Jonas VJ - Island 2010 - studietur

Logbog fra Island

Navnene er dæknavne, da jeg ikke ved om personerne ønsker at blive nævnt

Mandag d. 4. oktober 2010  - udrejse

Jeg stod op kl. 03.30, gik i bad og spiste et solidt morgenmåltid, bestående af havregryn med dejlig dansk mælk. Dette viste sig, at være det sidste gode mælk jeg drak i denne uge. Kl. 04.05 stod jeg parat uden foran mit hus. Jan var på vej; jeg skulle have et lift af ham. Kl. 04.15 fandt vi Ib (matematiklærer) på banegården.  Der var øde. Ingen andre var ankommet endnu.

Bussen afgik til tiden. Bagagen var i bagagerummet. Humøret i bussen var i top, på trods af klokkeslettet. Dog ville få gerne have fred, så de satte sig op foran til Børge (klasselærer) og Ib. Louise, Henrik og jeg indtog bagsædet, hvilket var virkeligt hyggelig. I Fredericia var der et skift. Klokken var syv om morgenen, men alligevel var alle friske. Attituden var i hvert fald. En time senere satte vi os godt tilrette i et af DSB’s toge. Godt halv ti ankom vi til Kastrup Banegård og efter et par minutter fandt vi vejen til lufthaven, hvilket var meget simpelt. Der var et virvar af mennesker; mennesker, der skulle ud at rejse, mennesker, som skulle hente andre mennesker og så var der os: 10.b, der skulle til Island om 3½ time. I et hjørne af terminal 2 satte vi os og spillede kort, snakkede, tog billeder og ja, fordrev ventetiden. 1½ time før boarding gik vi til check-in skranken i terminalen. I sikkerhedskontrollen begyndte jeg selvfølgelig at bippe, men efter et grundigt rutinetjek var jeg atter en fri mand. I toldfri området blev der købt lidt ind. Dog ikke så meget. For mit vedkommende blev det ved en flaske vand til flyveturen.

Flyet lettede efter tidsplanen. Jeg var lidt nervøs for, om jeg ville få propper i ørerne som jeg plejer. En bagatel vil jeg kalde min nervøsitet, for andres vedkommende var det første gang de fløj, så det var lidt mindeværdigt for dem. Udsigten fra flyet, ud over Reykjanes var fantastisk. Det var noget af en oplevelse. En halv time forsinket, blev vi modtaget af vores buschauffør i Keflavik lufthavn. Chaufføren kørte os til hotellet som jeg selvfølgelig var spændt på at se. Vi gik en tur, hele klassen inklusiv lærere for at lære hoved- og gågader i Reykjavik at kende. Efter turen tog de fleste tilbage til hotellet. 30-40 meter derfra lå en Subway, hvilket er en sandwichrestaurant. Jeg købte en Subway bræðingur, mere nøjagtigt – en kylling- og baconsandwich. Den kostede 800 kr.Der var aftenhygge på hotellet, og så vidt jeg husker gik vi i seng ved 22-23 tiden. Jeg boede på værelse sammen med Henrik, som er en af mine gode venner.

Jeg lærte et godt tip for valutaregning med islandske kurser: Divider den islandskes værdi med ti og halvér.

Tirsdag, d. 5. oktober 2010 – heldagstur til Reykjanes og Den Blå Lagune

Efter morgenmaden mødtes vi ude foran hotellet. Bussen var der allerede. Vi havde ingen guide med, kun Børge, som fik sine informationer fra buschaufføren. Vi kørte lidt ud af Reykjavik og så bl.a., hvor Islands præsident bor, lejligheder, som ingen ville købe på grund af finanskrisen, sten med indgraverede hoveder og meget, meget andet.

Vi kørte ud på Reykjanes halvøen og tog billeder af den storslåede natur. Ved Kleifarvatn, en sø i revnen, var der et virkeligt godt udsigtspunkt. Vi stod helt ud på kanten af skrænten, der var enorm dyb.

Vi kørte videre og kom til Krysuvik, som er et område med flydende mudderkilder. I gamle gravede man svovl her. Ved Krysuvik spadserede vi en lille tur og sugede svovldampene til os.

Vi stoppede op flere gange, for at tage billeder, røre ved mos og se en skilt. På skiltet stod der en masse om en lille trækirke. Men vi undrede os over, at vi ikke kunne se den. Buschaufføren fortalte os så, at nogle unge drenge havde brændt den ned i kedsomhed.

Vi ankom til byen Grendavik, en forholdsvis lille fiskerby. Vi tog på et kort sightseeing, hvorefter vi holdt en tiltrængt tisse- og frokostpause. Ib og Børge gik ind på en fiskerestaurant, mens vi valgte lidt mere ungdommeligt; pizza. Pizzaerne var dårlige. Men vi var sultne så de blev spist rub og stub, inklusiv brødskorperne. Selvfølgelig skulle Ali lige ud at tjekke pizzaovnene, som er meget anderledes end dem i Danmark.

På vej hjem tog vi i Den Blå Lagune, et must see, der ligger små tyve minutters kørsel fra Keflavik. Vi var spændte. Vi klædte om og låste vores tøj inde. Der var koldt, da vi løb fra omklædningsrummet og over til lagunen. Vandet var forrygende. Meget bedre end forventet. Jeg gik i dampbad med Mathias og Jan – luksus! En ansigtsmaske blev det også til. Aftenen var fri. Jeg slappede af med Ali og Mille.

Onsdag d. 6. oktober 2010 – sightseeing i Reykjavik samt hvalsafari

Hallgrímskirkjaen var første punkt på dagsordenen. Vi gik op til kirken, hvor vi fik taget nogle fine klassebilleder sammen med Leif den Lykkelige, Erik den Rødes søn. Inde i kirken så vi en alternativ altertavle i for hold til en dansk altertavle. Vi betalte 500 kr. (25 dkr.) for at komme med elevatoren op i kirketårnet.

Vi gik videre mod kulturhuset, hvor de Islandske sagaer opbevares i beskyttede glasmontre. Ved kulturhuset smed vi vores tasker og kameraer, der måtte ikke tages billeder. Efter kort tids intens søgning lykkedes det os at finde Njals Saga som vi har læst i skolen. Det var spændende at se.

Jan, Ali og jeg fik lov til at gå lidt før de andre og løb ned til American Style, en burgerrestaurant for at spise middagsmad.

Efter middagsmaden gik vi ned på havnen, hvor igen fandt de andre. Vi skulle til, at på hvalsafari, hvilket jeg glædede mig utrolig meget til. Inde på kajen var der vindstille, og alle havde det godt. Det ændrede sig dog hurtigt. I starten havde alle det sjovt og stod og gyngede ude på boven, mens vi skuede efter hvaler. Mange begyndte at få det dårligt, få kastede endda op, men jeg kunne ikke mærke noget. Nok fordi jeg havde spist en søsygepille en time før afgang.

Hvalguiden guidede os gennem turen, og forklarede ud fra klokkesletter, hvor vi skulle kigge efter hvaler. Fx betyder klokken et, at man skal kigge fremad og lidt til højre, mens klokken 12 betød at man skulle kigge ret forude.

Jeg så, som en af de få, finnen fra en hval og selvfølgelig forskellige fuglearter – til venstre er der en sule.

Torsdag d. 7. oktober 2010 – heldagstur til Guldfoss, Geysir, Tingvalla m.m.

Før morgenmaden afleverede jeg mine postkort i receptionen, som postede dem for mig. 265 kr. inklusiv porto – det var da en fornuftig pris.

Mágnus, vores guide, hentede os på hotellet klokken halv ni. Vi kørte et stykke tid inden vi nåede første stop på dagsudflugten. Det var et geotermisk anlæg, hvor vi blev vist rundt af en medarbejder. Det var interessant selvom meget af det han fortalte os om glippede for mine øre. Herefter så vi en Skálholt kirke. Vi kørte til et lille vandfald der hedder Faxi, hvor der var en laksetrappe fyldt af laks. Faxi var fascinerende, men ikke noget i forhold til jeg ventede på at se. Efter Faxi fortsatte vi til Geysir, som kun udspringer en gang i ugen, hvorimod Strokkur, en 35 m høj vanddamp udspringer, hvert 5.-7. minut. Strokkur var virkelig flot at se. Utroligt, at det er naturens egne kræfter! Tæt på Stokkur så vi også bageovne, hvor man bager brød på varme kilder. Det tager cirka 24 timer og er virkeligt eftertragtet.

Vi tog ned på et cafeteria, hvor vi spiste. En styk parisertoast: 490 kr.

I gavebutikken købte jeg 500 gram islandsk lakrids til min storebror, som elsker lakrids. Jeg har hørt fra en af mine islandske veninder at islandsk lakrids er noget af verdens bedste. Så tænkte, at han ville blive glad for det.

Bussen kørte videre mod Guldfoss, dagens højdepunkt synes jeg. Vandfaldet er fascinerende. Bare det at stå og stirre på det gennem adskillige minutter gav massere af stof til eftertanke. Her fik jeg også taget nogle meget gode billeder af dybet.

Det siges, at når gletsjerne smelter er nedfaldshastigheden af vand 200 kubikmeter per sekund.

Sidst på eftermiddagen ankom vi til Tingvallasletten, hvor man tydeligt kunne se revnen mellem den amerikanske og eurorasiske kontinentalplade. På Tingvalla var der folketingsmøder omkring år 1000. En person skulle huske alle de love, som blev vedtaget, hvilket jeg vil mene er et sindssyg svært job.

Om aftenen blev der pakket til hjemrejse.

Fredag d. 8. oktober 2010 – hjemrejse

Dagen startede tidligt. Klokken 03.00 stod Henrik og jeg op, gik i bad og tog os god tid til at vågne. Vi pakkede det sidste og gik ned til morgenmaden; boller med marmelade, ost og skinke. Samt cornflakes og mysli med gedemælk. Hertil var der anrettet et agurke- og tomatfad.

Vi stod og ventede på bussen, til lufthavnen, der var meget forsinket – omkring 45 minutter. Da vi endelig nåede Keflavik løb vi ind til bagage check-in skranken, hvor vi fik vores første, af mange, chok den dag. Billetterne var booket til lørdag, vores rejsearrangør havde lavet en stor fejl, som senere kostede ham knap 30000 kr., for vi ændrede billetter til fredagsflyet, hvor der heldigvis stadig var 21 pladser. Vi stressede os gennem sikkerhedskontrollen, hvor vi både skulle smide sko og overtøj. Herefter gik vi i rask tempo op til gate 1, hvorfra flyet skulle lette klokken 07.00. Den lettede dog først 07.30 på grund af, at vi forsinkede det.

Tilbage i Danmark var der ventetid på toget så vi slog os ned i vores hjørne af lufthavnen. Samme sted som ved udrejse. Da vi kom ned på perronen mødte vi en DSB-ansat med et væld af københavneraccent. Han informerede os om, at DSB havde lavet fejl (som altid) og at vi skulle tage Sverigetoget til hovedbanegården og skifte derinde. I toget fra København til Odense var toget så overfyldt på grund af DSB’s fejl, at vi stod op hele vejen, hvilket var yderst frustrerende. Men vi måtte jo leve med det. I Odense blev det meget bedre. Her fik vi, hver vores egen siddeplads og alle var trætte og tilfreds. I Fredericia skiftede vi til et andet tog. Et såkaldt regionaltog fra tresserne. Omkring Vildbjerg begyndte jeg at mærke savnet til mit hjem. Jeg havde ikke snakket med nogen hjemmefra i en hel uge på grund af, at der ingen netdækning var på min telefon på Island. Lisbeth, Jans mor hentede os ved perronen. Da jeg kom hjem forærede jeg min storebror lakridset, min far nogle islandske sten og gaven til Fido, min hund, var en lang gåtur.

Jeg gik i seng forholdsvis tidligt denne aften. Var rimelig træt efter en forrygende uge med 10.b + lærere. Tak for det!