Billedkunst-portfolio - Maleri

Formål

Hensigten og målet med et maleri-forløb er, at eleverne opnår en bevidsthed om fx komposition, symboler og i særdeleshed farver og deres udtryk.I modsætning til tegningen ligger der i maleriets fortolkning et vigtigt element i farverne og deres formelle- og symbolske betydning når de er sat sammen på en pågældene måde. En tilgang til at skærpe elevens opmærksomhed imod farvesammensætning kan være, at bede klassen "aktivere" deres følelser og udvælge 5 farver, der karakteriserer dem selv, deres værelse, deres by, forår, efterår, vinter osv.. Herefter er det selvfølgelig vigtigt at tale om hvorfor udvælgelsen er blevet på netop denne måde, og farvelære-samtalen kan blive underbygget af kunstnere og værker, der i høj grad gør brug af farvepaletten som udtryksmiddel i billedtolkningen. En anden øvelse, der skærper elevens iagttagelsesevne er "Fang paletten", hvor eleven efter at have betragtet et værk skal "fange" de særligt vigtige farver, der gør sig gældende. Et eksempel på denne øvelse ses i Galleri 4 - Maleri.    

 

 

"Lagdelt maleri"

Det lagdelte maleri ligger i særlig høj grad vægt på processen undervejs i skabelsen af et maleri. I mit første eksempel på en sådan lagdeling (se Galleri 4 - Maleri) har jeg skabt et erindringsbillede. Det første lag er en bund af sort gouache, der er fortyndet med vand for at opnå en grå tone. Andet lag indebærer landskab og rum, hvilket er blevet skabt med madkulør, der skaber delvist rum og dybde igennem sine nuancer, samt bevidste overlapninger, der er fanget med farvekridt. Det tredje lag er mennesker, der er blevet overført via transparent - her er farverne lette og lyse, idet jeg ønsker at illustrere en drøm eller tanke, hvilket fungerer som modspil til de brune nuancer. I det fjerde lag bliver billedet "malet sammen" og igennem bearbejdning med fx skinnende og blank grafitstifft og madkulør, der skiller i kontakt med farvekridt, "gøres billedet helt". En erfaring i forhold til netop denne proces blev vigtigheden af at føre farverne sammen - en detalje som at tilføre lidt gul farve til ansigterne i himlen gør, at der er sammenhæng imellem bund og top.

 

Et andet eksempel på samme øvelse finder man i stemnings- og eller temperaturbilledet. Her er målet at skabe et nonfigurativt maleri, der udelukkende skal fange en stemning eller udtrykke en temperatur - her var "armbevægelserne" større og processen undervejs langt mere eksperimenterende end foregående opgave. Jeg har udvalgt en palet af røde nuancer og en enkelt brydning i form af komplementærfarven blå, hvilket giver et spil og noget aggressivitet i maleriets udtryk. Bundfarven er gouache, hvorefter der er blevet påført akrylmaling samt farvekridt - kombinationen af disse materialer skaber stoflighed og struktur. Det færdige billede og processen undervejs ses i Galleri 4 - Maleri.    

 
Panel title

© 2017 dg-portfolio

Antal besøg: 16423

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,39298009872437sekunder