My Maxi - Brugeranmeldelse Maxi 77

Maxi 77 - Dejlig båd med god plads

”Maxi 77 passer til vores temperament. Der er god plads til en familie, og båden har den rigtige størrelse – også når bunden skal slibes og males,” siger ægteparret Lyngbye, der er glade for deres Maxi.

15-07-2009 kl. 13:53 af Anders Høegh Post
Kilde: Bådmagasinet 01-2008

”Køb en Maxi 77, hvis du ikke ved, om familien kan lide at sejle. Du kan altid sælge den igen uden tab,” lyder et almindeligt råd fra erfarne sejlere.
Maxi 77 er en gammel succes fra 1972, og da den kom frem, var den overraskende anderledes end tidens både. Det utraditionelt hævede dæk gav god plads i kahytten med fem voksenkøjer og mange stuverum.
Riggen var med et forbavsende lille storsejl og en kæmpestor genua. Oven i købet havde mast og bom chokerende sort eloxering, hvor den tids aluminiumsmaster normalt havde gul eloxering for at ligne træmaster.
Tværsnittet på mast og bom var desuden trekantet, aldrig set før. Og revolutionerende på Maxi 77 var en ankerbrønd, det var ikke set før i mindre både. Smart og nyt var også det lille gelænder om mastens forside. Ved arbejde på dækket kan man trygt holde i gelænderet og klikke sin livline i det. Det gav ekstra sikkerhed.
Da Maxi 77 var på sin første bådudstilling 1972 i Forum, København, spåede datidens bådblade succes for båden, selv om almindelige sejlere var skeptiske over dens udseende. Men Maxi 77 fik som bekendt
succes, takket være gode sejlegenskaber, reklame og rimelig pris. I de 10 år, Maxi 77 blev lavet, blev der solgt 3900, tæt på verdensrekord for familiebåde.

Båden passer til os
Elzy og Reidar Lyngbye købte en 10 år gammel, velholdt Maxi 77 som deres første båd i 1987. De har nu haft den i 20 år og er stadig meget glade for den. Og båden er stadig meget velholdt efter de i alt 30 år.
Begge siger i munden på hinanden: ”Båden passer lige til vores temperament. Det er en dejlig båd med mange skabe og stuverum, og der var god plads til vores to børn dengang. Nu sejler vi alene og har endnu bedre plads.”
Reidar tilføjer: ”Den passer også i størrelse, når der skal slibes, males og poleres.”
Og Elzy siger: ”Jeg kan let styre den og foretrækker at stå op for at kunne se hen over kahytten.”
De er enige om, at en sommertur er et dejligt frit liv. ”Det giver også lidt spænding med vekslende vejr, og vi elsker at sejle rigtig langt. På vores første sommertur sejlede vi 740 sømil på tre uger. I starten var vi
meget om bord. Vi kom direkte fra arbejde til båden og sejlede til en nabohavn. Her spiste vi aftensmad om bord, overnattede og sejlede hjem igen næste morgen kl. 5 for at nå på arbejde.”

Grundig forberedt til bådkøb
Maxi’en var deres første bådkøb. Reidar har tidligere sejlet kajak, men altid ønsket en sejlbåd. Elzys far havde sejlbåd. Da de overvejede at købe båd, lejede de først en LM 27 for at prøve, om de brød sig om at sejle.
De lejede også en motorsejler Møn 320 på Mallorca, og de nåede at komme tre gange på Themsen i lejet motorbåd. Imens tog Reidar duelighedsbevis og yachtskipper 3 plus VHF-certifikat. Mere grundigt kan det ikke gøres, men så var de også klar. De spurgte venner, om de kendte nogen med en sejlbåd til salg? Det viste sig, at der var en Maxi 77 til salg i havnen i den by, hvor de bor. Den købte de.
De sejler kun tursejlads. ”Jo, vi har også en gang prøvet en kapsejlads, og vi blev da næstsidst. Vi var ellers godt foran, men så manglede vi en spiler.” Reidar har sejlet én Sjælland Rundt-kapsejlads, men kom kun til Hundested i dårligt vejr.

Tursejlads efter knappenåle
”Vi har et kort derhjemme med knappenåle, på de steder vi har været: Skagen, Gedser, Limfjorden, Bornholm, Tyskland. I Sverige er Mølle ved Kullen mærkelig nok det nordligste, vi har været. Men vi sejler på ferie
efter nye steder, hvor der ingen knappenåle er. Vi har skam en mappe med alle de turartikler, som Anders Høegh Post har skrevet gennem de sidste 20 år til inspiration på vores sommertur.”
De bruger selvstyrer i dårligt vejr og kryber i læ af en dejlig stor sprayhood. I godt vejr sidder de på fordækket med selvstyreren til rors.
”Vi har alt klar til lang sejlads: konserves, øl, rødvin osv.,” siger Elzy. ”Vi kan altid klare os uden at skulle købe ekstra, hvis vi kommer hurtigt af sted.”
I starten lavede Elzy aftensmad i båden, selv om Reidar også laver mad, og de faktisk mødte hinanden på et madlavningskursus. ”Men nu går vi mest på havne-restaurant,” siger Elzy tilfreds.
”Vi er enige, når det blæser for meget. Så bliver vi i havn og hygger os, tager på busture eller lejer cykler,” siger de. Der er ikke plads til minicykler om bord.
”Og så er vi ’dovne’ og har altid redt op i forkahytten, hvor vi sover,” siger de. ”Vi har sådan et luftigt, sort net under hynderne, det er alle tiders mod kondensfugt i hynderne.”
Tidligere sov børnene i hovedkahytten og ”hundehuset” (hundekøjen). De måtte ikke have mere legetøj med, end der kunne være i en bærepose, hvilket de syntes var meget uretfærdigt.

Sejlene betjenes fra cockpittet med spil og klamper på ruftaget. Vi har købt en stor sprayhood og et cockpittelt, så vi kan lukke af i dårligt vejr.”
Maxis hjemmeside anbefaler storsejl plus stor 24 m2 genua 1 i op til 6 m/s. Så skal den store genua skiftes ud med en 15 m2 genua 2 i op til 8-10 m/s. Fok eller stormfok bruges i over 9-10 m/s. Storsejlets bom sidder
så højt, at der ikke er stor risiko for at få den kantede bom i hovedet.
Navigationen klarer Reidar med navigator. Det er en gammel AP-navigator, der er ombygget indvendigt med det nyeste, for den havde størrelsen og var monteret. Elzy tjekker ham med gammeldags søkort og lineal.
Værste tur: ”Vi sejlede ud ad Flensborg Fjord, men dårligt vejr trak op, og det begyndte at blæse. I yderfjorden kom en tysk redningsbåd op på siden og spurgte,
hvor vi skulle hen. Til Sønderborg. Nej, I skal ikke, følg med os. Så blev vi eskorteret ind til Langballigau på den tyske side. Det blev et forfærdeligt vejr, og rednings-båden eskorterede flere andre både i havn i tide.”
Værste havnefoged: ”I Travemünde brokkede en sur havnefoged sig, for vi havde fortøjet forkert. Han var gammel u-bådskaptajn, og båden skulle vendes med stævnen mod udsejlingen, så den hurtigt kunne slippe
ud, hvis der kom krig. Nå, så vendte vi båden, og havnefogeden blev god igen.”

Effektiv motorvirkning
Maxi 77 fås med eller uden indenbordsmotor. Lystal med motor og S-drev er 1,02. Lystal uden motor er 1,03, så denne udgave sejler lidt hurtigere til kapsejlads.
Denne Maxi 77 har standard udenbordsmotor på 4,0 hk. I vindstille går båden forbavsende hurtigt med 6,5 knobs marchfart uden anstrengelse.

Længde/bredde: 7,70/2,50 m
Dybgang: 1,45 m
Vægt, jernkøl: 2,1/0,9 t
Storsejl: 10 m2
Genua I og II: 24/15 m2
Fok: 7,5 m2
Lystal: 1,02/1,03
Brugtpris: ca. 90.000 kr.
Konstruktør Pelle Petterson, 1971-72, Sverige.
Holder sin brugtbådspris godt.
Findes i en sjælden version Maxi 777 med højere mast,
større storsejl og ellers samme forsejl som 77’eren.
Hjemmeside med mange tips: www.danskmaxiklub.dk/index.asp