ind.

Hvor er den campingplads?            Der var den jo

Vi blev modtaget af en ældre sød og venlig dame, som kun kunne det lokale franske dialekt, så det tog sin tid, men så fik vi også bestilt morgenmad, håber at vi får det vi tror. Nå vi kunne bare finde en plads og fru Jensen fandt hurtigt sin drømme plads, så var det jo bare ned med støttebenene og frem med stolene, så vi kunne nyde solen og udsigten til bjergene mod syd.

Det viste sig at der var en restaurant på pladsen og at de havde et spændende menukort, så vi blev enige om at spørge om det var mulig, at få en menu senere og det var det så vi blev enige om at kl. 19.30 ville være fint. Da aftesmaden nu var på plads var det bare at slappe af resten af dagen.

Kl. 19.30 mødte vi op i restauranten nyvaskede og omklædte og fik at vide at vi selv måtte bestemme hvor vi ville sidde, det var da fin service. Vel anbragt ved bordet fik vi menukortet og valgte ret hurtigt en 3 retters menu hver og en flaske af den lokale rødvin. Vi fik begge en salat til forret og Karin fik entrecote og jeg fik lammeryg og til dessert fik is og kaffe. Det skal lige indskydes at det var ”vores” ældre dame” som tog imod bestillingen og hun skrev næsten hele menukortet ned på sin blok, så det tog sin tid, men den har vi jo også masser af så vi hyggede os og Karin fik atter pudset sit franske af, men var nu ret sikker på at alt var forstået. Efter en rum tid kom vinen og jeg blev spurgt om jeg ikke lige kunne åbne den og jo det kunne jeg da godt.

Det viste sig at vores venlige ældre dame ikke rigtigt havde talenter i køkkenet, men at det er hendes søn og svigerdatter som køre forretningen og de ”unge mennesker” havde lovet at være hjemme kl. 18 senest, så der havde været en livlig telefon kontakt, for nu var der kommet flere gæster på pladsen og der var to som havde bestilt mad i restauranten, alt dette fortalte svigerdatteren da hun serverede forretten, det skal lige indskydes at sønnen står i køkkenet, så det var jo næsten helt synd for bedstemor. Men trafikken hjem fra hjem fra Geneve havde været helt umulig. Vi fik noget rigtig dejligt mad og samtidig en sjov oplevelse.

Dag 11.

29.09

Det er så i dag vi skal se om det morgenbrød vi bestilte i går også svarer til det der er i posen. Men ingen problemer, så hjem til kaffen, baguette, croissant og en pain au chocolate dejligt.

Vi har i dag bestemt at vil en tur med toget fra La Mure til St Georges de Commiers og det blev en tur vi aldrig vil glemme pga. af de fantastiske panoramaer over bjerge, broer, dæmninger og meget mere, jeg vil lade billederne fortælle:

Stationen i St Georges de Commiers

Th. vores tog

Et par udsigts billeder fra toget