Fam. Boserup Jensen - Sydfrankrig 2010 3 del

Efterårstur til syd Frankrig

Aubignan - Sjælland

Dag 22

10.10

I dag er det så blevet søndag og det er en lidt kedelig og grå dag, da jeg stikker hovedet ud af forteltet, det kunne god ligne en regnvejrsdag. Nå men vi skal jo også slappe lidt af efter festaftenen i går, så mon ikke der bliver dømt hygge med en god bog.

Det blev regnvejr, så bouele turneringen blev aflyst, jeg havde ellers regnet med en revanche, men det må så blive en anden gang. Så hyggen blev fundet frem og ved frokost tid hentede vi rester fra i går, hos Lene og Børge og hyggede os med en dejlig frokost i campingvognen.

Senere på dagen fik vi skrevet dagbøger og sendt mails til familien, så efter en rigtig slapper dag hyggede vi os med at lave lammekoteletter med dejligt tilbehør.

Dag 23.

11.10

Stadig gråvejr men i dag skal vi på tur, med klubben i egne biler, først til lavendel-museum og senere til Fontaine de Vancluse.

Så fru Garmin blev bedt om at køre til lavendel-museet Coustellet, men sikke en tur vi kom ud på, vi krydsede flere at turdeltagerne på vejen og fru Jensen som sad med kortet var flere gange meget uenig med fru Garmin, nå vi nåede frem i sidste øjeblik.

Vi startede med at se en film om dyrkning og produktionen af lavendler og se museet, en rigtig god oplevelse. Vi sluttede af i deres forretning hvor der var prøver på alt det lavendelolier og lavendelcremer kan anvendes for og imod og det er ikke så lidt, der var selvfølgelig mulighed for at købe produkterne. Så efter den oplevelse stod der en dejlig duft af lavendel omkrig hele selskabet.

4cef9577662cd26112010.jpg 4cef95d0804d326112010.jpg

Da vi kom ud regnede det stadig og det var lidt ærgerligt for efter en kort køretur var vi fremme ved Fontaine de Vancluse, så på med regntøjet og af sted på en gåtur op til  springvandet, der ligger ved foden af en stejl klippe som er 230 meter høj, det er den største kilde i Frankrig og den femte største i verden med en årlig strøm på 630 millioner kubikmeter. Men desværre var der ikke meget vand i kilden pga. et meget tørt efterår, så vi måtte forestille os de enorme mængder vand der ”normalt” kommer ud af klippen. På vejen tilbage var inde på et papirmuseum-mølle som bliver drevet at vandkraft. I forbindelse med museet var der masser af forretninger med slik, marengs og chokolade, som er deres varemærke.

Efter således at være fyldt med oplevelser var maven begyndt at knurre så vi fandt et sted, hvor vi spiste frokost med Kirsten, Knud Ole og Finn.

Da vi havde spist frokost var regnen holdt op, så vi kørte en tur i omegnen på vejen hjem til campingpladsen.

Vel hjemkommet gik vi en tur ind til byen for at handle lidt og ellers bare nyde af have ferie.

Værtsparret på pladsen har inviteret hele pladsen til vin og snaks kl. 18. så der var stuvende fuldt i samlingsstuerne og vinen flød i en lind strøm, så det blev til en hyggelig stund blandt hollændere, tysker englænder og danskere.

Efter aftensmaden sluttede vi dagen hos Lene og Børge med kaffe og gammel dansk.

Dag 24.

12.10

Vi startede dagen med at synge fødselsdagssang for vores nabo Jette og få en lille øjenåbner.

I dag er der en bustur til vinsmagning, Mont Ventoux samt vinsmagning med frokost. Vi har valgt at køre selv pga. min dårlige ryg, så vi kører først fra campingpladsen kl. 10.40 og skal så mødes med de andre på Mont Ventoux. Turen op ad Mont Ventoux, gennem skoven, er meget meget flot for vejret er med os med klar skyfri himmel og sol, udsigten på vej op er bare fantastisk og det var fascinerende og se alle cykelrytterne både på vej op og ned, ja der var også 2 par der løb op pu-ha. Vi var på toppen en times tid inden bussen kom og oplevede, hvor glade og stolte folk var når de nåede toppen, så der blev tage mange billeder at bedriften. Vi nåede også at spise frokost, med den bedste udsigt man kan tænke sig, inden bussen kom.

Da alle var blevet mætte af udsigten gik turen ned af bjerget igen, bare på den ”skaldede” side og her passer man mindestenen for cykelrytteren Tom Simpson, som kollapsede og døde den 13. juli 1967 under opkørslen i Tour de France, man kan stadig se hans sko klipset til pedalerne.

Vi er på vej til en vinsmagning med buffet i Mazon og det var en rigtig god oplevelse med gode vine og en flot buffet, efter det kulinariske var der rundvisning i deres vinproduktion.

Der var fællesspisning ved langborde, men det var begrænset, hvad vi kunne spise, så det blev en mad med æg og rejer. Vi slutte ved 20-tiden da mørket faldt på og det blev lidt for køligt.

Dag 25.

13.10.

Så er det sidste dag sammen med Knauserne og dagen er til fri disposition, indtil vi skal mødes til fælles spisning samlingsstuen kl. 18.

Vi har besluttet, at vi vil køre en tur til byerne Sablet og Sequret, det er 2 spændende små byer. Byen Sequret hænger nærmest på en bjergskråning mod syd og man må parkerer på P-Pladser uden for byen og går ind i de små stræder, en spændende by at gå rundt i, hvor meget er bygget i romernes tid og stadig meget velbevaret. Efter en tur rundt i byen kører vi til Sablet som ligger på toppen af en ”knold” midt i landskabet også en meget hyggelig by, med små gader og stræder. På torvet fandt vi en restaurant, hvor vi nød en plat du jour og et par kolde fadøl, kaffe og isdessert mens vi sad i solen. Vi fik en snak med et fransk par ved nabobordet, damen kunne tysk, spændende at høre lidt om hvordan franskmænd oplever verden i dag.

Da vi skal køre nordpå i morgen ville vi lige tanke på vejen hjem, men det blev til en større udflugt inden vi fyldt tanken, første tank var udgået for diesel og ved næste tank kunne man kun benytte lokale betalingskort men 3 gang var lykkens gang.

Vel hjemme på pladsen var det tid til lidt hygge med nogle af de andre og farvel til dem der skulle af sted kl. 7 næste morgen. Efter aftensmaden fik vi renset forteltet og pakket det hele sammen så vi var klar til at tage af sted i morgen ved 9-tiden.

Der skal lyde en stor tak til Lene, Børge og Finn for en rigtig god og hyggelig tur, godt gået Lene at styre de to drenge.

Dag 26.

14.10

Torsdag og afgang for alle, Lars og Annette, Lars og Lene og Bjarne og Susanne kom over og sagde farvel. Alle de andre var enten kørt eller lige ved at drage af.

Da vi havde spændt for og var klar til at køre, kom der en mand og sagde ”hej nå jeg kan se i danskere” det måtte vi jo indrømme. Det viste sig at han skulle køre John og Margits bil og campingvogn hjem til Danmark, så vi fik lige en snak om ruten hjem, han mente han kunne være hjemme ved 2 tiden i nat, men mon dog.

Inden vi kørte var vi lige ovre ved vores hollandske genboer og sige farvel, de er på pladsen 2 x 3 måneder hvert år.

Ja i Frankrig har man en mand til at klippe bladene af træerne.

Inden vi helt forlod Aubignan var vi lige inde og købe vand til turen, som i dag går mod Dole.

Turen til Dole gik uden problemer eller de store oplevelser og ankom ved 15 tiden og fik en fin plads i solen, selvom temperaturen er faldet noget siden i morges, kun 14 grader, men vi nåede at få en pils og et glas vin i solen, inden det blev for koldt. Pladsen i Dole ligger midt i byen ned til en kanal og er en rigtig dejlig plads, så den er lagret til en anden gang, for vi skal kun være her en enkelt nat.

Dag 27.

15.10

Så er det fredag og vi vågnede op til en morgen med mørke og tåge og meget lidt varme, heldigvis forsvandt tågen inden vi forlod pladsen kl. 9.15. I dag går det mod Eguisheim, vi har jo et hængeparti fra udturen, som vi nåede kl. 12.20, så vi nåede lig ind og fik plads nr. 49 inden middagslukningen, som er fra 12.30 til 14.00.

Ingen vinsmagning i dag, men en tur til Lidl, og så dejlig aftensmad. Uha hvor er her koldt kun 9 gr.

Dag 28.

16.10

Lørdag, det har regnet hele natten og det er hundekoldt. Men efter et dejligt varmt bad, var vi klar til vinsmagning og en tur til Colmar. Desværre var der først vinsmagning kl. 10.00 og 2 busser fyldt med mennesker, ventede på at komme ind til Wolfberger, så vi kørte videre til Colmar i stedet iført regntøj og paraply.

Colmar er nu hyggeligere i solskin end når det regner, men vi fik købt vores vinglas 12 rød og 6 pinot gris glas med grøn fod, som passer til de 6 vi købte sidt vi var her.

Vi nåede vinsmagningen inden 12 og fik købt 12 fl. Pinot Gris 2000 og 6 fl. Crement Brut hos Wolfberger. Bagefter smuttede vi lige ind til Emilie Bayer og købte 12 fl. Pinot Blanc. Nu skal der vist heller ikke købes mere vin på denne tur.

Så hjem til dejlig frokost og hygge samt en god film, det regner stadigvæk.

Dag 29.

17.10

Vågner op og ser at det hele er gråt i gråt med regn indimellem, så vi pakker sammen og forlader pladsen kl. 9.45 og finder hurtigt ud på A5 og så går det nord på. Heldigvis klarer det op og solen titter frem indimellem, så vi har en dejlig tur mod Karls Ruhe og senere mod Frankfurt. Vi overnatter tæt på Bad hersfeld.

Dag 30.

18.10

Vi kører videre nordpå og vejret holder faktisk tørt under hele køreturen. V i har besluttet kun at køre til Soltau, så vi få en kort køredag.

Nu er det så blevet til efterårsferie i Tyskland, vi har taget landevejene det sidste stykke og set det tyske landskab og de tyske huse og deres rigtigt hyggelige byer. Vi snakker lidt om at vi ikke syntes at der er så mange Gasthof som i gamle dage, men det kan selvfølgelig bero på vores alder.

Vi handlede lige i Lidl i Fassberg på vej til den udsete campingplads, som ligger lidt uden for Fassberg. Undervejs så vi en kæmpe kø af campingvogne og autocampere, flere 100, ved en Western campingplads, der var en hel mark fuld af vogne, som ventede på at komme ind.

Efter af have fundet en plads og fået støttebenene ned, er det tid til en anduvnings drink, i dag et glas liflig hvidvin fra Eguisheim, men vi sidder og hygger os bliver vi enige om at se nærmere på pladsens restaurant, for at se om det kunne være målet for vores aftensmad. Men ved nærmere eftersyn er restauranten helt tom, der simpelthen ingen gæster, så vi hygger os med at lave nogle dejlige skaftekoteletter med dejligt tilbehør. Inden aftensmaden når vi en tur rundt på pladsen, som er ret stor, med fastliggere, feriehuse og sågar en afdeling for campister uden tøj på, der så godt nok lidt tomt ud.4cefbd8e6c0f126112010.jpg

Dag 31.

19.10

Vi har besluttet at tage en overligger dag og se lidt af området, byen og så har vi jo stadig ferie.

Det viser sig at Fassberg er en meget interessant by, for den var en af de byer, hvorfra der fra

24. juni 1948 og til den 11. maj 1949 blev etableret en luftbro til Berlin, hvor man i starten bragte 750 tons ind om dagen, men allerede i juli var man oppe på 2000 tons og der landede et fly hvert 3 minut – imponerende. Piloterne lavede små faldskærme med slik, som blev kastet ud over Berlin og fik navnet ”rosinbomber”. I byen er der et lille museum om begivenhederne, men desværre havde det lukket ned for i år, så det må vi, jeg, have til gode.

Det mest underlige var at det ikke lykkedes at finde et sted, hvor man kunne få en Fassbeer.

Så fadøllet måtte vi ta` hjemme i campingvognen. Aftensmaden blev også tilberedt hjemme, dejlig fyldte mørbrad. Vi fik også lige sendt nogle sms-er til børnene og farmor og farfar.

Dag 32.

20.10

I dag har vi bestemt os for at køre til Flensborg til campingplads Jarplund. Turen nordpå var præget af regn og stæk blæst, så tungen skulle indimellem holdes lige i munden, men vi nåede godt frem og blev godt modtaget og fik anvist en plads, den var godt nok ikke for stor, men vi kom da ind på plads, selvom naboen brokkede sig over at vi holdt for tæt på, halvanden meter fra skellet, så han måtte lige have at vide, at han jo så bare kunne flytte halvanden meter ind på sin plads og ikke holde i skellet, så faldt han ned igen. Nå vi skulle bare have en enkelt overnatning, så jeg kunne godt leve med det, selvom det ikke er korrekt.

Vi kørte ind til Intermakt og så på varerne og helt utroligt skulle fruen ikke have noget med hjem, så det blev en hyggelig eftermiddag. Så hjem til en dejlig aften i campingvognen, med en snak om turen og alle de søde mennesker, vi har været sammen med, efter et godt måltid mad på restauranten ved siden af pladsen.

Dag 33.

21.10

Så er det dagen hvor vi tager det sidste stykke hjem over. Efter at have forladt Jarplund gik turen mod Calle hvor der lige skulle tankes. Det blev en meget flot tur gennem det sønderjyske med let frost og sne på markerne, det sætter jo hele turen lidt i relief, nå man for få dage siden gik rundt i kortebukser.

Vi var hjemme ved 14 tiden og efter en tur rundt i huset, for at se om datteren havde passet planterne ordentlig, begyndte vi at tømme bilen og campingvognen.

Så er bare tilbage at evaluerer turen og glæde sig til næste tur.