Sejler breve - Sommertogt 2010

Efter Tall Ships Races var vel overstået i uge 29, var vi klar til at drage af sted på vores første sommerferie til søs.

Som en pludselig indskydelse havde jeg købt en ny RIB gummibåd, og solgt den gamle med lamel bund. Ny var den nu ikke, jeg fandt den på Gul og gratis, og den havde overvintret i en have under sneen, så den var noget beskidt, men der var en fin, kun 2 år gammel båd, indenunder.

Således udstyret med en meget stabil jolle på badeplatformen, lagde vi fra land mandag d. 26 juli og sejlede mod Løgstør i et adstadigt tempo.

Planen var at vi skulle rundt om Mors, og besøge de havne som vi kom forbi.

Vi startede altså med at sejle til Løgstør mandag eftermiddag, der var godt fyldt op da vi ankom, men vi fandt en plads uden på en anden NSS sejler, og overnattede i anden position.

Næste morgen besluttede vi os for at blive i Løgstør, og rykkede ind til broen, da havnen var blevet tømt. Vi tog op i byen og fik handlet til aftens maden, og efter frokosten, lykkedes det mig af lokket hele familien med på tur i gummibåden. Der skulle dog lidt overtalelse til at få 4 personer + en hund ombord i en 250 cm gummibåd, men vi kunne fint være der, og så sejlede vi ind i Frederik d. 7. kanal.

Kanalen er 4,4 km lang og strækker sig fra Løgstør til Lendrup, den er udgravet 1856-61 med håndkraft. Kanalen blev anlagt for at undgå de vanskelige besejlingsforhold over Løgstør Grunde i Løgstør Bredning. Kanalen er 3 m dybe og 25 m bred. I 1901 blev den afløst af den gravede rende over Løgstør Grunde og lukket for gennemsejling i 1913. Kanalen blev fredet i 1958 og blev i 1978 opkøbt af Løgstør Kommune. Kanalfogedhuset er indrettet til Limfjordsmuseum.

I Lendrup lagde vi til ved en lille bro, og gik ned på stranden for at nyde en medbragt øl/vand. Ludvig var mest stemt for at gå tilbage til havnen, så drengene sejlede alene i båden, mens vi gik langs kanalen på trækstien. Det var en meget varm tur.

Onsdag morgen sejlede vi videre mod Thisted, vejret var blevet gråt og der blæste en frisk vind fra vest. Bølgerne i Løgstør bredning var pænt store, uden at være skræmmende, men Oliver måtte lige have en pose.

Vi rundede Feggesund og kom i læ af Thy, vinden var godt nok løjet, men til gengæld var skyerne mod vest kulsorte, og da vi lagde ind i Thisted havn, kom regnen.

Det styrtede ned i 12 timer, så tiden gik med at læse, sove og spille playstation i kahytten.

Havnepengene skulle betales på en nærliggende Shell tank. Thisted er med i frihavns ordningen, så vi slap med 40 kroner i miljø afgift.

Vi ville lave mad i klubhuset, men der var så mange i køkkenet, at vi hentede Cobb grillen, og grillede under halvtaget på terrassen.

Næste morgen var der igen tørvejr, og det så ud som om solen ville kigge frem. Det var egentligt meningen at vi ville sejle vest om Mors, men vejrudsigten lovede 3 dage med kuling, så vi besluttede os for at blæse inde i Nykøbing, i stedet for Doverodde.

Altså sejlede vi tilbage til Feggesund, og gik ned langs østkysten af Mors. Vejret var fint, og ved middagstid tøffede vi ind i den gamle færgehavn i Nykøbing. Resten af dagen var en dejlig sommerdag, og det var svært at forestille sig at vejret ville slå så meget om allerede dagen efter.

Men det gjorde det, og vi priste os lykkelig for at vi valgte at gå til Nykøbing, hvor der var en hyggelig gågade lige ved siden af havnen.

Vi købte nogle nye spil, var ude og spise, så de lokale seværdigheder og fik tiden til at gå i havnen i 3 dage.

Søndag morgen var vejret igen fint, men nu var tiden så fremskreden at vi ikke kunne nå at sejle længere ind i fjorden. Så i stedet sejlede vi mod Sundsøre, for at mødes med bedsteforældrene. Vi forlod Nykøbing kl. 06.30 og tøffede stille og roligt gennem Fursund og ned mod Hvalpsund, mens vi lovede hinanden at vi sejler til Fur en anden gang.

Vi lå i Sundsøre i to dage, hvor vi mødtes med mine forældre, som bor lige i nærheden og har deres båd liggende i havnen. Vi tog gummibåden til Sdr Thise strand, hvor vi fik en hel dag til at gå med at bade og sejle kajak.

Onsdag morgen kl. 6, var der helt vindstille og vi forlod Sundsøre for at sejle til Rønbjerg, mens drengene stadig sov. Stilheden varede dog kort, for vinden tog til og en time senere blæste der en hård vind fra vest.

Det havde vi prøvet før, og det var der ingen der syntes var sjovt. Oliver vågnede og var dårlig, men turen var heldigvis kort og vi lagde med lidt besvær til Rønbjerg havn, som ikke er læ havn i vestenvind.

På trods af vinden, var vejret ret godt, og efter at have sendt drengene i badeland i Rønbjerg feriecenter, fandt vi en bænk i læ, bagved klubhuset, hvor Ludvig kunne rulle sig i græsset, og vi kunne sidde og få en velfortjent øl.

I Rønbjerg findes der også en fiskemand, som for 50,- pr stk, laver store og gode stjerneskud. Det var dejlig aftensmad.

Dagen efter tog vi det stille og roligt, drengene gik igen op i centeret for at bade, og sidst på eftermiddagen, sejlede vi tilbage mod Aalborg.

Vi tøffede igen af sted med ca 6 knob, og kl. 21 gik vi ind i Nibe havn.

Vi havde sejlet mellem nogle ret store byger, men havde ikke på noget tidspunkt selv fået regn.

Til gengæld fik taget nogle ret gode billeder af dette vejr fænomen.

Nibe havn er stor, og har gode faciliteter for gæstesejlere, desværre er der langt ned til havnen gennem en smal rende fra sejlrenden ved Gjøl bredning. Sejlrenden har det med at sande til, og kan give kølbåde noget besvær med at komme frem, uden at gå på grund.

Torsdag formiddag, forlod vi Nibe for at sejle hjem til Nørresundby. Vores første sejler ferie var ved at være slut, men vi var enige om at det i hvert fald ikke skulle blive den sidste. Det havde også været den billigste ferie vi nogensinde havde holdt, selvom flere, havde grint af vores 7,4L. V8 motor, og sagt at den kunne ruinere enhver i brændstof forbrug.

Men faktisk havde vi kun brugt en tank benzin på 12 dage, og oven i det havde vi overnattet for ca 1200,-. Så brændstof til 4.000,-  plus overnatning gav en samlet pris under 5.500,- Det har vi aldrig kunnet holde ferie for før.

I 2011 er planen at vi skal ud af fjorden og til Læsø.