designerbarn - Etik

Er det at fratage et liv fra et barn, der egentlig ville have haft en chance for liv?

Når man sortere æg bliver nogle af æggene smidt ud, da de ikke kan bruges. Man ønsker kun at bruge de bedste æg, og nogen af æggene vil derfor frasorteres. Da æggene betragtes som celler, og barnet hverken har videre udviklet hjerne eller hjerte, ses det ikke som at fratage et liv fra et barn. Men dette er ikke en tanke alle deler, og nogle ville mene, at man ved at sortere æg fratager det ufødte menneskes enestående værdi og ukrænkelige ret til liv. Værdier må ikke krænkes, og med dette menes der, at man med ægsortering krænker barnet. Man tager altså barnets ret til liv. Også selv om, at barnet kan blive født med en sygdom har han eller hun også ret til liv. Derfor bør man kun sortere æg, hvis sygdommen er alvorlig. Et foster der har øget risiko for at få en kræftsygdom i 40-årsalderen bør ikke fravælges. Barnet har nemlig mange raske leveår foran sig og med behandlingsmuligheder som hele tiden bliver bedre. I dag er det op til lægen og familien i samråd at beslutte hvad en "alvorlig sygdom" er.

Hvad siger kristendommen ?

Ægsortering foretages typisk for at udpege et fosteranlæg med en bestemt type væv med henblik på at anvende eksempelvis navlestengsblod fra det kommende barn til behandling af et eksisterende sygt barn.

Kristeligt set er problemet med ægsortering, at det nye barn i første omgang bliver til for dets syge søskendes skyld, og et centralt tema i kristendommen er det, at et menneske altid er et formål i sig selv, og derfor aldrig må gøres til middel for et andet menneske.

Det skal i øvrigt tilføjes, at dette synspunkt jo ikke er udtryk for et særligt kristent menneskesyn, det er i lige så høj grad et humanistisk synspunkt.

Mener man således, at ægsortering indebærer, at man gør ét menneskeliv til formål for et andet, så strider det imod et kristent menneskesyn. Dette, vil jeg mene, er tanken, hvis man som kristen tager afstand fra ægsortering.

Nu er der imidlertid ikke enighed om holdningen til ægsortering blandt kristne. Personligt er jeg enig i det synspunkt, at et menneske kristeligt set altid er et formål i sig selv og derfor ikke må betragtes som blot et middel for et andet menneskeliv.
  

Etisk Råd mener:

Om sæddonation:

Ifølge Etisk Råd er det ved at tage overhånd, hvor meget man kan få oplyst omkring donoren. Peter Agger, formand for Etisk Råd, mener at når man vælger en donor som f.eks. er musikalsk eller sporty, så lægger man samtidig også et pres på barnet om at leve op til disse evner.

Æg sortering:

Etisk råd har en række argumenter vedrørende ægsortering.

Etisk Råd mener det er godt at man kan vælge sygdomme fra, som kan være særdeles smertefulde. De mener ikke det er en krænkelse, fosteret ved jo ikke at det bliver fravalgt.

Når det kommer til mindre vigtige valg som f.eks. køn, kan det også være en god ting fordi det i nogle samfund kan være en belastning at have det ene eller det andet køn. Det giver altså forældrene duld selvbestemmelse over hvordan deres barn skal se ud. Men det skal her til huskes at et samfund ikke kan bestå, hvis det f.eks. kun er drengebørn, som fødes. Der er desuden en fare for at jorden vil blive overbefolket, fordi for mange vil overleve og at der vil komme for stor lighed genetisk. Og så er der hele den ideologiske tilgang. Om det er rigtigt, at mennesket går ind og leger gud og bestemmer over livet. Etiske råd mener f.eks. ikke det er okay, at man til vælger handikap til sir barn, f.eks. døvhed. Men det er samtidigt er det heller ikke kun perfekte børn der har ret til livet og alle befrugtedeæg er i princippet liv.

 

 

 

 
Panel title

© 2017 designerbarn

Antal besøg: 70

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,26858711242676sekunder