CPHUNDER - Punken.
4de14e89573ac28052011.jpg 

Punx.


Kloge hoveder diskuterer stadigvæk, hvor punken kommer fra. Musikmærssigt siges det, at den har rødder helt tilbage til bands fra midten af 60'erne. Det er amerikanske bands som Velvet underground og the Stooges. New York Dolls samt Ramones skal man heller ikke glemme.

Det siges, at New York spillestedet CBGB´s og New York fanzinet ”PUNK” gav navn til punken.

Englænderen Malcom Mclaren bragte i midt halvfjerdserne punken til England, og derfra spredte den sig videre ind over det Europæiske fastland. Faktisk var punken kommerciel fra starten. Den smarte forretningsmand ”skabte” det berømte punkband Sex Pistols, og tøjstilen kom fra hans daværende kæreste, den allerede kendte designer Vivienne Westwood.

Selvom den allerede i feb. 1978 blev erklæret for stendød af London-bladet ”The Standard”, levede den videre i bedste velgående og, designet eller ej, skabte den hurtigt sin helt egen dagsorden.


København.

Det var i 1977, at punken ramte Danmark. Camilla Højbye var sikkert blandt en af de første, men det er ofte sådan med en ny subkultur, at den skabes nærmest samtidigt både her og der, og så støder enkeltindividerne på hinanden.

Camilla var lige kommet hjem fra et ophold i England, hvor hun var faldet for punken. To uger efter skulle Sex Pistols spille på diskoteket Daddys Dancehall ved Vesterport. Sex Pistols havde spilleforbud i sit hjemland.

B.T. smækker nu en forside op med ordene: ”Punkhysteriet er her!”, og skriver blandt andet, at punkerne dyrker voldssymboler og outreret sex. ”De har hagekors i panden og cigaret brændemærker på armene, sikkerhedsnåle er stukket gennem ørerne eller kinden, så blodet flyder”.

Sandheden var naturligvis en helt anden. Faktisk var den lille gruppe af modkulturelle mennesker meget stille, men opfølgende artikler kaldte dem en tom provokation og frygtede, at de kunne føre ungdommen ud i fascisme og andet fordærv.

Intet af det havde noget som helst på sig. De unge var bare trætte af flipperne, politisk korrekthed og kurser som ”Kend din kusse”. Aviserne fik hurtigt lagt dem for had, og de første par år bød på tæsk, både fra almindelige borgere og fra rockere. Ekstra Bladets modeanmelder skrev, at punkerne havde en sød måde at gå på tværs på.


En kæmpe del af punken var naturligvis musikken, også her diskuterer kloge hoveder, hvem der kom først. Et er dog sikkert, og det er, at den første punkkoncert i Danmark blev spillet lidt i 10 en efterårsformiddag på Rødovre gymnasium i 1977. Bandet hed SODS og blev senere til Sort Sol. De 4 medlemmer fik 400 kr. til deling, og som de selv senere sagde: ”Vi følte at vi havde skudt papegøjen.”

Der er en sjov historie med Peter Peter, som var inde og se Tubes. Han fik øje på en punk, som først spillede lidt cool over for Peter Peter, men efter koncerten kommer han hen til ham og siger: ”Danmarks første punkband spiller i næste uge.” Dertil svarede Peter Peter til Jan Jet fra det Århusianske band Lost Kids: ”Ved du hvad? Der er du lidt for sent på den, for vi spillede i sidste uge. Vi hedder SODS”.


Egenligt kunne man godt sige, at det var koksebandet NO KNOX med deres skiftende besætninger, som var det første. De var bare ikke kommet ud af øvelokalet endnu.

Med tiden kommer der flere bands til, og nogle af de mere kendte dengang var Bratz og City x samt ADS. Martin Hall begynder også at lave musik på denne scene, og man må slet ikke glemme bandet Before med den legendariske forsanger Fritz Bonfils. De få punks, der var på scenen, måtte selv stå for koncerterne, og det var et knoklearbejde. Et af de mere faste spillesteder blev Rockmaskinen i Fredens Ark på Christiania. Særligt pigerne var aktive med at arrangere, slæbe gear for bands, lave plakater og sætte dem op i nattens mulm og mørke. Kvindernes initiativ er ofte en klassiker som drivkraft i subkulturer.


Langsomt men stabilt kom der flere og flere til miljøet, og visse personer fra scenen spåede allerede i 1979, at den var døende og kun havde et år tilbage at leve i.


Nogle af de mest aktive blandt ”punkfolket”, som nogle aviser kaldte folkene i den nye subkultur, var personer som Eddie Haircut, der blandt andet stod bag punkarrangementet Concert of the moment i Saltlageret 1979, Jesper Reisinger fra No Knox, som stod bag punk fanzinet Iklipsx, Iklipsx startede med nr. 6, hvilket gav det Kgl. Biblioteks arkiv dårlige nerver. De kunne nemlig ikke regne ud, at det var en joke. ”Store Peter” åbnede Danmarks første punkbutik i Århusgade på Østerbro. Den hed ”The Blob” efter den amerikanske gyserfilm fra 1958.

Utallige andre kan nævnes som ”punkens pionerer” i Danmark.


Det, der nok også er med til at gøre denne subkultur speciel, er, at i lang tid blev den dikteret af dem, som kom først, og ikke dem, som fyldte, sagde eller ”gav” mest. Skolegårdens hakkeorden var flyttet med, og der blev dømt ude eller inde meget hurtigt. Klikedannelserne tog også sit indtog og begyndte med tiden langsomt at splitte scenen op.


Billedkunsten kom også med samt digterne. Poul Borum dukkede op, nysgerrig som han var. F.P. Jac og Søren Ulrik Thomsen var også med. Mikael Strunge, som omverdenen senere udråbte til ”Punkdigteren”, prøvede forgæves at komme ind i miljøet, men han blev altså dømt ude, fordi han var etableret. Udover det var han for velklædt.

Den første store udstilling ”13AB” blev holdt i en kondemneringsejendom på Gl. Kongevej 13AB, deraf navnet. Det var efter sigende meget kaotisk. SODS lavede musik til et stykke opført af Billedstofteatret. For musikeren Martin Hall og andre var det her, at punken og kunsten fusionerede. Fra dette miljø kommer også kunst gruppen ”De unge vilde” samt maleren Ulrik Crone og filmmanden Søren Fauli.


Miljøet var meget apolitisk, da de unge havde fået nok af både 60' og 70'ernes evige politiske snak, dens korrekthed og ”forholden” sig til. Jo, nogle få kaldte sig da anarkister, men det med at anarkismen blev en del af punken herhjemme, var ikke med fra starten af.


Der opstod faktisk en konflikt mellem Århusscenen og Københavnerscenen for manges vedkommende. Den drejede sig hovedsaligt om, at københavnerpunks mente, at århusianerne var nogle vattede weekend punks, som ødelagde det for miljøet. Sagens natur var nok, at bymiljøet var meget mindre i Jyllands hovedstad, og derfor blandede de forskellige kulturer sig mere sammen: Punkere hang ud med flippere osv. Det samme var faktisk tilfældet i København, bare på en anden måde. Her hang nemlig både Skinheads, Punks og Mods ud sammen i de første år. Miljøet var åbenbart ikke meget større her.


Forskellige festivaller dukkede op, deriblandt Nosferatu-festivallen og Helsingørfestivallen. Så var der Nå80 i Huset, da hele den nye ungdomsgeneration var blevet døbt NÅ-generationen. Sandheden var, at der var enormt mange aktive unge i den generation og ligeså på punkscenen. Nå 80 blev afholdt i Huset i Magstræde. Mens bands som Cockpit Music, Ballet Mécanique og SODS spillede, stod den gamle guitarist Stig Møller fra hippiebandet Steppeulvene og råbte ting som; ”Skide godt, drenge” og ”Ekstranummer” til stor forargelse for punkerne, som tog det hele meget, meget alvorligt. Fantastisk, at en gammel hippie fik provokeret, dem der ellers skulle være de provokerende.


Som miljøet voksede, skiftede stilen også. Noget af musikken gik i en hårdere retning, andre ville hellere eksperimentere. Og som spået, var den første bølge død allerede i 1980. Nogle begyndte allerede at søge væk fra miljøet, mens andre kom til.

Stofferne begyndte også at holde sit indtog. Klart at der var mange som levede af bistandshjælp og brugte dagen på at ryge hash, men nu kom speeden på banen, og i midten af 80'erne blev den fulgt op af heroin, da brugerne jo skulle ned igen. Folk begyndte at dø.


Inden da havde punkerne ligesom andre unge grupperinger i deres respektive årtier hængt ud ved Storkespringvandet, men omkring 1981 rykkede de op til Gammeltorv, som dengang var omkranset af en ganske belejlig mur, man kunne sidde på. Nogle er af den mening, at det er her, at den såkaldte Hardcore punk tog sin start. Miljøet var også blevet hårdere. Dem, der ikke rykkede med, begyndte at gå andre veje med hensyn til tøj, musik og kunst.


Meget er sagt om punken. Det bedste er dog nok den gamle, sigende graffiti;

Punken er ikke død, den lugter bare sådan”.




 
Panel title

© 2017 cphunder

Antal besøg: 25282

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,30654001235962sekunder