Guldalderen og Romantikken - Studietur i København

Fredag d. 11/5

Fredag morgen var der allerede morgenmad klokken klokken 7 eftersom vi skulle tidligt med toget inde fra hovedbanegården. Folk var smadrede og turen var lang men hyggelig. Inde på banegården var der kaos, men var man hurtig kunne man lige nå at fange folk.

Tak for en dejlig tursmiley.gif

Skriv en overskrift

Klokken 8:00 var der morgenmad på vandrehjemme igen.
Derefter tog vi med metroen ind til byen hvor vi skulle på GSP løb.
Vi var i gruppe med Jonathan, Marcus, Louise og Kamille. Vi fik en kuvert med 13 små i, når vi så kom frem til den adresse vi havde fået, sendte vi en besked til Karen med et billede af os på stedet, og fik navnet på næste kuvert vi skulle åbne at vide.
Vi kom forbi mange steder bl.a. Nyhavn, Christianborg, Thorvaldsens museum og Vor Frue Kirke.

Her er de billeder vi skulle sende:

Klokken 16:30 var der aftensmad på vandrehjemmet (chinaboks), for vi skulle være inde ved tivoli før klokken 18:00. Allerede klokken 17:45 blev vi sluppet løs i tivoli og vi prøvede forlystelser til vi var ved at kaste op.
Da vi kom hjem var klokken blevet halv elleve, og der gik ikke lang tid før folk gik kolde.

Onsdag d.9/5 2012

Klokken 7:45 var der morgenmad på vandrehjemmet.
Derefter tog vi med metroen (som idag virkede) ind til Kongens Nytorv hvor vi skulle mødes med en guide der skulle vise os romantikkens København.
Vi startede med at se byretten der er bygget af CF Hansen og bygget af det man troede var "græsk stil" kaldet klassisisme i lyse og neutrale farver. Det vidste sig så, at græske bygninger var i mange farver og bygningerne i København var derfor en falsk efterligning.
Derefter kom vi op Vor Frue Kirke som er Københavns domkirke. Kirken har formået at overleve alle brændende op igennem 1700-tallet, men brændte under Københavns bombardement. Nu står den endnu engang flot og inde i kirken står der de 12 disciple i stenudhugning lavet af Bertel Thorvaldsen.

Dernæst kom vi til en jødisk bygning kaldet en synagoge som var malet i mere mellemøste/egyptiske farver. Bygning var lavet af en tysk arkitekt kaldt Hetch.
Vi kom ind i en lille baggård hvor vi fik fortalt om de dårlige forhold folk havde i 1800-tallet. Hver person havde 2km2 i gennemsnit at bo på.
Derefter gik vi ind imellem nogle gader, hvor vi fik fortalt at hjørnene var blevet skåret af bygningerne, så hestevogne hurtigere kunne komme rundt om hjørnerne, når der var brænd og veje blev udvidet.

Nogle af bygningerne der var brændt ned blev ikke genopbygget, men lavet om til brændbælter så ilden ikke spredte sig så hurtigt, og man nemmere kunne slip væk. Disse brændbælter kender vi idag som de store åbne pladser i København som f.eks. Rådhuspladsen, Vesterplads og Højbroplads.

Til sidst nåede vi Thorvaldsens museum, hvor vi fik en times guidet rundtur og så hans stenskulpturer. Hans "helt" Jason var hugget ud i sten, og vi fik hver et stykke papir hvorpå vi skulle skitserer ham. Guiden fortalte os også en historie om Jason, hvor vi derefter snakkede om han var en helt, hvorfor og hvad en helt egentlig er.

Vi sluttede af med at analysere Bertel Thorvaldsens selvportræt i grove træk og derefter blev vi sluppet løs.

Resten af dagen havde vi til shopping og hygge, og alle mødtes atter på vandrehjemmet ved seks-tiden.
Aftensmaden stod på sprængt oksekød, kartofler, spidskål og salat.

Tirsdag d. 8/5 2012

Klokken 6:50 ringede alarmen og halv otte var vi alle ovre for at spise morgenmad. Morgenmaden stod på buffet med morgenbrød, diverse morgenmadsprodukter, juice og varm kakao.
Efter maden havde vi en times tid til at gøre os klar og slappe af i, og klokken 9:00 mødtes vi i forhallen. Derfra gik vi hen til metroen, som vi skulle med ind til Københavns centrum. Men vi nåede desværre ikke så langt (faktisk kun en station) før det lød i togets højtalere "Vi har tekniske problemer, vi forventer at det tager 5-10 minutter før toget kan køre igen". Vi ventede i en halv time, hvor samme besked blev ved med at komme igen og igen, men intet skete. Til sidst meldte de at det ville tage en halv time, og vi forlod toget. Vi gik ned til et busstoppested, hvor vi ville tage en bus ind til centrum, men lærerne skiftede mening da bussen ikke gik ind til centrum, og snart sad vi atter oppe i metroen. Klokken 10:25 besluttede lærerne dog endnu engang at vi skulle med en bus, og vi fandt hurtigt frem til et nyt stop. Her var heldet med os, og vi kom i propfyldt bus. Da vi var kommet ind i byen, gik vi i en ti minutters tid, inden vi kom ned til havnen hvor vi skulle på kanalrundfart. Turen tog ca. 2 timer og vi fik set både Den Lille Havfrue, Diamanten, Operaen, Nyhavn, Amalienborg og en masse moderne bygninger.

Bagefter blev vi sluppet løs i Københavns gader hvor vi hurtigt satte kurs mod strøget. Her tilbragte vi hele dagen, spiste og shoppede og tog til sidst metroen hjem.
Da vi kom hjem stod den også på ren hygge og afslapning.

Mandag d. 7/5 2012

Klokken 10:15 mødtes hele årgangen på Århus banegård. Her skulle vi med tog til Fredericia. Der skiftede vi toget og satte kursen mod hovedstaden København. Da vi ankom til Københavns hovedbanegård, begyndte toget at køre tilbage fra den vej vi kom fra, og alle begyndte at tro at toget kørte hjemad igen. Men toget skiftede spor og kørte til Ørestad hvor vi bor på Danhostel. Vi er inddelt i små grupper på 2-5 personer som bor på værelser. Derefter gik turen til Christiania hvor vi fik et foredrag og en guided rundtur i Christianias hårde miljø af en af Christianias beboere.

Vi startede turen ned igennem Christianias mest omtalte gade, pusherstreet. Her så vi op til flere boder der stod og solgte planter, joints og blokke af hash. Guiden fortalte at det var lige så farligt at ryge hash som at drikke alkohol, men vi var dog lidt skeptiske. Vi spurgte hvor gammel man skulle være for at købe hash, og han svarede at allerede som 16 årig måtte man købe det vanedannende stof.

Turen fortsatte igennem mere rolige dele af Christiania, hvor vi mødte mange forskellige typer og fik en idé om hvordan de levede og hvordan deres samfund hang sammen.
Vi kom forbi en bygning hvor guiden stoppede op og fortalte, at bygningen var den fineste på hele Christiania. Vi så på bygning og den mindede os mest af alt om en af de ældste huse fra Den Gamle By i Århus.

(Christianias flag. De tre gule prikker symboliserer de tre prikker over i'erne)

Da vi kom hjem, fik vi dagens menu som bestod af chili con carne med salat og kryderbrød.

Resten af aftenen blev der hygget, spillet kort og slappet af.