Velkommen til Familien Bie's hjemmeside - Dagbog
2011

ORLOVSTUR 2011

TORSDAG D. 21. APRIL

Da kl. blev 10.00 gik afgangen som planlagt. Lidt en underlig fornemmelse i maven, at tænke på vi ikke skulle se vores hjem, familie, venner og naboer i 3½ måned. Turen gik stille og roligt til Mørkholt camping ved Børkop, hvor Erling, Vivi og Martin stod klar til at tage imod os. Vi fik en god og hyggelig plads med havudsigt. Vejret var perfekt og i løbet af eftermiddagen sluttede Janne og Finn sig til flokken. Vi fik markisen rullet ud og Mathias fik hurtigt fundet ruten mellem de 3 campingvogne.

FREDAG D. 22. APRIL

Endnu en dag med perfekt solskinsvejr på Mørkholt camping. Dagen bød på rugbrødsbagning, cykelture, leget på legepladsen og solbadning. Sidst på aftenen begyndte vi at pakke sammen, så der var klar til afgang næste dags morgen.

LØRDAG D. 23. APRIL

Klar til afgang fra Mørkholt camping kl. 9.45 efter 2 fantastiske dage, hvor vi fik mulighed for, at prøve af, om vi nu også havde fået det hele med.

Afsted det gik mod grænse kiosken, måske ikke den bedste dag at ankomme der med campingvogn, ALT for mange mennesker. Men nå, vi fik en god frokost og derefter mod på tanden til at indtage Fleggaard.

Der blev handlet og vi fik nu endnu mere læs påJ. På farten igen mod Berlin, hvor børnene tog turen rigtig fint, taget i betragtning af, at de sov på skift. Så der måtte læses bøger, ses dvd og leges med baby legetøj, så Karina måtte på bagsædet og underholdeJ. Turen stoppede derfor denne dag efter ca. 400 km på en rasteplads, 180 km. fra Berlin. Her bød menuen på pasta og kødsauce fra campingvognskokken. Ungerne blev puttet og faldt hurtigt i søvn som jordens artigste børn, sikke en perfekt dagJ.

SØNDAG D. 24. APRIL

Ankomst City Camping Berlin kl. 10.30, efter at have kørt 180 km i et stræk. Meget lille, men utrolig hyggelig campingplads med vand på begge sider. Vejret var super med ca. 25 grader.

Dagen gik med at få fundet os til rette og få pakket ud. Pladsen blev inspiceret, det tog ca. 10 min, og legepladsen med 1 gynge blev prøvet af, så det fortæller lidt om pladsens størrelseJ. Derudover var det dagen hvor de 2 mænd i ”huset” lod håret ryge. Trimmeren blev indstillet til 2 mm, så nu mangler manden bare en tatovering, så ligner han jo en ”bad mother fucker”J.

MANDAG D. 25. APRIL

Da det i dag var helligdag og byen holdt lukket, valgte vi at udnytte dagen i zoologiske have.  Turen derind var via U-bahn, hvilket var et stort hit hos den tog glade Mathias. Tænk sig at man kan køre med tog under jordenJ. Denne super ide, var der dog også andre der var kommet på, så efter at have stået i kø i ca. 45 min. lykkedes det os at blive lukket ind, til de vilde dyr. Kæmpe zoologisk have, men en masse indtryk for en dreng på snart 3 år. Begge børn faldt i søvn, så det blev til kvalitets tid for forældrene midt i zoologisk have. Det endte med, at Lærke måtte vige sin plads i barnevognen til Mathias, hvem siger man ikke vil kunne sove i barnevogn i en alder af 3. Sidst på eftermiddagen, gik turen atter retur til campingpladsen.

TIRSDAG D. 26. APRIL

Dagen i dag blev brugt på sightseeing i Berlin. Turen gik forbi Kurfürstendamn, Alexanderplatz og fjernsynstårnet. Ved sidstnævnte var der desværre 1½ times ventetid, så det måtte vi opgive, da det var blevet temmelig sent, og begge børn var ved at være godt trætte. I løbet af eftermiddagen og aftenen begyndte det at regne og lyne temmelig voldsomt. Det endte derfor med at jeg (Michael) måtte løbe de 2½ kilometer hjem fra U-banen i silende regn for at hente bilen, sådan at resten af familien kunne komme hjem i tørvejr.

ONSDAG D. 27 APRIL

Eftersom det havde regnet hele natten og familien var ved at være mættet af Berlinerluft, besluttede vi os onsdag formiddag at rejse fra Berlin et par dage før planlagt. Karina fik travlt med at bage rugbrød, boller og kage, så der var klar til afgang og ”den store dag” dagen efter. Heldigvis var det godt vejr fra morgenstunden, så vi kunne få pakket tørt sammen omkring middag. Afgang fra Berlin 14.30. Efter et par hundrede kilometer, holdte vi tidligt ind og spiste aftensmad, og slog lejr for natten. Der blev hygget og puttet med godnatlæsning for alle mand i den ”store seng”.

TORSDAG D. 28 APRIL

Mathias’ fødselsdag!!! Dagen startede med flag og sang for bette mand. Der blev åbnet gaver og spist ”hjemme” bagte boller. Klokken blev derfor omkring 9 inden afgang. I løbet af dagen blev fødselsdagen ligeledes fejret med kagespisning og is. Dagens udfordring kom over middag, da der pludselig lå en kæmpe bunke grene og små træer og blokerede det ene spor på motorvejen. Vi nåede lige akkurat at undvige ved at tage den indenom i nødsporet, men kunne se i bakspejlet, at det skabte noget panik bagude, hvor nogle var oppe og stå på bremsen, mens en stor lastbil ikke nåede at stoppe og pløjede igennem, dog uden det endte med nogen ulykke.

Vi holdt igen tidligt ind for natten, for at spise en god middag og fejre den sidste del af Mathias’ fødselsdag.

FREDAG D. 29. APRIL

Da kl. blev 9.00 var vi igen klar til afgang, retning mod Camping Schluga i Østrig. Eller det vil sige, det troede vi fra morgenstunden, men eftersom temperaturmåleren i bilen, viste 5 grader ved motorvejsafkørslen, ændrede vi i sidste øjeblik kurs mod Slovenien i stedet, med håb om bedre vejr. Man må bare konstatere at det regner ALTID i Østrig, ikke noget for os…. Ved middagstid nåede vi så frem til Camping Sobec i Slovenien. Temperaturen var blevet en anelse højere, men dog temmelig ustabilt. Det var en kæmpe camping plads, men pga. vejr og sæson var store dele af den lukket ned. Vi fandt hurtigt en plads nær toilettet, hvilket vi jo har fundet ud af, er en fordel at placere sig tæt på, da vi har en lille fyr med, med en MEGET lille blæreJ. Et kæmpe plus til pladsen var, at der var WI-FI på pladsen, hvilket var tiltrængt efter 1½ uge uden kontakt til omverdenen, skønt. Efter 2 dage på landevejen, var det dog også tiltrængt med et bad for alle mand og damer. Lærke fik derfor anledning til at få indviet håndvasken i campingvognen. Hvem havde troet den kunne bruges som badekar, sikken et plaskeriJ. Nu ser vi frem til dagen i morgen, hvor pladsen skal inspiceres yderligere og lille mand skal have brændt noget krudt af, efter 2 dage i bilen.

LØRDAG D. 30. APRIL

Dagen blev brugt på at inspicere campingpladsen, hvilket viste sig at være temmelig stor og i fantastiske naturskønne omgivelser. Der blev kastet med sten i vandet og leget ved den store flod. Midt inde på campingpladsen fandt vi, hvad der nok var med til at give pladsen 5 stjerner, en fantastisk sø med det mest fantastiske klare badevand. Der kunne man godt lige forstille sig, hvor skønt det måtte være på en solskins sommerdag. Til Mathias’ fordel havde pladsen også den mest fantastiske legeplads, så der vi fik også meget af dagen til at gå, den måtte i hvert fald besøges et par gange. Så efter dagens vandretur på pladsen, må vi erkende, at dette godt kunne være en plads vi kunne finde på at besøge igen, dog lidt længere henne på sæsonen, med mere liv samt godt vejr. Den sø skal da næsten prøves på et tidspunkt.

SØNDAG D. 1. MAJ

Afgang fra Camping Sobec kl. 9.00  med kurs mod Camping Lanterna i Kroatien. Fingrene var krydset for bedre vejr og det hjalp åbenbart. Fra de 15-18 grader i Slovenien var vi nu oppe over 25 grader, skøøøønt. Vi ankom til Lanterna ved middagstid og fik hurtigt fundet os en perfekt plads med udsigt over vandet. Udfordringen var dog at få vognen på plads i det meget kupperede terræn, med meget smalle veje. Godt vi ikke fik købt den 6 meter og 13 campingvognJ. Heldigvis var der en flok meget hjælpsomme og stærke slovenere, der kunne hjælpe os på plads. Ja Mathias og Lærke var jo ikke til meget hjælp, men var gode til at heppe til fra sidelinienJ. Da planen er, at vi skal blive her i 2-3 uger, var det dejligt at få det hele pakket ud og få sig organiseret ordentligt. Camping pladsen er enorm med dejligt pool område og lige ned til vandet. Nu glæder vi os bare til endnu flere dage med godt vejr.

TIRSDAG D. 3. MAJ

Dagen bød på endnu en dag med fantastisk vejr. Helt vindstille og tæt på de 25 grader. Vi besluttede os for at tage en tur til Pula og opleve byen. Første stop var Amfiteateret, hvor vi fik lidt historisk kultur. Det var også det perfekte sted til indtagelse af madpakkerne, som blev nydt på en grøn plet i solskinsvejret. Derefter var der dømt strøgtur, hvor der blev shoppet og spist is. En rigtig hyggelig by med mange fortovscafeer langs strøget. Det var også dagen, hvor Karinas løbesko og Michaels cykelsko, blev indviet på denne tur, sikke en fornøjelse. Aftensmaden bød på dejlig wok, som blev lavet på Cadac-en, som virkelig er kommet på arbejde, efter vi er kommet til de varmere himmelstrøg.

FREDAG D. 6. MAJ

Efter at have haft et par stille og rolige dage på Camping Lanterna, besluttede vi os for at køre videre fredag morgen. Turen skulle gå længere ned i Kroatien, i nærheden af byen Zadar. Men nå, først skulle vi jo lige fra camping Lanterna. Som I måske husker, så havde vi jo lidt problemer med at få campingvognen ind på plads da vi kom, men I mellem tiden var de flinke slovenere rejst og der var ikke kommet nogle andre siden, så nu stod vi selv med problemet, med at få vognen ud. Puha det var tæt på det endte med en smadret campingvogn, men efter en times knoklen lykkedes det heldigvis at komme helskindet derfra. Så var det jo godt ungerne var stået op kl. 6, så det ikke blev alt for sent inden vi kom derfra. Vi havde valgt at tage turen ned langs kysten i stedet for at race af sted på motorvejen. Vi havde hørt at det skulle være så flot og det skal vi da lige love for at det var. Med højt solskin kunne det simpelthen ikke blive en bedre tur sydpå. Fantastisk vand til den ene side, høje klipper og utrolig grøn natur, det var lige til at blive helt høj af. Da det var ved at nærme sig frokost tid, holdte vi ind og nyd den skønne udsigt mens maden blev indtaget. Sidst på eftermiddagen ankom vi til Camping Zaton, hvor vi hurtigt fandt os en plads med udsigt over vandet. Endnu en stor plads, men til forskel fra Camping Lanterna, havde folk her placeret sig i samme område, så det var langt mere hyggeligt og med mere liv. Fantastisk campingplads lige ned til vandet og med utrolig lækre badeforhold. Den absolut bedste plads vi har været på indtil nu. En fem stjernet men dog også 30 % dyrere end den tidligere. Det var da også her vi skulle støde ind i de første danskere på vores rejse. Det var jo helt rart at komme til at snakke lidt dansk igen. Vi fik hejst markisen, lavet lidt aftensmad og puttet lidt sent.

LØRDAG D. 7. MAJ

Dagen startede ud med en tur på legepladsen på stranden og den første soppe tur i havet. Herefter gik turen ind til Zadar, for at undersøge sejlruter/tider til Ancona(Italien) nærmere. Desværre kom vi for sent til turistkontoret, da de jo lukkede tidligt en lørdag, til gengæld blev det til en kort travetur på strøget og indtagelse af frokost.  Derefter tog vi tilbage til campingpladsen, hvor vi nød resten af eftermiddagen. Det kan nu mærkes vi er kommet 4 timer længere sydpå, temperaturen er steget yderligere og vi kan derfor nu også nyde vores aftener udendørs uden at være pakket ind i tæpper.

SØNDAG D. 8. MAJ

Første dag, hvor vi kan indtage morgenmaden udendørs, blot i sommertøj. Der gik ikke lang tid inden vi måtte finde badetøjet frem denne dag. Mathias og Michael var hurtige til at hoppe i bølgen, mens Lærke kunne få luftet de bare ben og fusser, skønt at det nu er blevet så varmt, at hun kan hygge sig i skyggen. En aktiv dag med løbe og cykelture og selvfølgelig isspisningJ. Hen på aftenen slog vejret dog pludselig over i blæst, så vi måtte prøve vores stormsikring af. Det hele holdt dog, men aftensmaden måtte indtages indendørs.

MANDAG D. 9. MAJ

I dag havde vi besluttet os for at tage ind til Zadar og se lidt nærmere på byen. Der skulle være et rigtig godt marked, med frugt og tøj ,som man kender det og et indendørs kød og fiske marked. Det gik vi efter at finde, hvilket heller ikke var så svært, men sikke en skuffelse. På kød og fiske markedet var der absolut ikke noget vi havde lyst til at indtage. Vi fandt dog en halv gammel lokal dame som stod og solgte ost og vi tænkte det kunne da være meget hyggeligt og prøve lidt nyt og andet. Hun var hurtig med en smagsprøve og vi blev da også fristet, men så var det lige at vi spurgte på prisen og måtte skynde os at stoppe hende i at skære et stykke til os. Prisen var ikke mindre en ca. 200 kr. pr. kilo. Så var det lige vi blev enige om, at det var da vidst også bare fint med en smagsprøve. Der blev indtaget fantastisk god pizza til frokost, hvor vi samtidig kunne sidde og forarge os over hvordan de parkerede deres biler. Godt man ikke er Kroater, for så skulle man da nok vende sig til, at der tit holder et par biler parkeret bag en, når man kommer og skal hente sin bil igen, æv. På turen gennem strøget tilbage til bilen, kunne vi da også lige nå dagens is. De deler åbenbart den samme opskrift på is her i Kroatien, med den de bruger i Italien, mmmhhhh. Der blev handlet på vejen hjem og så stod resten af dagen ellers på afslapning.

ONSDAG D. 11. MAJ

De sidste par dage har stået på afslapning, hvor vi bla. har haft tid til den første tur i poolen. Rigtig lækkert pool område. Mathias var slet ikke til at styre til trods for de blå læber der bævrede som en lille hund. Det kunne nu godt mærkes at vinden ikke helt er kommet op på sin højeste temperatur endnu, men dejligt var det nu alligevel. Da vi også snart var ved at regne på at skulle lidt videre, var der lige noget vasketøj der også skulle overståes, så er det godt med laundry service, på sådan en kanon campingplads. Det skal virkelig siges at dette er en campingplads der lever op til sine 5 stjerner. Vi har virkelig været heldige med de pladser vi har valgt, de sanitære forhold har bare været super, hvilket virkelig er lækkert, når man medbringer små børn. Onsdag aften var også dagen, hvor vi ville prøve en af de lokale restauranter. Priserne var meget overkommelige, så vi tænkte at det derfor kunne være lækkert med det dyreste på menu kortet, chateaubriand. Hold da op hvor en skuffelse. Tænkt sig at få et stykke senet oksekød, serveret på et stykke franskbrød og dag gamle kartofler og grøntsager. Så var det vidst godt prisen var derefter.

TORSDAG D. 12. MAJ

Planen var egentlig at vi snart skulle sejle fra Zadar til Ancona, men har i disse dage ændret kurs, efter at have snakket en del med vores danske naboer. Der var tid at tage af i kalenderen, og da vi højest sandsynligt ikke vil komme på disse kanter en anden gang, tænkte vi det kunne være spændende at prøve og køre imod Dubrovnik i stedet. Dagen i dag stod derfor på nedpakning samt bilvask.

FREDAG D. 13. MAJ

Vi startede tidligt ud, kom afsted fra camping Zaton kl. 8.15. Vi havde endnu en gang valgt kyststrækningen, ih altså sikke en udsigt. Vi havde egentlig kalkuleret med en overnatning midtvejs, men eftersom begge børn bare sov og nyd køreturen, endte vi med at køre det lange stræk fra Zadar til Dubrovnik, så vi var fremme ca. kl. 16.30. Den eneste campingplads ved Dubrovnik fandt vi så efterfølgende ud af. Efter første indtryk, ikke umiddelbart den mest fantastiske, sammenlignet med hvad vi kom fra. Men der er fri internet og eftersom vi er her mest for at opleve byen er det helt ok. Nu glæder vi os til et par oplevelsesrige dage.

LØRDAG D. 14. MAJ

Vi havde i dag besluttet os for at tage en tur ind til den gamle by i Dubrovnik. Da der var høj solskin besluttede vi os for at gå de 4,5 km der var derind og samtidig skulle det også være svært med parkering. Det er klart den største attraktion i Dubrovnik, så der var rigtig mange mennesker. Byen blev som bekendt bombet fra 1991-1995, men inden da, blev den betegnet som Adriaterhavets perle. Den er dog sidenhen blevet restaureret og enkelte steder er de stadig i gang. Det er en rigtig hyggelig by med en atmosfære der minder rigtig meget om Venedig. Når man kommer lidt op i højderne omkring byen, er der en utrolig smuk udsigt ud over hele den gamle bydel og havet og man forstår da, hvad der menes med Adriaterhavets perle. Man kunne også vælge at tage kabelbanen helt op på bjerget, så man kunne se ud over hele byen, men efter at have snakket med en lokal, der påstod at man kunne gå hele vejen derop med barnevogn, besluttede vi os for at se, om vi kunne finde vejen derop. Så ville dagens motion jo også være overstået. Efter et par kilometer opad, måtte vi desværre konkludere, at det altså ikke var helt muligt at nå til tops med barnevognen. Vi gik derfor tilbage til den gamle by, hvor frokosten blev indtaget inden turen skulle gå helt hjem til campingpladsen. Mathias gik hele vejen hjem fra den gamle by, så der var en der var godt træt da det blev aftenJ, super sejt gået. Det var også dagen hvor Lærke blev fem måneder, og tog sin første trille tur fra ryg til mave. En rigtig hyggelig dag.

SØNDAG D. 15 MAJ

Michael startede dagen uden med at prøve at finde toppen af bjerget på cykel. Det lykkedes desværre ikke helt, da skiltningen også her (ligesom i resten af Kroatien) er helt af h…. til. Senere på dagen forsøgte vi så at finde toppen i bil. Efter rigtig mange kilometer og timers søgen, lykkedes det til sidst, at finde den lille bitte vej (i øvrigt uden skiltning) som førte det sidste stykke vej helt til toppen af bjerget. Desværre var både Lærke og Mathias faldet i søvn i mellemtiden, så det var kun forældrene som fik fornøjelsen af den fantastiske udsigt fra toppen, ned over den gl. by.

Om aftenen var der dømt hygge foran dvd’en. Første halvdel stod på ”Cars” sammen med Lærke og Mathias, mens forældrene gik over til ”Rejseholdet” efter at børnene var gået til ro.

MANDAG D. 16. MAJ

Dagen stod på tøjvask, bagning og gåtur. Over middag kørte vi en tur ind til centrum for at handle lidt ind til turen dagen efter, hvor vi skulle med færge til Italien (Bari). Det var i mellemtiden mens vi var ude og handle begyndt at blæse kraftigt op, og i løbet af kort tid, begyndte det at regne helt enormt meget. Vi vendte derfor hurtigt næsen hjemad, men det var desværre for sent. Da vi kom retur til campingpladsen, var benet på markisen allerede nået at knække i blæsten, ligesom vi havde en del, som skulle tørres….tagluerne i campingvognes havde vi selvfølgelig ikke fået lukket, ligesom Lærkes barnevogn, dyne mv. var drivvådt efter at have stået ude. Resten af dagen stod den derfor på tørring af vores sager og på at få fundet en løsning på vores markiseproblem. Den er jo helt uundværlig på denne tur, hvor der desværre ikke var plads til fortelt.

TIRSDAG D. 17 MAJ

Dette var afrejsedag med færgen til Italien. Vi skulle egentlig være ude af campingpladsen kl.12, men fik dog lov til at være på deres parkeringsplads uden for pladsen, indtil kl. 17. Det var rigtig fint, eftersom vi først kunne køre i kø til færgen ved 19 tiden. Så vi strak tiden lidt og trillede der fra ca. 17.30 efter at have brugt dagen på hygge og få ordnet lidt praktiske ting. Når det regner i Kroatien så bliver ens ting altså bare beskidte, da deres jord er sådan en lidt sjov blanding af brunt ler og jord. Så vi havde lige lidt at få styr på, efter et par dage med regnvejr. Efter at have fundet køen til færgen, kunne vi forlade bil og vogn og i stedet indtage dagens aftensmad på det nærmeste pizzeria. Billetterne til færgen kunne vi så hente efter kl. 19.00, sikken et tempo. Køen var lang da vi kom og dem der sad bag disken virkede ikke just til at have styr på ret meget. Til trods for, at vi et par dage forinden havde været nede og reservere pladser, lykkedes det dem alligevel at lave fejl i billetterne. Deres engelsk kan man ikke ligefrem give top karakter. Men nå, da kl. blev 20.30 kunne vi som de første køre ombord på færgen. Vi fandt os hurtigt en lille hygge krog, hvor der var plads til barnevognen og at vi alle kunne lægge og sove for natten. Lærke og Mathias faldt hurtigt i søvn og så kunne forældrene jo lige nå et par afsnit rejseholdet inden vi også gik til ro. Der var ikke så mange med ombord, så der var en dejlig ro.

ONSDAG D. 18. MAJ

Kl. 8.00 kunne vi køre ind på italiensk grund. Vi havde forinden fundet en camping plads der skulle ligge i Bari, så vi kunne få en ordentlig nat søvn inden vi skulle nogle timer nordpå. Da vi skulle finde  fracampingpladsen, lykkedes det os at køre forkert så vi endte på en vej, der havde afkørsel motorvejen. Sådan noget tis, så er gode råd dyrere. Hvor hurtigt kan man lave en 3.punkts vending med en campingvogn, når vejen er smal og bilerne kommer susende ind fra motorvejen? Det kan vi ikke svarer på, for vi overvejede det kun et kort øjeblik for at konstatere det vidst var umuligt. Så der var ikke andet for end, at vi måtte spænde vognen af og så ellers være hurtige til at vende den rundt, når der kom et lille hul fra de susende biler. Det gik heldigvis godt, men vi fik da lidt sved på panden. Det lykkedes os heldigvis hurtigt derefter at finde den lille campingplads. Der var ikke mange besøgende. En enkelt person med sit lille en-mands telt. Men hvad, vi skulle også bare bruge den til en overnatning samt til at finde os en campingvogns forhandler, der kunne hjælpe os med at løse vores markise problem. Med dejlig hjælp hjemmefra, havde vi heldigvis nogle adresser at køre efter. Efter en times søgen, lykkedes det os endelig at finde den første forhandler. Yes tænkte vi, det var da dejligt. Desværre kunne de ikke hjælpe os med problemet, men kunne til gengæld henvise os til et sted, hvor de troede at de kunne. Ganske rigtigt, 2. forsøg havde vi heldet med os. De havde en ny stang, så vi bare kunne skifte den anden ud. Da vi kom hjem og fik den monteret, viste det sig desværre at den var for kort, så drengene måtte af sted igen. Imellem tiden havde butikken lukket pga. siesta og åbnede først et par timer senere. Vi havde virkelig heldet med os denne dagJ.

TORSDAG D. 19. MAJ

Kl. 8.00 var vi klar til afgang fra Bari. 7½ times kørsel ventede os forude. Så er det altså fantastisk man har nemme børn med i bilen, der enten sover eller er nemme at underholde. Hen på eftermiddagen var vi næsten fremme ved campingpladsen, men kort forinden måtte Michaels trailer kørekort lige sætte på en prøve. Det lykkedes os igen at køre forkert til afkørslen til campingpladsen og efter flere henvisninger fra modkørende bilister, fandt vi ud af, at vi vidst var på afveje. Michael måtte da bakke 300 m tilbage ad en smal vej med adskillige sving, ih hvor er det altså spændende at være på orlovJ. Kort efter ankom vi da til campingpladsen, som lå et godt stykke op af en bjergskråning, så det kunne lugtes at koblingen havde været på arbejde. Vi fandt os en lille plads og vi mener virkelig lille, hvor vi fik campingvognen manøvret ind mellem 2 træer. Temperaturen var nu oppe på 30 grader – skøøønt.

FREDAG D. 20. MAJ

En stille og rolig dag, hvor vi fik os sat ind i Roms historie og fandt ud af hvad der skulle besøges de næste mange dage. Vi fik dyrket lidt motion, drengene en tur til poolen og en lille shoppetur i det nærmeste supermarkedet. En hyggelig campingplads, hvor vi ligger tæt på bar og restaurant, hvor der er godt gang i den med musik om aftenen.

LØRDAG D. 21. MAJ

I dag skulle turen gå ind til Rom, hvor vi havde lagt en nogenlunde plan for, hvad der skulle ses. Så vækkeuret var sat til kl. 7.30, for ja ellers står vi jo helst ikke alt for tidligt op. Vi kørte med shuttle bus fra campingpladsen kl. 9.30, der satte os af ved tog stationen. Det er nu lidt af en prøvelse at have barnevognen med. Ind og ud af busser og tog, op og ned af trapper, men hvad, vi har jo heldigvis masser af tid og vi oplever italienerne som utrolig venlige og hjælpsomme, og Mathias er ikke bleg for at tage en fremmede dame i hånden, der lige kan hjælpe ham op af trappenJ. Nå vi fik købt billetter og kom af sted med toget til stor begejstring for Mathias, der jo nærmest syntes det er dagens højdepunkt, dejligt. Efter planen skulle første stop være ved den Spanske trappe, men den plan gik hurtigt i stå. Da vi kom til den første store plads på vejen derhen, afholdte politiet en speciel dag, hvor alle og virkelig alle, deres transportmidler var til udstilling og til at man kunne prøve og komme ind i dem alle og sidde. Så vi måtte da lige stoppe og prøve helikopter, jeeps, motorcykler, jetski, Lamborghini mm. Mathias var helt i hopla, det var bare perfekt. Lærke har ikke helt fanget den samme interesse endnu, da hun sov igennem det hele. Næste stop blev så den Spanske trappe, hvor de 2 unge herre i familien, måtte teste formen og bevæge sig de 138 trappetrin opad. Efterfølgende gik turen så til Fontana di Trevi, et fantastisk flot og meget besøgt springvand. Man må sige vi havde valgt den rette dag at tage ind til byen, høj solskin som var med til at gøre det hele endnu flottere, for det er virkelig en flot by, hvor der konstant er noget at stoppe op at se på. Næste stop var derefter ved Piazza Venezia, der er en af verdens største marmormonumenter og beskrives som Roms navle. En smuk plads, men meget trafikeret med busser der konstant kører rundt med turister. Vi fandt os her en fin lille trappe, hvor vi kunne nyde dagens madpakker. Det skal dog siges at Italienerne i Rom er fuldstændig vilde med børn, så Lærke og Mathias får sig hele tiden tiltrukket utrolig meget opmærksomhed, det er lidt sjovt. De er absolut heller ikke vant til at se en barnevogn med et sæde ovenpå, som vi har til Mathias. Så der kommer mange smil og grin på vores vej gennem gaderne. Efter en god frokost kunne spadsereturen så fortsætte mod Colosseum, hvor vi dog valgt ikke at stå i kø i 1 time for at komme indenfor. Så vi tog i stedet turen hele vejen rundt udenom. Vi var efterhånden ved at være lidt små trætte i benene og møre af solen så is og vand var tiltrængt. På vejen retur til togstationen, nåede vi lige ind omkring Pantheon, som er endnu et flot monument. Ved 18.30 tiden var vi atter retur på campingpladsen, hvor den stod på aftensmad og i seng efter en dejlig dag i Rom.

SØNDAG D. 22. MAJ

Dagen startede ud med fantastisk dejligt vejr, 30 grader. Efter gårdsdagens strabadser havde vi planlagt en stille og rolig dag, hvor der var tid til motion, bagning og besøge poolen alle mand. Vandet er dog stadig en anelse frisk, men når først man er i, er det skønt. Hvis man spurgte Mathias var det absolut ikke koldt, til trods for blå læber og gåsehud over hele kroppen. Vi var dog nødt til  hurtigt at få pakket sammen og vendt næsen hjemad, da der pludselig kom sorte skyer i det fjerne. Der gik ikke lang tid inden regnen også silede ned, så der var i stedet dømt hygge indendørs i campingvognen resten af dagen.

MANDAG D. 23. MAJ

Vækkeuret ringede kl. 7.30 da dagen endnu en gang skulle gå ind til Rom. Planen var i dag at komme ud til Vatikanstaten, for at se Peterskirken samt pladsen. Efter at være ankommet med toget, havde vi en lille spadseretur foran os, men endnu en gang var vejret heldigvis med os. Da vi kom frem, var det første vi mødte, en uoverskuelig lang kø og vi tænkte det måtte da være til noget andet, da den var så langt væk fra kirken. Men vi fandt hurtigt ud af, at hvis vi ville se kirken indefra, var der ikke andet for, end at stille sig bag i køen. Heldigvis tog det ikke mere end en halv time, inden vi var igennem køen. En helt ubeskrivelig flot kirke, der virkelig skal opleves. Vi var virkelig imponeret og er glade for vi tog os tiden til, at komme indendørs og få denne oplevelse med. Efter denne store oplevelse, skulle turen gå ind til hovedstrøget Via del Corso, hvor vi havde set der lå en disney butik. Det lykkedes os dog ikke helt at nå derind inden det igen trak op til regn og torden. Vi måtte søge ly i en bank, der ellers var ved at lukke. Den venlige portner forbarmede sig heldigvis over os, da vi havde børnene med. Efter at have ventet ca. 20 min. og regnen var stilnet af, begav vi os af sted med begge børn dækket af regnslaget fra barnevognen. Vi fandt derefter hurtigt butikken og til Mathias’ glæde, med masser af "Cars" på hylderne. Da klokken efterhånden var nærmet sig aftensmadtid, gik turen herefter på McDonalds. Kl. ca. 19.45 var vi igen retur på campingpladsen, hvor Mathias kort efter blev puttet med sin nyeste Cars erobringJ.

TIRSDAG D. 24. MAJ

Vi havde ikke lagt de store planer for dagen, så det blev bl.a. tid til en tur til poolen. Sidst på eftermiddagen ændrede vi så igen lidt i rejseplanen. Vi syntes vi havde fået nok kultur fra Rom og besluttede os derfor, at vi ville køre videre næste dag. Planen var egentlig, at vi skulle have været omkring Firenze og Pisa, og derefter til Rimini. Men efter at have fået mange kulturelle oplevelser den første måned vi havde været af sted, syntes vi ikke vi ville slæbe ungerne rundt til flere af slagsen, sådan foreløbigt i hvert fald, selvom de har taget det hele i stiv arm. I løbet af 3 timer fik vi dermed handlet ind, pakket ned, spist aftensmad og puttet unger, så der var klar til afgang tidligt næste morgen.

ONSDAG D. 25. MAJ - SØNDAG D. 29. MAJ

Vi ankom onsdag eftermiddag til Camping Rubicone ved Rimini. En super skøn campingplads med lækker pool og med egen strand promenade. Karina havde været på den som barn, så det var lidt en sjov fornemmelse at besøge den igen. Vi fandt en plads ved siden af en tysk familie med 3 børn, hvoraf der var en dreng på snart 3. Det vakte stor glæde hos Mathias, da de hurtigt fandt ud af, at cykle afsted sammen på deres løbecykler. Det var helt fantastisk for forældrene at se og dejligt for ham, at han efter så lang tid, fandt en på sin egen alder at lege med. Drengene var meget interesseret i hinanden, så de næste par dage fandt de sammen hver gang vi var hjemme ved campingvognen. Mathias blev hurtigt populær med alle hans legesager, eftersom den tyske familie kun skulle være væk et par uger, og drengen dermed ikke havde så meget med. Mathias lånte ihærdigt ud af sine sager, det var dejligt at se. Lørdag formiddag, rejste den tyske familie desværre videre og Mathias måtte igen, lade sig nøjes med sine forældre. Vi satte dog alle stor pris på de dage de havde nået og have sammen.

Siden vi er kommet til Rimini, har vejret været skønt, med højt solskin. Vi har nydt dagene ved poolen, stranden, ture til shopping centre og en tur til byen San Marino. En af dagene ved stranden, fik vi også vores hidtil billigste massage nogensinde af en asiatisk pige. Hun startede ud med 10 euro men slog hurtigt halv pris. Vi tænkte at det skulle da prøves til 5 euro, men tænkte at så var det nok ikke ret lang tid. Men det viste sig at være en fantastisk god massage der varede en halv time. Da hun fik øje på politiet fik hun dog hurtigt benene på nakken. Lørdag aften var Mathias en tur på disco for at danse og charme på pigerne, som han selv vil sige detJ. Det var et stort hit, men da kl. var 21.30 måtte den lille mand dog erkende at batterierne var flade.

MANDAG D. 30. MAJ – SØNDAG D. 5. JUNI

Så gik der sørme lige hurtigt en uge mere. Dagene tager hurtigt hinanden, efter vi er kommet hertil. Vi nyder rigtig meget det gode vejr, så det bliver til mange ture til poolen og stranden. Vandet er allerede blevet en del varmere så det nyder vi også alle, Mathias er en værre vandhund. De voksne nyder også, at der er blevet tid til lidt motion igen. Michael får en del kilometer i benene og får udfordret de omkringliggende bjerge, mens Mathias må nøjes med stierne på campingpladsen, hvilket også går gevaldigt.

Onsdag syntes vi dog, at der måtte ske lidt nyt, så vi valgte at tage til Ferrari, der lå 1½ times kørsel fra campingpladsen. Det viste sig også at være en god dag til dette, da vejret viste sig fra sin skyet side. Vi fik smurt madpakker og kom af sted ved 9 tiden. Vi fandt hurtigt Ferrari museet, hvor der var Ferrari biler i alle afskygninger. Det skabte store glæde og spænding hos Mathias, der jo er fuldstændig besat af biler. Heldigvis var der også en han kunne prøve og sidde i – jubii, jubii. Ved siden af museet var der mulighed for at prøvekøre en Ferrari. Det kunne lade sig gøre for ikke mindre end 80 euro for 10 min., hvilket skal siges ville være på våde veje og bykørsel med tæt trafik. Så dette syntes vi nu alligevel ikke var pengene værd. Vi gik en tur i byen og kom omkring det store område, hvor Ferrari fabrikken ligger, det vrimlede med Ferrari ansatte. Hen på eftermiddagen, vendte vi igen snuden hjemad.

Torsdag viste sig også at være en helligdag i Italien. Der var det helt store ryk ind af italienske autocampere, så campingpladsen næsten blev fuldt booket, det var festligt.

Fredag aften stod den igen på mini disco. Det er jo næsten som at have en teenager, dog uden tømmermænd. Går sent i seng og står sent op, længe efter de gamle er stået op.

Lørdag aften begyndte det at regne og søndag var det også en smule ustabilt, så der blev det til en tur i bjergene for at tjekke cykelruter ud og spise is. Resten af dagen var der dømt hygge, hvor der blev spillet fisk, set dvd og skrevet dagbog.

MANDAG D. 6. JUNI – ONSDAG D. 8. JUNI

Vejret er stadig ustabilt og mandag fik vi den hidtil værste regnbyge på vores tur. Det væltede ned i ca. 20 min, hvorefter man gik i vand til anklerne på alle stierne på campingpladsen. Heldigvis gik der også kun 20 min før det hele var væk igen. Det har derfor ikke budt på så mange strand og pool ture, men i stedet en tur ind til byen Rimini for at ose mellem regndråberne. Ligeledes blev det til en gåtur ind til nabo byen, hvor vi tog os en tur i en sofacykel. Stor begejstring fra Mathias, da der var et rat han kunne styre, men synd for faderen, da han måtte gøre arbejdet alene, da Mathias’ ben var for korte og prinsesserne for fine.

Det er også i disse dage, Lærke er blevet præsenteret for noget helt nyt i hendes liv, nemlig majsgrød. Begejstringen var stor de første par mundfulde, men så blev der ellers vrænget næse. Allerede dagen efter viste det sig allerede til at være lidt bedre, så mon ikke hun hurtigt vænner sig til det. Hun er også blevet en værre trille basse, det er både til den ene og anden side og både til ryg og mave, så vi skal ikke længere regne med at finde hende, hvor vi lagde hende. Huha så går det stærkt.

Onsdag tog vi også beslutning om at det var tid til at prøve noget nyt. Så der blev pakket ned og gjort klar til afgang, mod Camping Bella Italia ved Gardasøen.

Der er nu dømt badeferie ved Gardasøen og hjemmesiden vil ikke længere blive opdateret for denne tur.