Ritz på Caminoen - Dagbog Cahors - Pamplona 2013

15. juni og hjemme i Svendborg

Nu sidder jeg hjemme, hvor jeg jo stadig skulle være på vej syd over i Frankrig.

Det er virkelig med blandede følelser, men jeg er tilfreds med at være hjemme. Det viser sig - hvad jeg jo godt nok vidste, at jeg har problemer med mine ankler. De er begge hævede og jeg har ondt når jeg går. Specielt i går i Paris var rigtig slemt. Det har været undervejs, men jeg mente, at jeg bare kunne gå det væk. Det plejer at hjælpe - er vist et tåbeligt ordsprog eller husråd.

Så måske var jeg alligevel blevet stoppet af, at vandre rundt i travesko og ikke støvler på de utrolig mudrede og meget dårlige stier i Frankrig. Det er min egen teori, at jeg havde det forkerte fodtøj til området og vejrsituationen. Mine ankler er ømme og hævede.

Det skal ikke rokke ved, at hovedårsagen var, at jeg følte mig ensom på den franske del af Caminoen, og jeg ville have prøvet at gå de dårlige ankler væk.

Ensomhed kan ikke gåes væk. Det ved jeg, for det har jeg prøvet de sidste dage.

Hjemturen:

Jeg tog af sted fra Condom kl. 05.30 - det vil sige, at jeg skulle gå ind til byen fra det sted hvor jeg overnattede. En form for et kloster, hvor der også boede sindslidende, som var i behandling - derfor blev der ikke serveret vin til maden om aftenen.

Jeg tog bussen til Agen, hvor toget afgik kl. 07.05 til Bordeaux og videre til Paris.

Ankom i det dejligste vejr, som blev vekslet til en tur på plænen under Eiffeltårnet.

Jeg gik hele Paris rundt med rygsækken. Først Eiffeltårnet, Klebér Boulevard til Triumfbuen og ned af Champ Elysse og Louvre - og fra Seinen til L'est togstation, hvor jeg købte billet for nattoget til Hamborg samme aften.

Jeg ville bare hjem og gad ikke opleve noget mere alene - og man kan godt føle sig alene i Paris, selvom det myldrer med flere millioner mennesker.

For øvrigt det mest varierede menneskemylder jeg nogen sinde har set, så tiden gik okay hurtigt. Der var nok at kigge på.

Jeg måtte dog bruge nogle timer på at vente til togafgang kl. 20.05.

3 i en sovekupe og en stor negertamp, der snakkede i telefon i 2 timer - indtil jeg sagde til ham, at dette ikke var en telefonboks, men en sovekupe. Flink mand, som respekterede mine ord.

Med lidt sovemedicin lykkedes det at sove hele vejen til Hamborg, hvor toget var 10 min. forsinket, hvilket betød at mit tog mod Flensborg var kørt. Surt!!

Det gave lige 1½ time ekstra på en ny banegård. Der var nu gået mere end et døgn siden jeg rejste fra Condom - og jeg blev først hentet på stationen i Svendborg af Mette kl. 14.35.

33 timer på farten.

En lang tur hjem - men okay afslutning på et projekt, som desværre ikke blev fuldført.

Sådan kan det gå, men det er jo derfor ikke sikkert, at Kierkegård har helt ret, når han skriver:

”Tab for alt ikke lysten til at gå:
Jeg går mig hver dag det daglige
velbefindende til
Og går fra enhver sygdom;
Jeg har gået mig mine bedste tanker til
Og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den”

” Når man således bliver ved med at gå, så går det nok.”

Det blev til ca. 160 km. på 6 vandredage - og rigtig mange timer på rejse enten til eller fra Frankrig.

2013

Det fik en slutning - foer end beregnet.

Jeg har besluttet at stoppe dette aars caminovandring efter en uge. Desvaerre 2 uger foer jeg havdet et fly hjem fra Bilbao.

Jeg har taget min beslutning efter store overvejelser, men det er helt rart, at det nu er definitivt.

Man beslutter sig for noget, noget nyt, noget spaendende, noget for at bryde ud af daglidagen - og det skal man absolut blive ved med, for ellers koerer man i samme spor. Det har jeg haft glaede af - ogsaa denne gang, men denne del af Caminoen er desvaeerre ikke mig. Ikke at der er noget galt med denne del, men jeg passer desvaeerre ikke ind.

Jeg foeler mig meget alene, for jeg kan ikke sproget og de andre kan ikke de 3 sprog jeg kan klare mig med.

Det giver megen ensomhed, og det har jeg taget konsekvensen af, for det er svaert at leve med i laengere tid. Jeg er social og elsker maaske mere den del end det at gaa forbandet mange kilometer - saa en camino uden hygge og socialt samvaer er ikke mig. Saa gaar man bare  for at gaa og har kun maalet som sigte.

Vandringerne har vaeret okay og jeg har faaet gaeet mine mange kilometer hver dag og oplevet et virkeligt skoent Frankrig og utrolig soede mennesker og Pelegrinoes. Landskabet er bare saa smukt smukt og meget varieret og byerne er helt utrolige. Betagende og meget gamle og fuld af sjael.

Man kan blive helt melankolsk - saa istedet for det, pakker jeg rygsaekken i morgen meget tidlig og tager bussen til Agen. Der vil jeg findet et tog til Paris, hvor jeg vil opleve Louvre og meget andet, til jeg finder et passende tog til Hamborg og videre.

Det var min del af Caminoen - ikke afsluttet denne gang - maaske aldrig, men saa lever jeg jo nok ogsaa fint med det.
Mette har arrangeret en tur til Skotland - saa det vil jeg glaede mig meget til. Der er vist meget paa programmet, men det er sjovere, naar man kan dele det hele med nogen.

Tak for stoetten og indlaeggene i min Gaestebog. Have det godt og Buen Camino i Jeres liv.

Saa blev det solskin.

Gik fra Moissac efter noget af en nat. Fik naesten ikke lukket et oeje. Tror heller ikke min room-mate fik.

Vi holdte hvis hinanden vaagne med snorken og venden og drejen. Rummet var nu ogsaa kun et forvokset kosteskab med 2 koejer - og han ville gerne have vinduet lukket. Puha, men okay morgenmad og saa paa farten igen.

Ud af byen og som oftest, saa er det der volder flest problemer - det der med at finde vejen ud af byen, men det lykkedes. En meget smuk tur langs kanalen. En lille kanal der loeb parralelt med den store flod Carrone. Virkelig smukt og smaa kanalhuse ved sluserne. Meget smaa sluser, hvor der kun kan vaere en mindre baad. Saavidt jeg kunne se, saa skulle man traekke i en wire, naar man sejlede forbi ca. 200 meter foer slusen.

Saa vil jeg tro, at man skulle trykke paa en kontakt, nar man var i slusen - og en eller anden slusemester i en central langt vaek styrede resten. Smart hvis jeg har ret.

Det der med kanalen blev godt nok lidt traettende efter 10-12 kilometer, saa kunne det godt snart faa en ende. Det gjorde det ogsaa efter 15 og saa gik det ud over dalen mod en hoejderyg. IKke det vilde men opstigningen til Auvillar var meget flot - ogsaa uhyre stejlt, men oppe ventede den smukkeste by.

Byerne ligger oftest oppe paa en top - de gamle af dem, som er ca. 8-900 aar eller mere. Hvis ikke der ligger en by, saa ligger der et slot eller borg.

Paa den naeste stoerrelse hoeje ligger der Chateauer eller andre meget flotte huse. Husene er flotte, spandende og rigtig mange meget velholdte eller nyrestaurerede.

Hvor pokker har de alle de penge fra, for de ligger spredt ud over det hele og jeg kommer helt ud i krogene af landskabet - og der ligger de utrolig afsides og stadig flotte. Det er lidt skummelt - ogsaa fordi der er kaempe skilte med privat og ingen adgang og hegn og det hele. Saa gaar man der og taenker sit, , naar man nu ikke har andet at lave.

Sproget er ellers en kaempe hindring, men skilte kan jeg tyde. Nej det volder mig mange sociale problemer. Jeg kan godt finde logi - maatte dog idag trave ekstra 6 km., for at findet et sted at overnatte. Jeg blev vist her og der hen. Kan ogsaa sagtens faa noget at spise og ellers klare mig med daglige goeremaal.

Nej, det svaere er, at konversere og foelge med i samtalerne - for 95% snakker fransk og kan lige saa lidt engelsk som jeg kan fransk. Saa foeler man sig meget alene. Det er en kaempe proevelse og jeg kaemper lidt lige nu. Det er okay at gaa hele dagen, men saa vil man ogsaa gerne have noget socialt, naar dagsmarchen er overstaaet.

Naa, jeg kom vist til Auvillar, skoenneste by, hvor jeg moedte Evri min room- mate. Vi fik frokost sammen, men saa ville han skrive postkort. Oejnene ruller i hovedet paa ham, naar han har forsoegt at holde en samtale igang mere end en halv time paa et gebrokkent engelsk. Forstaaligt nok.

Vejret var nu perfekt - lige som jeg kan lide det. Solen hoejt paa himlen og fuglene synger. Jeg fandt en graesplet hvor jeg fik en lille lur og noed livet. Gik videre efter en halv time til SanAntonie - den smukkeste by man kan forestille sig og et gammelt hyggeligt Gite, som de hedder her i Frankrig. I Spanien var det Albergue.

Da alle vandrende var ankommet, var indbyggertallet vist fordoblet og vi var ca. 30 personer der skulle overnatte det eneste sted der var muligt. Jeg har lagt billeder paa Facebook.

Fik vasket toej, skrevet postkort og et par oel paa den lille lokale baeverding, som ogsaa var restaurant.

Vi havde det voldsomt hyggeligt og fik dejlig staerk mad. Ejeren var tidligere soemand, saa han kunne engelsk.

Efter en dejlig aften skulle der soves paa sovesal med 8 andre. Det blev igen en meget urolig nat og jeg har maatte ty til Pharmazia og faa lidt hjaelp til at sove. Det har hjulpet meget paa soevnen og dermed ogsaa paa humoeret og energien, naar man skal vandre. Det er noedvendigt.

Jeg gik fra det dejlige sted til Lectoure - en hed dag paa landevejen. Omkring 27 grader og bagende sol. Tror nok jeg vaklede lidt, da jeg naede byen pga. af varmen.

Fik hjaelp i Turistinformationen til et Gite, hvor jeg blev modtaget af en vimsende fransk dame. Lige som paa film, hvor jeg taenker paa den dejlige film med Russel Crowe i hovedrollen. Der var en fransk dame - maaske hed hun Ludivinei filmen. Dejlig rolle og Veronica kunne sagtens have varet stand in. Hun var soed og hjaelpsom og det var et rart sted at vaere, men igen var jeg noget alene med mit manglende franske. Var alene ude at spise, saa det er ikke hvad jeg har lyst til.

Paa Caminoen i Spanien er der mange mange flere mennesker paa ruten. Det er meget mere internationalt, saa det er nemmere at kommunikere og man kommer nemmere i snak.

Gennemsnitsalderen her er over de 60 aar, hvor den paa den spanske Camino var omkring eller noget under min alder. Det var sjovere.

Jeg skal ikke pive, men jeg gaar med mine overvejelser - og det kan man jo ogsaa bruge en dagbog til.

Nemlig at faa det vendt i hovedet og ned paa papir. Maaske ser ordene lidt tydligere ud og man finder den bedste loesning paa problemet. Vi faar se.

2013

I gaar var ikke den bedste dag. Det goer ikke noget at gaa i regn - sommetider ogsaa hyggeligt, men det var mudrede veje skal jeg lige love for. Det hele er soelet til og stierne staar under vand - meget meget vand. Der staar floder ned af stierne og mudret haenger fast i stoevlerne. Det er noget alle taler om og det giver store problemer. Jeg lever med det, men kan se at andre lider. Fruen fra Lübek - ikke en "Lise let paa taa", men en "Groose Jutta aus Lübeck", maa have sine problemer, naar man ned af skraentern staar paa mudderski. Det kraever, at man holder tungen lige i munden, for ellers staar man paa snuden og faar mudder paa denne.

Jeg overnattede i et gammelt sygehus. Det lokale i byen som var fra 11- hundredetallet. Virkelig en flot by. Som naar man ser det fra helikopteren, naar de transmitterer fra Tour de France. Man ser en by fra himlen - kun roede tage bygget helt taet sammen og meget smaa gader. Her boede jeg og det var meget hyggeligt, men ogsaa ensomt. Jeg har gaaet alene de foerste dage, saa det sociale gen var paa en proeve.

I dag var start i regnvejr - bister vejr og ikke den store nydelse og da jeg overnattede i det Comunale Gite, saa var det uden morgenmad. 1 Ga-Jol paa tom mave og saa af sted.

Ca. 2-3 timer senere var der morgenmad, hvor jeg var saa heldig at moede Siggi, som jeg var sammen med sidste aar. Vi spiste sammen paa Caminoen og det var sjovt, at moede ham igen.

Han var sammen med 2 franskmaend og 4 andre tyskere - plus nu en dansker. Perfekt. Det er SAA hyggeligt og det hele er meget nemmere og man faar snakket.

Men jeg skal ikke komme her med mine smaa 720 km. fra sidste aar og de 500 km. fra i aar. Anna paa ca. 22-25 aar har gaaet fra Freiburg og skal hele vejen til Santiago og Michel gaar fra Le Puy til Santiago - omkring 1500 km. Respekt.

I nat overnatter jeg i Moissac - i noget der ligner et gammelt kloster. Fine kamre og det hele er saa dejligt og super hyggeligt. Glaeder mig til maden i aften? Hvor der nemt kan vaere 30-40 til spisning.

Bor sammen med en franskmand, som bor i Bretagne. Vi snakker det bedste vi kan - og har allerede faet snakket om vores vandringer og vejret. Det bliver paa et lavt plan, naar sproget er en hindring, men hyggeligt. Saa maa vi se om vi ogsaa snakker sammen imorgen efter en nat med min snorken paa et lille bitte kammer. Spaendende.

Benene har det fint - de er paa vej i form. Foedderne ogsaa i good condition- en mikro vabel, men den faar lidt tape - og Hans Aagaard i Viborg vil nok paastaa jeg er en amatoer, men det lever jeg med. smiley.gif

I min lille nye gruppe snakkes der flere forskellige sprog paa kryds og tvaers, saa det er spandende og det tyske bliver lige pudset lidt af. Her i herberget tog en ung pige mod os alle og vi skulle skrives ind og have anvist kamre m.v.. Hun taler og skriver norsk. Hun har kun vaeret i Norge som bondepige i et enkelt aar. Er fra Oestrig. Det er imponerende.

Man moeder nu mange imponerende mennesker og jeg kan fornemme, at hvis man ser bort fra +65 gruppen, saa er de andre hard core vandrer. De har masser af erfaring og utrolig mange kilometer i benene. Jeg er en novice paa det omraade.

Det er vist alt for nu. Kunne skrive i timer men andre oensker ogsaa den enkelte PC der er.

Skriver maaske senere;

Joergen - godt humoer, ca. 17 grader og toervejr lige nu.

(Foroevrigt, saa laeste jeg korrektur og kan se at tallene har maerkelige tegn. Tallene sider ej heller paa de RIGTIGE taster. Jeg faar spat, og det hele tager dobbelt saa lang tid at skrive - og stadig sidder A paa Q's plads - hvornaer faar de det lavet om?????)

2013

Jo, jeg gik afsted til messe, selvom det ikke lige er min kop te - men maaske en god maade at komme ned i tempo og komme rigtig igang med Caminoen.

Han snakkede og snakkede og jeg fattede ikke et eneste ord, men det var da okay hyggeligt. Jeg rejse mig naar de andre gjode, men det er jo ligesom hjemme i den lokale kirke.

Praesten kunne et trick, for vi sad naesten all paa bagerste raekke, saa han ville haelde vand over vores foedder - og dermed fik han os op paa 1. raekke. Jeg skulle selvfoelgelig ogsaa proeve. Se billed paa facebook.

Efter messe var der den hyggligste middag. 10 personer og snakken gik. Jeg snakker med Henk fra Holland. 74 aar gammel og en super fyr, som har god humor og underholder. Saa er der et aegtepar fra Lubeck, som ogsaa taler engelsk. De andre smiler jeg bare til - og saa gaar det fint - og hyggen breder sig. Dejlig mad - nok af det - dejlig lokal vin - for lidt af det, men okay. Jeg hygger mig og skal snart til koejs. Vil gaa 25 km. i morgen. Vejrudsigten de naeste dage lover regn.

De andre der har gaet de sidste  "uger fortaeller, at vejret har vaeret skraekkeligt. Parret fra Lubeck rejser hjem om 4 dage. De har faaet nok. De har ellers  3 uger tilbage af deres tur, men orker ikke mere. De har ogsaa gaaet i snestorm, og de forventede en solskinstur.

Jeg er helt klar, men jeg nok love; at I ogsaa kommer til at hoere noget brok paa disse sider. Enten over vejret eller ondt det ene eller andet sted. Ved det kommer paa et tidspunkt.

Vi ses her paa siden. Sov godt.

1 og 2. dagen

Turen er startet og jeg kom fint hele vejen til Toulouse. Dog var jeg ved at miste toget i Odense. Hvorfor - for jeg havde jo fuldt styr paa Metro, S-Bahn, lufthavnsbusser og det hele. Jo DSB havde jo lavet om paa koerplanen jeg brugte for 30 aar siden, da jeg var rekrut i Soevaernet. Nu skal alle toge ikke til Fredericia, men kan koere direkte til Kolding - saa derfor var jeg ved at klokke i det efter 45 min.

Jeg kom fint til Toulouse, hvor jeg landede midt i et hippi-kvarter. Meget livligt og spanedende og vandrehjemmet var perfekt. 4 sengs stue, men jeg naede ikke at se de andre. De sov da jeg gik til koejs og de var ikke vaegnet imorges kl. 0545, da jeg skulle afsted og naa toget til Cahors.

Jeg moedte Achmed fra Tyrkiet, som var paa 4 maaenders cyketur i sydeuropa. Han havde vaeret i Marroko - Spanien, Portugal og nu Frankrig. Rigtig spanedende og vi naaede et par oel og snak om alt muligt. Han var meget interesseret i hvad der skete i Tyrkiet lige nu med demonstrationer osv.

Afsted med toget kl. 0645 fra stationen. Sjovt saa hilser alle de hemloese paa en vqdringsmand erfarede jeg en tidlig loerdag morgen. Hyggeligt.

En time tog turen og i Cahors var det kaffe og croissant paa Jernbane cafeen, foer traveskoene blev snoerret. Flot bro, stejl opstigning og saa var det den smukkeste morgen i Cahors og sikke et syn med floden, broen og ikke mindst landskabet.

Der blev travet og da jeg ikke rigtig har faaet traenet, saa maa jeg gaa mig i form. Det skal nok gaa, men kan godt maerke at det tager et par dage eller mere. Jeg vil slaa kloge Aage til og vaere fornuftig de foerste dage.

Jeg har fundet et dejligt sted at bo og Mutter siger, at jeg foerst skal til messe, foer jeg faar noget at spise, saa det maa jeg hellere. Tror at det er det hun siger, for jeg fatter desvaerre ikke et ord fransk og hun ikke et ord engelsk, men foerst messe. Vigtigt!

Jeg fik ogsaa gaaet i regn i dag, men det var nu ikke noget at skrive hjem om, men det goer jeg saa alligevel, men vaed blev jeg dog. Ellers var det super dejligt. Varmt omkring 24 grader og ingen vind - saa perfekt til at vandre i.

Nu oeser det ned, men jeg er vel i maal og har det perfekt efter en lille lur og vask af mig selv og mit vandretoej.

Dejligt at vaere tilbage og skoent at man har en soed og forstaaende kone, der ", giver en lov til" at jeg kan goere disse skoere ting, som jeg nyder rigtig meget.

Labbadades eller noget i den retning. Inde midt  Midi Pyraenaeerne, hvor det er saa frodigt og bakket og den skoeneste natur.

Joergen - den farende svend.

Kan oplyse at q sidder der hvor a normalt sidder. Hvorfor er alle tastaturer ikke ens og her skulle der vaere et spoergmaalstegn, men det findes helller ikke.

Pamplona

The fiestas of San Fermin are celebrated in Irunea/Pamplona, in the region of Navarra, every year from the 6th to the 14th of July. They have become internationally known because of the running of the bulls, where the bulls are lead through the streets of the old quarter as far as the bull ring by runners.

Cahors

Château de Cayx, der ligger i hjertet af Cahors-distriktet, kan spores helt tilbage til det 15. århundrede, hvor det blev opført for at kontrollere sejladsen på Lot-floden.
Château de Cayx er bygget på skråningen af en bakke, hvorfra man kan se Lot-floden bugte sig og nyde udsigten over den lille landsby Caïx, der hører ind under Luzech-kommune.
Bastionen, der gennem de sidste århundreder har gennemgået utallige renovationer og udbygninger, fremstår nu som en meget stor residens i tilhuggede sten.

I 974 købte Hendes Majestæt Dronningen og Prinsgemalen Prins Henrik - født Henri de Laborde de Monpezat, Château de Cayx.

2013

1 uge - jeg er begyndt at tælle ned.

Nu er det virkelig kun småting der mangler og den sidste prøvepakning.

Jeg glæder mig mere og mere og kigger dagligt på vejrudsigter - og sådan nogle kan man ikke stole på, men jeg skal love for, at de har skruet op for varmen i sydfrankring. Spændende om det holder og hvordan det så vil være at gå i +30 grader. Måske hårdere end de 9-10 grader jeg oplevede sidste år. Vi får se og jeg glæder mig til udfordringen.

Jeg føler mig fit, til trods for, at jeg har skruet ned på et lavpunkt omkring trænin.

Men jeg har en følelse af, at kroppen har det godt og jeg er bange for, at jeg skal komme til at forværre noget her lige før starten. Så jeg lever med lidt dvaskhed, som så må gåes ud af kroppen de første dage og fødderne må også vende sig til strabadserne.

Jeg medbringer hælpuder, så jeg håber at jeg kan skånes for de værste smerter i den region.

Vi ses i min "Gæstebog".

2 uger til take off.

Så er der ikke så langt endnu - og tankerne begynder at kredse mere og mere om emnet. Listerne er klar - tøjet bliver lagt frem og vasket. Der bliver kigget vejrudsigt, som forøvrigt for det meste af Europa ikke er normalt. Regnen og fronterne vælter ned over Midi Pyrænæerne, som er start-stedet.

Har lige set film med Chris Macdonald, som kæmper rundt i Pyrænæerne med nogle mennesker, som skal igennem et U-Turn i deres tilværelse. Det giver blod på tanden og jeg kan se, at bjergene også kan være udfordrende. Jeg glæder mig til bjergene og se om de ligner de bjerge jeg kender.

Så den næste uge er det fokus på udstyrret og senere selve pakningen og de sidste afpudsninger.

2013

Det er så sandt - så sandt!!

Camino-vandringen beskrives som et livsforløb.

I begyndelsen er man usikker og tilbageholdende, man prøver

sig frem (Barndom).

Så får man blod på tanden, nu ved man, hvordan man spiser og

sover, fremad (Ungdom).

I fase 3 kommer der dejlig ro på, det kører i ens egen fredfyldte

rytme, sjæl og fysik (Midalder).

Til sidst bliver man mæt, nu vil man gerne i mål, men det skal

foregå med værdighed (Alderdom).

March

Planen er lagt! Cahors - Pamplona på 20 dage

March
2013

En ny vandring er ved at tage form. Se "Dagsplaner 2013"

Dec
2012

Planer for 2013

Jeg har fået den skønne ide, at jeg også skal gå små 3 uger af min sommerferie i 2013.

Jeg har tænkt, at gå fra Cahors i Frankrig til sidste års udgangssted - nemlig Pamlona. Jeg glæder mig rigtig meget og vil se frem til, at gå rundt i sydfrankrig. Det skulle også være smukt og en stor oplevelse. Dog noget mere alene, idet få går denne rute.

Ser det som fulendelse af hele caminoen, idet jeg jo ikke gik den første del over Pyrænæerne sidste år. Så i 2013 tager jeg et ekstra stykke og vil slutte med bestigningen af Pyrænæerne og gå til Pamplona og flyve hjem fra Bilbao.

Lige nu - det vil sige d. 16.12.12 - er det planen, at jeg tager afsted d. 7. juni, når jeg får sommerferie fra skolen. Jeg vil så være tilbage d. 27. juni, idet Jeppe bliver færdig på Mediehøjskolen fredag d. 28. juni 2013. En dag jeg godt vil fejre sammen med ham.