Billedkunst-portfolio - Tegning

Formål

Tegning er et grundelement indenfor billedkunstfaget og det må betragtes som indholdende to udgreninger - tegning som selvstændigt udtryk og tegning som redskab til forarbejde i form af skitser og udkast. Fra barnsben beskæftiger langt de fleste sig med tegning, men hvad er den egentlige deffinition på dette begreb? En tegning er når en ting påføres en flade for dermed at udtrykke noget. Tre kriterier er typisk med til at kendetegne en tegning - nemlig tone, streg og mellemrum. Tegning kan i høj grad være med til at skærpe elevernes iagttagelsesevne, men kan også bruges som middel i forbindelse med at udtrykke fantasi.

En indledende tilgang til emnet tegning kan være at eksperimentere med stregers betydning og udtryk. Dette eksemplificeres meget enkelt ved fx, at lave en øvelse på klassen, hvor eleverne enkeltvis skal lave streger der fx er "glade", "vrede", "jublende", "deprimerede" osv. Herefter samtaler man om hvad der ligger til grund for den enkelte stregs udtryk. Er den hård, løs, aggressiv, blid, tonet osv.? Hvorfor ser den ud som den gør og hvorfor tolkes netop denne streg på den pågældende måde?

 

"Blindtegning"

Blindtegning aktiverer i særlig høj grad kunstnerens iagttagelsesevne. Man må ikke løfte blyanten fra eller se på papiret og har dermed heller ikke mulighed for at gøre brug af de sædvanlige regler, rammer og fremgangsmåder, som man er vant til. Pludselig skal man fokusere på de særlige kendetegn og primære træk ved det illustrerede og dette må betragtes som værende særligt anvendeligt i forbindelse med forarbejde til fx en portrættegning. Man kan sige, at kunstneren bliver nødt til at være selektiv og forbinde de forskellige dele af blindtegningen, hvilket muligvis resulterer i en rodet men dog sammenhængende tegning. Eksempler på sådanne tegninger med forskellige materialer ses i Galleri 3 - Tegning.

 

 

"Tegning af menneskeskikkelser"

Udgangspunktet for en god naturalistisk tegning er i høj grad baseret på kunstnerens evne til at overføre det iagttagede fra øjet til hånden og derefter ned på papir. For at lave en præcis tegning bør man gøre brug af målinger for dermed at få skabt de korrekte proportioner. En tegning behøver imidlertid ikke at være præcis som "det sete" - resultatet kan ligeledes være ekspressiv, abstrakt, monumental eller andet. Man kan også vælge, at fange det negative rum omkring en person for dermed at ende op med et omrids eller en kontur, der illustrerer et menneske - her træder figuren altså pludselig frem igennem sine omgivelser. 

Ligesom man kan variere sin tilgang til resultatet bør man også overveje sine materialer. Tegning behøver ikke at indebære en blyant på papir, men kan være alt, der holder sig indenfor de samme toner. Et eksempel på sådanne tegninger kan ses i Galleri 3 - Tegning, hvor der er eksempler på menneske-tegninger skabt med blyant, gouache, madkulør og farvekridt.

 

 

"Portrættegning"

"At begynde på et portræt af et menneske, som jeg for første gang sidder overfor, er som at drage ud på en lang rejse til et land jeg aldrig har været i før. Jeg har et billede i mig: at rejsen foregår i hestevogn. To ting er altafgørende for at rejsen skal gå godt: At jeg ikke blander mig i, hvor hesten går hen, og at jeg har fuld tillid til at den kender sin vej. Derudover er det eneste jeg skal koncentrere mig om at holde godt fast i tømmerne, så vognen ikke vælter. Hvert portræt er en ny rejse." (Pia Schutzmann i artiklen "Når næsen er lige i øjet", bragt i Politiken 1998)

I arbejdet med portrættegning aktiveres kunstnerens iagttagelses- og overførselsevne, men man må ikke tænke på målet for portrættet som værende en tro kopi af det sete - bag portrættet ligger kunstnerens fortolkning. Ro og nærvær er kodeord når det handler om processen imod det gode portræt. Eksempler på egne portrætter, skabt med grafitstift, ses i Galleri 3 - Tegning. 

 

 

"Rumtegning"

Rumtegninger giver selvsagt tegninger dybde og rum. Illusionen af at skabe et sådan rum kan gøres på forskellige måder, men to almene tilgange er overlapninger samt lys, skygge og toning. Bevidste placeringer i form af overlapninger gør, at en ting ses i perpespektiv til et andet - to ting forholder sig altså til hinanden, hvilket skaber rum. Lyse toner er med til at give beskueren følelse af volumen imens det mørke tilfører tyngde - kontrasten imellem disse to skaber dybde. Rumtegninger skabes ligeledes ofte på baggrund af linjer, der forholder sig til hinanden i forsvindingspunkter.

Eksempler på rumtegninger ses i Galleri 3 - Tegning.  

 

 

Tegning med reduceret farvebrug

Noget af det, der er med til at deffinere en tegning er det faktum, at "farverne" eller nuancerne i den pågældende tegning, er holdt indenfor de samme toner - på den måde bliver tegningen sat i fokus, fremfor at beskueren skal forholde sig til farver og deres samspil. I tegninger med reduceret farverbrug arbejder man imidlertid med en udvalgt palet af farver, hvor strøg, streger, toning osv. stadig er det centrale i tolkningen af billedet, men hvor man ligeledes indarbejder farvebegrebet til en vis grænse. I opgaver med reduceret farvebrug, hvor kunstneren skal overføre et billede og gentage det ved brug af enkelte farver, tvinger man denne til at overveje farver og stregers udtryk og sammenhæng. Eksempler på tegninger med reduceret farvebrug ses i Galleri 3 - Tegning. 

 

    

"Tegning - mere end blyant på papir"

Forud for arbejdet med tegning havde jeg forventet at få indsigt og øvelse i tegning og dennes virkemidler. Jeg havde imidlertid ikke forventet, at temaet omkring tegning ville åbne mine øjne på en sådan måde, som det endte med at gøre. Tegning er meget mere end blyant på papir, og igennem eksperimenter med forskellige materialer oplever man for alvor at ens iagttagelsesevner bliver stimuleret - her har man i høj grad mulighed for, at se nærmere på materialers udtryk. Gouache, farvekridt, grafitstift, sæbebobler med farve, malertape på papir, cirkler, prikker, streger, stokketegning osv. - tegning er meget mere end blyant på papir.

Se eksempler på alternative tegninger med forskellige materialer i Galleri 3 - Tegning.

 

 

Anvendt litteratur i undervisningen

Bøgesvang, Hanne, "Tegning", Billedpædagogisk Tidsskrift nr. 2, 2006

Holm, Anna Marie, "Kan man tegne, mens man sover? -Ja-ja-ja - Orrrk ja, det kan man sagtens!", Billedpædagogisk Tidsskrift nr. 2, 2006

Broz, Jannik, "Praktisk - nye veje i formidlingen af et kunstnerisk sprog"

Høyer, Bodil, "Tegning - tone, streg, mellemrum", Gyldendal 1989

Schutzmann, Pia, "Når næsen er lige i øjet", Kroniken i Politiken, 18.10.1998

 
Panel title

© 2017 dg-portfolio

Antal besøg: 16600

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,40995502471924sekunder