Rollespil - Viden om racerne

De forskellige racer i rollespil.

Jeg mener at de forskellige racer, har vær deres måde at leve på. I selv om de er fjender, kan man en gang imellem se og høre at de aligevel kan leve sammen.

Mennesker

Mennesker er den mest udbredte race i Talansar.

Mennesker bliver typisk 60-75 år gamle før de dør af alderdom.

Menneskerne kan have stort set alle professioner, og er den mest alsidige af racerne.

Det er den race som har overherredømmet over de andre racer i kongeriget Talansar.
Mennesker kan være både gode, onde eller neutrale.

Deres valg af gud og standpunkt er derfor afhængig af hvad spilleren ønsker.

 

Højlændinge (Folkefærd)

Højlænderne og kommer fra Assendum. Et fantastisk baroni med vildsomme bjerge, dybe skove og søer.

Deres hovedby hedder Adaro, og den er oftest indhyllet i tyk tåge. 

Højlænderne lever sammen i klaner, hvor en klan er familien.

Højlænderne er et meget stolt folkefærd med deres egen vilje og holdning til frihed, og de er parate til at kæmpe til døden for den.
Højlænderne går i Kilt, som er et langt stykke stof det vikles om kroppen. En kilt består af et mønster, der viser bærerens familieforhold.

 

Barbarer (Folkefærd)

Barbarer er slettefolk, der lever i og med naturen. Det er et nomadefolk. Deres beklædning er ofte skind og lignende.

De er glimrende stifindere og jægere. De er kendte for at være loyale overfor deres venner,

men også for at være stolte og modige folk. De kommer kun i byerne for at handle, sælge deres skind og lignende.

 

Thuldinge (Folkefærd)

Thuldingene bor i ørigerne nord for Talansar. Mange har slået sig ned og driver forskellige former for handel.

De er kendte som fredsommelige folk, der dog ikke finder sig i hvad som helst. Deres krigere kan være brutale og uden nåde.

De er dygtige søfarer og fiskere. Det siges, at de har sejlet hvor ingen andre har. Thuldinge er dygtige håndværkere.

De er gode til at klare sig i naturen, og kan lave et måltid ud af næsten ingenting. De er kendte smykkehåndværkere og syersker.

 

Dværge

Dværge er mindre end mennesker, men er ofte kraftigt bygget og stærke.

De bliver op til 300 år gamle og har langt skæg, som de priser meget højt.

Dværge er stædige, meget hårdføre og fantastiske smede. De lever oftest i miner under jorden, men det er ikke usædvanligt, de kommer til byerne for at handle og udføre smedearbejde. Det siges om dem, at de kan være griske.

Men det gælder bestemt ikke dem alle. Dværgene passer i reglen deres egne sager og forventer det samme af alle andre.

Dværge afskyr deres mørke slægtninge, mørkedværgene. 

 

Orker

Orker er store, mørkegrønne og meget stærke. De lever oftest i relativt civiliserede små klanbyer med den stærkeste kriger som høvding.

De tror på ånder og tilbeder dem gennem deres shamaner, som har en hel speciel status i klanen, da de efter deres tro vender tilbage som en ånd.
Orkerne er ikke onde eller specielt dumme. De er bare ikke så civiliserede, som de andre racer.
Orker lever efter: ”Den stærkeste overlever og styrer de andre”. Dette har faktisk betydet, at de har anerkendt menneskeracens overherredømme.


Deres slægtninge vildorkerne kommer fra ødemarken øst for Talansar. De er ofte større og stærkere, men opfattes også som mindre begavede end orkerne i almindelighed.

 

 

 

 

Elvere

Elverne kendes på deres spidse øre. De er gerne højere end mennesker med fine træk. Specielt for elverne er også, at de ingen skæg har.

Som bekendt lever de længe. En elver regnes for voksen omkring de 180-200 år, og alderdommen begynder først at vise sig omkring de 2000 år.

Elverne har accepteret menneskernes konge og lever under Talansars love.

Grundet deres lange levetid har de meget tålmodighed over for menneskerne, for disse skal nok dø længe før elverne selv.
De tre elverracer undgår helst hinanden, selvom de ældste legender fortæller, de har fælles rødder.

 

Skovelvere

Skovelverne lever i skovene, hvor de har deres lejre eller byer. Skoven betyder alt for dem.

De lever i harmoni med den og tager kun, hvad de behøver. På samme måde holder de også øje med, at de andre racer ikke driver rovdrift på naturen eller ødelægger balancen. De er ikke ugæstfri, men de lukker ikke altid alle ind i deres skove.
De er dygtige bueskytter og kan færdes næsten usete i deres skove, hvis de ønsker det.
Derfor kan det være farligt at træde ind i elvernes skov, hvis ikke man er velkommen.

De er loyale allierede, når man har bevist sit værd over for dem.
De elsker naturens farver og klæder sig derfor ofte i dem.

 

Sortelvere

Den sorte hud viser tydeligt forskellen mellem sortelvere og de andre elverracer. De har gennem alle tider været et jaget folk, selvom ingen rigtigt ved hvorfor.

Mange frygter sortelverne, fordi de har let ved at snige sig omkring i mørket. Ofte er de blevet beskyldt for tyveri og mord.

Men mange sortelvere ønsker egentlig bare at få en normal hverdag til at fungere, og nogle steder lykkes dette da også.

Er der noget sortelverne er gode til, så er det at overleve, selvom alt synes at være i mod dem.
Mange yngre sortelvere er meget krigeriske og mener, de bør kæmpe sig frem til deres retmæssige plads i Talansar.

De ældre og vise sortelvere ved, at vold og kamp ikke vil bringe mere end flere fordomme og mere besvær for dem.
De bryder sig ikke om nogle af deres elviske slægtninge, da disse aldrig har hjulpet dem, når de har været i nød.

 

Mørkedværge

Mørkedværge er meget lig almindelige dværge af udseende. De er dog ofte mere grå eller sorte i huden.

Selv almindelige dværge anser mørkedværge for at være grådige. De er kendte for at være løgnagtige og for at snyde selv deres slægtninge.

De holder sig meget for dem selv, og tager sjældent kontakt til andre racer. En mørkedværg stoler i reglen ikke på nogen eller noget.

De har længe ligget i strid med deres slægtninge, dværgene.

 

Gobliner

Gobliner er også grønne, dog lysere og noget mindre end orker. Gobliner tilbeder som regel ånderne.

De har ikke helt fundet deres ståsted i verden. De lever ofte hos orkerne, hvor de bor i relativt fred.

Gobliner anses af de andre racer for at være forholdsvis harmløse, dog noget langfingrede, løgnagtige og forræderiske.

Men de kan være interessante at handle med, da de formår at fremskaffe de mest underlige ting af stor værdi, og man kan ofte gøre en god handel.

Derfor tolereres de også, når de slår deres handels boder op i byerne rundt omkring.
Gobliner er kendte for at tænke på egen sikkerhed frem for alt og undgår helst konfrontationer, der kan udsætte dem for fare.

Dette betyder ikke, at gobliner ikke kan være loyale eller dygtige krigere, de tænker sig bare om en ekstra gang, frem for at fare frem, som orkerne ofte gør. .

 

 

 

 

Copyright ® 2009 lyngrollespil.dk  
 
Panel title

© 2017 Copyright

Antal besøg: 3716

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,84178996086121sekunder