Elena Sabrine - Anmeldelser
Gravity (2013)

Gravity (2013)

4 ud af 6 stjerner.
Selv med en rollebesætning på Sandra Bullock og George Clooney var denne film ikke på min liste over must-see i år. Det var en fejl! For filmen var overraskende god. Spændende helt igennem og man levede sig virkelig ind i den når man havde overstået de første 15 min og overstået sit oprindelige suk over forventningen om langtrukkenhed. Realisme er der ikke meget af, men spændingen trækker den op. Det samme gør Bullock som bærer hele filmen alene. , Kære Sandra, velkommen tilbage i mit hjerte efter The Heat-fiaskoen!
Thor 2: The Dark World (2013)

Thor 2: The Dark World (2013)

5 ud af 6 stjerner.
Længe ventet for Marvel-fans! Og mine forventninger blev bestemt indfriet. Den var super spændende og havde twists man ikke så komme. Hemsworth i sig selv gør hele filmen værd at se, men selv Portman leverer en udmærket præstation i forhold til den første film. Det er igen et must at man har set de forrige film i Marvel-serien om The Avengers og skal klart ejes på DVD til sin tid.
The Wolverine (2013)

The Wolverine (2013)

3 ud af 6 stjerner.
Wolverine og Samurai'er - hvad mere er der egentligt at sige? Filmen er endnu en i X-men-serien med den mest populære figur Wolverine som hovedperson, men den er lidt ligegyldig. Som X-men fan er den en klar must-see, men den haltede lidt i historien. Hugh Jackman er altid er kærkomment syn, specielt i scener med en smule mindre tøj end normalt, og han trækker filmen op på de tre stjerner. Uden ham, ingen film. Den nye X-men i 2014 bliver endnu en must-see og forhåbentligt lever den bedre op til forventningerne end denne.
Pacific Rim (2013)

Pacific Rim (2013)

5 ud af 6 stjerner.
For den inkarnerede Charlie Hunnam-fan var denne film en klar must-see. Det er et action-brag af de helt store, yderst spændende og klart den første af sin slags. Hunnam og Pearlman (begge fra Sons of Anarchy) spiller super godt og fortjener en stjerne hver alene, men helheden i filmen er hvad der trækker den helt op på fem stjerner. Den ukendte Rinko Kikuchi er ok men hendes skuespil kunne have været bedre. Og selvom slutningen var lidt la-la, så var filmen klart værd at se og den kan se igen og igen. Der kunne komme en kult ud af den.
The Mortal Instruments: City of Bones (2013)

4 ud af 6 stjerner.
Filmen overraskede mig positivt. Jeg havde forventet en tynd film ala Beautiful Creatures, men blev gladeligt overrasket over at mine forventninger faldt til jorden. Filmen har et godt plot men det er faktisk kemien mellem skuespillerne som trækker op. Lily Collins og Jamie Cambell Bower har den kemi som man savnede hos Stewart og Pattinson i Twilight. Altid dejlige Jonathan Rhys Meyes gør filmen lige dét bedre, men den er klart et besøg i biografen værd, selv uden popcorn. Næste film i serien er endnu ikke på plakaten så vi få der faldt for den må vente i spænding.
The Heat (2013)

The Heat (2013)

2 ud af 6 stjerner,
Årets længe ventede latterbombe var en smule skuffende. Plottet var kedeligt, handlingen hang flere steder og det samme gjorde selve skuespillet. Det eneste som trækker filmens to stjerner er samspillet mellem Bullock og McCarthy som deler en fantastisk kemi og under andre omstændigheder ville have været hylende morsomme sammen. Desværre er de få latter-scener ikke nok til at trække filmen længere op. Jeg er dybt skuffet.
Riddick (2013)

Riddick (2013)

2 ud af 6 stjerner.
Tredje og sidste film i sagaen om den fantastiske fury Riddick var en enorm skuffelse. Som stor fan af både Pitch Black (2000) og The chronicles of Riddick (2004) var forventningerne høje, men skuffelsen var højere. Filmen halter flere steder, den er langtrukken og rent ud sagt kedelig. Den ene stjerne tjener Vin Diesel helt alene fordi han bare ER sej og den sidste bliver delt mellem at det er sidste film i serien og popcorn med cola. Øv er vist det mest beskrivende ord.
Escape Plan (2013)

Escape Plan (2013)

3 ud af 6 stjerner.
Dette års helt store action-brag var stjernebesat af både Sylvester Stallone og the man Arnold, hvilket faktisk er det eneste som trækker den op på 3 stjerner. Ja, plottet er nyt, men alligevel ikke. Action er vel action og en udbryder-film er bare ikke noget nyt. Twistet i slutningen gør filmen værd at have set, men heller ikke mere end dét. Selv 50 Cent og Sam Niell kunne ikke redde det helt, så det var popcorn, cola og godt selskab som reddede aftenen.
Hunger Games: Catching Fire (2013)

Hunger Games: Catching Fire (2013)

4 ud af 6 stjerner.
Anden del i sagaen var længe ventet og levede op til alle forventningerne. Lawrence var amazing i hendes spil og Hemsworth havde mere tid på skærmen, hvilket bestemt gjorde filmen bedre, men det er alligevel Lawrence som trækker filmen hele vejen igennem - uden hende, var filmen falder igennem. Den er spændende og fastholder interessen. Ulempen er at der er længe til de sidste to film i serien og at den, trods enorm popularitet, stadig ikke lever op til Twilight-fanatismen.
Hunger Games (2012)

Hunger Games (2012)

4 ud af 6 stjerner.
Første film i bog-sagaen om Katniss og Hunger Games var endnu en teenage-film i kølvandet på Twilight-bølgen. Filmen er original, det samme er plottet og man er faktisk underholdt helt ud på kanten af sædet. Stjernen i filmen er uden tvivl Jennifer Lawrence som er på vej op i status, specielt efter denne film. Liam Hemsworth spiller fint, men har for lidt tid på skærmen til at kunne trække endnu en stjerne. Lawrence får de to alene og originaliteten samt spændingen tjener de sidste to.
Beautiful Creatures (2013)

Beautiful Creatures (2013)

3 ud af 6 stjerner.
En af dette års mange teenage-flick som kommer i kølvandet på Twilight-feberen. Beautiful Creatures er baseret på en bog-serie og selvom jeg ikke har læst bogen, hang filmen fint sammen. Det gav mening og plottet var forståeligt, om end ikke ligefrem nyskabende. Jeg var underholdt i de to timer, men filmen ændrede ikke mit liv. Rollebesætningen bød på store stjerner som Jeremy Irons, Emma Thompson og Emmy Rossum hvilket faktisk trækker filmen op. Se den hvis du er en teenage-pige der sukker efter umulig kærlighed.
A good day to Die Hard (2013)

A good day to Die Hard (2013)

3 ud af 6 stjerner.
Den nyeste film i serien om John McClane lever ikke helt op til seriens rygte. I 4'eren så vi McClanes datter og denne gang er det hans søn som spiller en del af hovedrollen. Plottet virker lidt tyndt og efterstræbt, men filmen holder alene pga. den aldrende Willis som ikke har mistet taget i action-genren. Hans søn spilles af Jai Courtney, som er ukendt af alle der ikke er hardcore Spartacus-fans, men han gør det godt. De to alene optjener stjernerne, for hvis man forventede endnu en perle i serien, blev man skuffet.
Hangover part 3 (2013)

Hangover part 3 (2013)

2 ud af 6 stjerner.
Endnu en fortsættelse hvor man skulle have stoppet sig selv efter den første film. Denne er nummer 3 i rækken og selvom 2'eren kunne ses uden helt at ødelægge den originale film, så skulle 3'eren aldrig være blevet produceret. Alt hvad der er sjovt er brugt i de to første film, så der er intet at grine over i denne. Plottet er tyndt og fuldstændigt ligegyldigt (har de ikke snart lært ikke at blive gift?). Skuespillet er haltende og kan ikke trække filmen op. Den ene stjerne er givet fordi det er en efterfølger af to udmærket film (og fordi det er den sidste!) og den sidste er for det store bæger popcorn jeg havde med mig.
Fast & Furious 6 (2013)

Fast & Furious 6 (2013)

5 ud af 6 stjerner.
Den første film i serien "The fast and the furious" vakte stor begejstring hos undertegnet for hvad var der ikke at elske? Biler, damer, lækre mænd, benzin, race, fart og blod. At hvad en pige kan drømme om. Så forsvandt den originale cast og blev erstattet lidt hist og her, men i sjette film i rækken er vi tilbage ved begyndelsen. Vin Diesel og Poul Walker er endnu en gang de to hovedpersoner, denne gang på samme side af loven og det virker. Det fungerer. Rigtigt godt. The Rock giver godt modspil og enhver film med danske Kim Kold fortjener endnu en stjerne. Jeg var underholdt i samtlige 2½ time mens jeg gnaskede mine popcorn og glemte min cola.
Man of steel (2013)

Man of steel (2013)

5 ud af 6 stjerner.
Det er efterhånden ingen hemmelighed, at jeg er fan af superhelte-film, men Superman har aldrig været en af mine favoritter. Dette har til gengæld ændret sig efter den nyeste version med lækre Henry Cavill i hovedrollen. Dyster og alligevel så perfekt, at man ikke kan andet end elske ham. Plottet er same old, same old, Luis Lane i ny version men det holder alligevel. Cavill spiller fantastisk, det samme gør både Russel Crowe som Jor-El, Amy Adams som Lane og Kevin Costner som Jonathan Kent. Man kan vel sige, at med to fædre som begge er Robin Hood, kan man kun blive god ;) Selv manglen på popcorn og kold cola kunne ikke have trukket filmen ned. En sand fornøjelse.
Oblivion (2013)

Oblivion (2013)

2 ud af 6 stjerner.
Den trak mig egentlig i biografen fordi den havde både Tom Cruise og Olga Kurylengo på stjernelisten, men udover disse to, er der ikke meget at hente. Plottet er lidt ligegyldigt, ikke overraskende og set lidt for mange gange før. Cruise spiller som Cruise nu engang gør, i bedste action stil, selvom filmen ikke lever op til action-navnet. Kurylengo spiller godt som det kvindelige modstykke og selv Morgan Freeman fortjener lidt ros, trods min konstante dislike af ham. Den ene stjerne får Cruise og Kurylengo i samarbejde og den sidste er for de gode popcorn og den kolde cola.
Savages (2012)

Savages (2012)

4/6 stjerner.
På trods af filmens urealistiske historie, hænger den fint sammen. Handlingen er spændende og erotisk. Blake Lively balancerer fint mellem Taylor Kitsch og Aaron Taylor-Johnson. Salma Hayek spiller godt som Elena La Reina og John Travolta er outstanding som DEA-agent med et ben på begge sider af loven. Filmen leverer spænding til de sidste, men slutningen er skyld i, at filmen ikke får de sidste to stjerner. Taylor Kitsch fortjener den ene stjerne alene, på trods af, at man ikke har set noget til ham siden The Covenant (Jeg har ikke set John Carter eller Battleship endnu). De resterende tre stjerner bliver givet, fordi den holder spændingen på trods af en forudsigelig handling. Popcorn havde været tiltrængt.
Iron Man 3 (2013)

Iron Man 3 (2013)

4/6 stjerner.
Som Marvel-fan levede den klart op til mine forventninger. Historien er lidt tynd, men effekterne og selve konceptet trækker filmen op. Robert Downey Jr. leverer en top præstation som superhelt med PTSD. Gwyneth Paltrow gør det godt i slutningen (naturligvis iført stram BH og bukser), og det er slutningen som trækker hendes skuespil op. Udover dén, er hun lidt ligegyldig. Det er et must at man har set de forrige to, samt Avangers-filmen. Ellers giver historien ikke mening. Glæder mig til Avangers 2 og den næste Iron Man fra Marvel.
Les Miserables (2013)

Les Miserables (2013)

5/6 stjerner.
Jeg har aldrig set musicalen før, men som fan af MammaMia, Phanton of the Opera, Atlantis, Evita osv. var jeg nød til at se den. Og jeg blev ikke skuffet. Skuespillerne leverer en fantastisk præstation, musikken er ørehængende og selve kulisserne er så autentiske, at man næsten føler sig selv i historien. Dog er historien en smule langtrukken og bar-parret som passer Corsette er bare irriterende efter et par minutter. Men Anne Hathaway og Russel Crowe leverer uovertruffent skuespil med tilhørende sang. Specielt Hathaway er endnu en gang stemplet som min skuespillerinde no. 1. Jeg skammer mig ikke over at indrømme, at jeg græd - 5 gange. Ligesom pigen ved siden af mig gjorde. Amazing. Hathaway optjener 2 af stjernerne, Crowe den tredje og de to sidste fås, fordi filmen bare ER god. Skal klart ejes på dvd til den tid.
En Kongelig Affære (2012)

En Kongelig Affære (2012)

3/6 stjerner.
Normalt er jeg ikke til danske film, men sidste års Oscar-håb overraskede mig positivt. Mads Mikkelsen er ikke min ynglings skuespiller, men i denne, og specielt overfor skønne Alicia Vikander er han tålelig. Mikkel Følsgaard spiller godt som den sindssyge Christian VII og skuespillet hos hele rolle-besætningen er overbevisende. Historiske film er altid et hit hos undertegnet og giver filmen alle 3 stjerner, uanset hvor realistisk og virkelighedstro den så end er.
Dark Shadows (2012)

Dark Shadows (2012)

1/6 stjerner.
Tim Burton-fan bliver jeg aldrig. Filmen er fuldstændig usammenhængende og ligegyldig. Rollerne er besat af stjerner, men ikke engang dét, kan trække filmen op eller holde en vågen. Jeg overvejede faktisk at gå et sted i midten af filmen, men blev for måske ville det blive bedre. Det blev den ikke. Desværre. Johnny Depp er filmens eneste stjerne (i mere end én forstand) men ikke engang hans gode præstation (eller popcorn) kan gøre filmen noget værd. Det er en ommer, Burton.
Snow White and the Huntsman (2012)

Snow White and the Huntsman (2012)

2/6 stjerner.
Fuldstændig ligegyldig film. Plottet er ligegyldigt, historien er usammenhængende og skuespillet er mildt sagt ligegyldigt. Speciel Kristen Stewart er ligeså elendig en skuespillerinde som hun er i Twilight og alt andet. Charlize Theron falder igennem på trods af sine gode evner og de 2 stjerner får filmen kun på grund af Chris Hemsworth som gør de 2 timer værd at se. Uden ham - ingen film. Han burde have haft en rolle i alle scenerne. Hemsworth og popcorn er de eneste grunde til, at man skulle se den. Det er 2 timer af mit liv som jeg aldrig får tilbage.
Bourne Legacy (2012)

Bourne Legacy (2012)

3/6 stjerner.
Bourne Legacy er fjerde film i serien, hvor de første tre med Matt Damon på en måde er undgået mit tv. Den fjerde har stjernen Jeremy Renner i hovedrollen og det er faktisk ham som trækker to af stjernerne. Han leverer et stykke overbevisende skuespil. Den altid charmerende Rachel Weisz har for lidt tid på skærmen til, at kunne fortjene endnu en stjerne, så den sidste bliver givet for selve historien som hænger udmærket sammen på trods af, at jeg ikke har set de første tre film. En god måde at tilbringe en eftermiddag på - specielt hvis cola'en er kold og popcorn'ne godt saltet.
Skyfall (2012)

Skyfall (2012)

4/6 stjerner.
Jeg er ikke inkarneret James Bond-fan, men jeg forsøger da, at se dem når der kommer nye. Daniel Graig er dog ikke min personlige favorit som Bond, men han gør nu jobbet udmærket. Den nyeste i rækken, Skyfall, tager seeren tilbage til Bonds fortid, og man får Bond fra sin mest kreative side på hjemegnen Skyfall. Alene slutningen tjener 2 af stjernerne, mens M som beskyttende moder-figur og herefter kreativ-medhjælper optjener en ekstra. Den sidste stjerne bliver givet for selve filmen som Bond-film. Kan ses igen, men er ikke livsnødvendigt.
The Twilight Saga: Breaking Dawn pt. 2 (2012)

6/6 stjerner.
Som hardcore Twilight-fan var mine forventninger højere end til nogen anden film, da den femte og sidste film kom i biografen. Og jeg blev ikke skuffet. Jeg blev holdt på kanten af sædet samtlige 2½ time og glemte (næsten) at spise mine popcorn. Den har fået hagl på grund af den afgørende kamp-scene som "bare" var et vision fra Alice's side af. MEN som en filmatisering af en bog, var det ret godt fundet på. I was blown away. Ejes naturligvis på dvd og skal ses igen og igen og igen...
Rise of the Gurdians (2012)

Rise of the Gurdians (2012)

5/6 stjerner.
Jeg er normalt ikke til tegnefilm og slet ikke med dansk tale. Alligevel overtalte jeg mig kusine til, at se denne med mig. Og den har efterfølgende fået kult-status på højde med Kejserens Nye Flip. Fantastiske replikker, overbevisende historie men mest amazing var dog grafikken. 3 stjerner for fantastiske replikker og 2 for den fantastiske grafik. Den er klar værd, at se igen og igen, men tvivler dog på en efterfølger. Selvom det kunne være god karma.
The Hobbit - An unexpected journey (2012)

4/6 stjerner.
Som fan af The Lord of the Ring-trilogien, måtte jeg naturligvis også se Hobbitten. Skuffet var jeg ikke, men jeg var heller ikke over-begejstret. Historien er langtrukken og en smule ligegyldig, men effekterne og det fantastiske Tolkien-univers gør faktisk, at man kan holde alle 3 timer ud. Jeg skal da klart se de næste to, men har ikke samme begejstring for denne trilogi, som for LOTR. Jeg vil dog lige fremhæve Richard Armitage som spiller Thorin - hans skuespil er overbevisende og han får alene den ene stjerne. Navnet optjener de andre to stjerner og den sidste stjerne får filmen udelukkende fordi jeg havde popcorn og ikke faldt i søvn.
Warrior (2011)

Warrior (2011)

6/6 stjerner.
Fuldstændig fantastisk. Selvom jeg i forvejen er fan af Tom Hardy, havde jeg ikke hørt om denne før den kom på C+. Jeg så et par minutter omkring midten og blev siddende til den var færdig. Og igen næste dag så jeg hele filmen. Den er fuldstændig uovertruffen og uden sidestykke. Både Hardy og Edgerton spiller så realistisk at man ikke ved, hvem man vil tage parti hos. Slutningen var overraskende på alle måder - og endda en tåre værdig. Den kan ses igen og igen, alene på grund af skuespillet, men naturligvis også for de gode kampscener.
Captain America: The first Avenger (2011)

2/6 stjerner.
Med annonceringen af Avengers, måtte Marvel forklare Captain Americas historie og det resulterede i denne ligegyldige historie. Effekterne er dårlige, skuespillet endnu værre. Historien kunne være klaret på 15 min og ovenikøbet været bedre end 2 timer lange film. De 2 stjerner får den alene på grundlaget at det er en Marvel superhelt og fordi Captain America sparker røv i Avengers.
Thor (2011)

Thor (2011)

5/6 stjerner.
Marvel filmatiserer endnu en superhelt, Thor. Hemsworth spiller fantastisk som den nordiske gud af få ord, men Portman lever ikke op til det romantiske sidestykke. Uden Hemsworth havde filmen ikke kunne trække mere end 3 stjerner, men hans charme og gode energi gør filmen værd at se igen og igen. Jeg glæder mig til Thor 2 til efteråret.
Cloud Atlas (2012)

Cloud Atlas (2012)

2/6 stjerner.
Filmen er langtrukken og historien er forvirrende. Den springer i tiden og de forskellige personers historie er svær at holde styr på. De første 1½ time anede jeg ikke hvad der foregik. Den får alligevel de 2 stjerner pga. de mange stjerner på rollelisten, heriblandt Tom Hanks, Halle Berry, Hugo Weaving, Hugh Grant og Susan Sarandon. Har man 2½ time af sit liv som man absolut ikke ved hvad man skal bruge på, så se den endelig, men for mit vedkommende var højdepunktet de varme popcorn.
Girl, interrupted (1999)

Girl, interrupted (1999)

5/6 stjerner.
Ja, det er efterhånden en gammel film, men jeg så den for første gang igår aftes. Og jeg var positivt overrasket. Kanon skuespil og bevægende historie. Både Ryder og Jolie spiller uovertruffent, måske mest af alle Jolie. Ikke overraskende at hun vant en Academy Award for sin præstation. Som psykologi-studerende var filmen ekstra interessant. Jeg var hooked i samtlige 2 timer.

Panel title

© 2018 ElenaSabrine

Antal besøg: 42900