Sejler breve - Sommer 2012

Vi havde besluttet os for at sejle båden til Hou i vores ferie, og så bruge den lidt on/off, som sommerhus, da vi havde en del arrangementer og aftaler i ferien.

Vi havde fået en god aftale med havndefogeden om en fast uge pris, og så kunne vi komme og gå som vi ville.

Onsdag d. 25.7. var vi klar til at tage afsted, Sine skulle køre i bil, sammen med hundende, og drengene og jeg skulle sejle.

Vejret viste sig fra sin smukkeste side, fuld sol og vindstille.

Turen fra Nørresundby gennem Langerak forbi Hals barre rev og op ad kysten til Hou, er 25 sømil. En fin lille tur, som vi gjorde på 55 minutter, og ca den samme mængde benzin, målt i liter.

Lige efter Limfjordsbroen, gik vi op (til planende), og afpassede farten til 27kn.

Så kunne vi altid tage fart af på vej ud af renden ved Hals, afhængig af trafikken. Men der var ikke så meget trafik som forventet, så vi fortsatte forbi Salt og Peber for samme fart, og ved den sidste sideafmærkning inden fyrene, ændrede vi, i stor blød bue, kurs til stik nord mod Hou.

Der var heller ikke mange krusninger på Kattegats vand, så vi holdt farten lige indtil havnehullet i Hou.

Vejret var rigtigt godt i uge 30, så vi blev der det meste af ugen. I uge 31 var det knapt så godt, men der havde vi også en del aftaler og var der kun et par dage.

Vi fik monteret net på søgelænderet, så hundende kan færdes lidt mere sikkert på dækket. Om det ser pænt ud på en Bayliner, kan så diskuteres.

Søndag d. 5.8. gik det igen mod Aalborg. Vi havde overnattet i båden fra lørdag for at komme tidligt afsted, så vi ikke skull ebruge hele dagen på det.

Sine tog bilen hjem, og Oliver og jeg skulle sejle.

Vi sejlede kl 7.35 og vejret var fint. Det blæste ca 5 msek fra syd, og det betød at vi fik lidt bølger på vej ned mod Hals. Men ikke mere end at vi sagtens kunne holde 20kn. uden at spiltte hele kahytten ad. Det var kun TVét som vi havde glemt at fæstne der fik en svingtur, men det klarede Oliver, og vi tror det virker endnu.

Da vi sejlede ind i fjorden, lagde bølgerne sig og vi øgede farten til 24kn. Det var en rigtigt dejlig tur gennem Langerak, der var ikke meget trafik, og efter 1 time og 10 minutter lagde vi ind på plads i Nørresundby.

Hou er en rigtigt dejlig havn med hyggeligt miljø, og et godt udgangspunkt til mange destinationer i Kattegat.

Måske vi ligger der fast i næste sæson?

Samlede motortimer i ferien inkl. uge 27: 6 timer!!!