Sebastian Brath Skov - Dagbog 07.04 - 08.06
2010

Hjemrejsen, FANTASTISK VELKOMST, de første dage på Figenlunden og TAK !

Hej alle...vi ville egentlig have opdateret dagbogen for et par dage siden, men tiden er fløjet afsted og vi har haft nok at gøre med at takle jetlag og få Sebastian til at falde til.

DET ER SKØNT AT KOMME HJEM smiley.gif

Hjemrejsen var hård, men gik alt i alt ok; dog med et par negative udsving undervejs....

.... vi skulle hentes på hotellet kl. 14 torsdag af en engelsktalende chauffør, som skulle hjælpe os med at tjekke ind i lufthavnen. Men det første han siger til os PÅ SPANSK er "hvilken lufthavn skal I køres til"...og han kunne ikke tale engelsk. Og ja, vi vidste jo ikke, hvilken lufthavn vi skulle til, blot at det var Air France. Og samtidig skulle han have haft nogle vigtige papirer med til os fra vores kontaktperson - det havde han heller ikke. Så vi var ved at gå op i en spids...og det endte med, at vi selv klarede indtjekningen og emigrationsmyndighederne i lufthavnen ! Og ja, papirerne fik vi ikke med hjem.

Sebastian havde nok været noget berørt af sine oprørte forældre, for de første 2 timer på flyveturen fra Bogota til Paris skreg han i vildskab angry.gif Men da han endelig faldt til ro, gik resten af turen bare fint og han sov meget.

Endelig landet i København mange timer senere fredag ved 18 tiden, var det så dejligt at se Sørens søster og svoger, Pia og Mogens smiley.gif. 1000 tak til jer for det og køreturen fra Kastrup til Randers gik fint med en stor-syngende faster Pia på bagsædet sammen med Sebastian smiley.gif.

Og selv rødspættefilleten med pomfritter på motorvejscafe var god !!!

Vi landede hjemme på Figenlunden kl. 22.30 til en FANTASTISK VELKOMST. Naboer havde opstillet flag på vejen og selv et lille fyrværkeri blev det til smiley.gif. Jannes forældre havde lavet velkomst-banner, og stod sammen med øvrig familie og gode venner klar med champagne. DET VAR STORT OG DEN BEDSTE MODTAGELSE, VI KUNNE FÅ - MANGE MANGE TAK FOR DET

Jannes mor og far havde passet så godt på hus, have og bil, så alt var bare i orden. Den fredag blev det en sen godnat for os alle 3 pga. jetlag, men til gengæld sov vi godt - og helt til kl. 11.00 lørdag formiddag.

Det er SKØNT at være hjemme i sit hus igen og sjovt at se Sebastian betragte det hele nysgerrigt. Vores familier har så småt været forbi og hilse på. Men vi tager det stille og roligt...men glæder os meget til snart at se venner igen.

I dag tirsdag har vi haft besøg af sundhedsplejersken. Det gik rigtig fint, og Sebastian er en fin dreng med god motorik. 6 mdr. gammel og 7,8 kg og 66 cm.

DET VAR SÅ AFSLUTNINGEN PÅ VORES LIVS REJSE TIL COLOMBIA EFTER VORES DEJLIGE SØN, SEBASTIAN.

MANGE 1000 TAK TIL ALLE JER, DER HAR FULGT VORES REJSE TÆT OG HAR BERIGET OS MED DEJLIGE MAILS HJEMMEFRA - DET HAR VÆRET GULD VÆRD !!!    smiley.gif

2010

Så er vi rejseklar - fantastisk !

Her torsdag formiddag har vi endelig alle dokumenter på plads - langt om længe....og sidste udkald inden afgangen her kl. 14 fra hotellet til lufthavnen.

Besøget på Ayudame gik godt. Direktøren, Maria Clemencia, var heldigvis ikke syg længere, så hun var der til at overdrage dokumenterne til os, og vi fik sagt pænt farvel. Forinden havde vi fået en hurtig rundvisning på børnehjemmet af vores kontaktperson, Helena. På hjemmet er der pt. 47 børn - langt de fleste anbragt der til beskyttelse og ikke til adoption. Det er meget små fysiske rammer, de har, men alt i alt så det pænt og ordentligt ud.

Vi så den seng, som Sebastian har sovet...og levet i...og fik hilst på en af de sygeplejere, som har taget sig af ham. Det var meget rørende. Under hele besøget var Sebastian meget stille - hvad mon der foregik af tanker i hans hoved ? Det ville være rart at vide !

Hvor er det skønt at han nu er VORES og skal med hjem til DK.

Igår eftermiddags havde vi en lille hygge-seance med hotellets gæster og personalet. Vi fik gode dohnuts fra Dunkin Dohnuts - og fik sludret godt til farvel, så det var rigtig hyggeligt.

Samtidig med at vi fik Sebastian, fik 2 svenske familier 2 piger også fra Ayudame - ingen af disse familier har dog hørt noget om deres sag/domstol endnu. Så vi er dybt taknemmelige for, at vores sag er gået godt !

Nå, men det var sidste nyt fra Bogota - næste gang vi opdaterer om hjemrejsen, bliver hjemme fra DK. Vi er lidt bagefter med billed-opdateringen, men det indhenter vi derhjemme.

VI SES I DANMARK smiley.gif

ENDELIG.....

Her i dag onsdag kl. 11.50 fik vi endelig en fax (efter at vi havde rykket adskillige gange pr. telefon og haft en søvnløs nat) med bekræftelse på, at vi skal til farvel-møde på Ayudame. Så nu ser det ud til, at alle kort falder på plads og at vi kan rejse i morgen.....FANTASTISK smiley.gif Vi er så glade...!!!

Så nu skal der pakkes i bund. Vi skriver igen, når vi har været til mødet.

HASTA LUEGO smiley.gif

2010

Status på hjemrejsen...og de seneste dage i Bogota

Status herfra er noget frustration - siden i torsdags har vi forsøgt at få en aftale om farvelbesøg på vores børnehjem Ayudame. Et besøg, der er meget vigtigt, da børnehjemmet ligger inde med alle vores originale dokumenter (bl.a. setencia). Vi kan ikke rejse uden disse papirer. Men pga. sygdom og ferie har det ikke kunnet lade sig gøre endnu - og vi har jo bestilt flybilletter til torsdag!!!

Så sidste chance er i morgen onsdag eller alternativt torsdag formiddag !

I dag tirsdag, har Søren været ved ICBF, børneretten, og få de sidste dokumenter herfra. Så alt er ellers på plads på nær farvelbesøget på Ayudame.

VI HÅBER, AT ALT FALDER I HAK !!!

Omkring hjemrejsen fra Kastrup, har Sørens søster og svoger, Pia og Mogens, været så fantastisk søde, at tilbyde at hente os i bil, hvilket er modtaget med kyshånd!

Går alt planmæssigt, lander vi på Figenlunden fredag aften omkring 22 tiden.

Alle er velkommen til at tage imod os, dog skal I nok ikke forvente det helt store af os, da vi har været lang tid undervejs og nok er godt trætte. Med hensyn til Sebastian er det foreløbigt "nok se, men ikke røre"...

Weekenden vil vi gerne have for os selv, så Sebastian kan falde stille og roligt til. Men ellers så er vi klar på og glæder os rigtig meget til at se jer alle, som det nu kan passe ind.

Nå, men tilbage til Bogota... igår mandag var vi en tur i det sydlige Bogota, som er et af de fattigste områder i hele Colombia. Efter 1½ times køretur nåede vi det område, hvor Sebastian stammer fra - og det var en stærk følelsesmæssig oplevelse - fattigdommen var i den grad både til at se og føle.

Bagefter kørte vi til Kennedy Hospitalet, hvor Sebastian blev født.

I dag tirsdag er gået med de sidste indkøb af gaver til diverse folk herovre. Så har vi fejret 40 års fødselsdag for en af de svenske familier. Men alt i alt er vores tanker nok allerede i DK - selv om det også bliver trist at tage afsked med Sebastians hjemland.

Udflugt til Monserrate og Bogotas gamle bydel + præsidentvalg

I dag søndag blev vi hentet kl. 10.30 af vores lokale guide Jorge. Igen startede dagen med strålende solskin, så en perfekt dag til at besøge Monserrate - en gammel kirke, der ligger på et bjerg ca. 3.150 m.o.h. - selve Bogota ligger ca. 2.750 m.o.h. Vi kom derop med svævebane...puha det var stejlt og så i en proppet kabine med 40 mennesker.

På toppen var en fantastisk udsigt over Bogota By. Byen er enorm stor med 8.5 mill. indbyggere - så der var by så langt som øjet kunne se. Vi havde heldigvis taget bæresele med til Sebastian - klapvognen ville have været umulig at komme rundt med.

Bagefter kørte vi til Bogotas gamle bydel, hvor vi startede med frokost på en god lokal restaurant. Herefter gåtur i gaderne. Rigtig spændende - eneste minus var dog, at vi rigtig gerne ville have set præsidentpaladset og pladsen omkring. Men i dag søndag den 30.05 er der præsidentvalg her i Colombia. Så det betyder, at en stor del af bydelen omkring præsidentpaladset var spærret af og politi og militær over hele byen.

En rigtig dejlig dag, og da vi kom retur til hotellet, forsvandt solen og igen regn, lyn og tordnen. Det kunne ikke være bedre - bortset fra, at vi derefter havde en søn, som IKKE ville sove !!!

Præsidentvalget betyder utroligt meget for colombianerne. Som vi hører det, håber man rigtig meget på et systemskifte, der vil medføre større demokrati og bl.a. større fokus på de enormt store sociale problemer, landet har. Så vi er spændte på Colombias vegne.

Gab, shopping og Melodi Grand Prix

Stort gab herfra...Sebastian vågner stort set hver morgen omkring kl. 4.30 og er bare frisk, så vi hænger lidt i bremsen...og nu vil alle hærdede forældre sikkert sige "velkommen i klubben" smiley.gif.

Gode råd efterlyses - hvordan får vi ham til at sove længere ???

PS. "En halv øl virker ikke......"...citat: Søren smiley.gif

I dag lørdag har budt på lidt forskelligt, men det hele heldigvis stille og roligt i forhold til de sidste par dage. I formiddags besøgte vi en kæmpe souvenierbutik "MAKU", hvor vi fik handlet lidt sjove ting.

Kl. 14.00 var det tid til afsked med vores norske venner, Xander, Michael og Hege. Igen lidt trist, men næste gang er det VORES TUR smiley.gif

Eftermiddagen blev rundet af med en gåtur til en dejlig park, Chico Park. Og for en gang skyld dejligt vejr. Siden i tirsdags har det stort set regnet konstant og her er virkelig bare så koldt. Så dejligt med lidt solskin i dag.

Og ja, så Melodi Grand Prix - vi så afslutningen på spansk tv her ved 17 tiden. Godt gået DK og lidt sjovt at se det herovre!

Hjemrejse-dato

Igår torsdag fik vi colombiansk pas til Sebastian og i dag fredag har vi været på det danske konsulat her i Bogota og fået dansk pas til Sebastian. Så nu er han både colombiansk og dansk statsborger smiley.gif.

Som det ser ud nu, skulle de sidste dokumenter/møder gerne være overstået på onsdag, så vores kontaktperson har sagt god for, at vi booker hjemrejse til torsdag den 3. juni 2010 smiley.gif.

Rejseplanen siger afgang fra Bogota kl. 17.40 med ankomst i Paris fredag den 4. juni kl. 11.15 (dansk tid). Herefter 4 timers ventetid og så afgang kl. 15.15 til Kastrup, hvor vi lander ca. kl. 17.25 !

Hvordan vi så lige kommer videre til Randers herfra, ved vi ikke endnu - formentlig tog eller fly. Men uanset hvad, bliver det en lannngggg hjemrejse - lidt svær at overskue.

Vi håber, at hjemrejsedatoen kommer til at holde stik - men da vi er i Colombia og er afhængig af mange forskellige instanser, kan noget gå galt og hjemrejsedatoen må udskydes. Men forhåbentlig sker det ikke.

2010

JUBIIIIIII ............ vi har fået setencia (dommer-godkendelse) !!!

Så er vi klar med en fantastisk besked smiley.gif

Da vi kom retur til hotellet igår, tog den søde receptionist Olga hjerteligt imod os og fortalte, at hun havde booket det samme værelse til os i gårdhaven nr. 16, så det synes vi jo var rigtig dejligt - samtidig kom en tjener forbi og sagde "Congratulations" til os - vi kiggede bare på hinanden og tænkte, ja - nu er det altså en måned siden, at vi fik Sebastian...så kom lige ind i kampen!

Men men men herefter fik vi en fax med besked om, at vi samme morgen havde fået setencia fra dommeren - dvs. at alle vores papirer er blevet godkendt. Så fantastisk, så tårerne trillede smiley.gif.

Så nu er den store dokument-jagt (igen igen) gået ind. I dag onsdag morgen blev Janne hentet og sammen med advokat og oversætter, kørt til domstolen for at underskrive og afhente setencia - dokumentet, som endelig bekræfter, at Sebastian er VORES !!! Igen trillede tårerne.

Det blev dog en lang dag, som først sluttede kl. 17, da vi efter domstolen kørte retur til hotellet for at hente Søren og Sebastian. Herefter til notaren for at få udstedt en ny dåbsattest til Sebastian.

En lille pudsig ting: her i Colombia bliver børn navngivet efter deres fars efternavn - upåagtet, hvad vi har bestemt, at han skal hedde. Så det betyder, at Sebastians fulde navn nu er: SEBASTIAN SKOV SKOV ... og ja, det er ikke en tastefejl - på dåbsattest og de kommende pas står hans navn med 2 x SKOV. Det kan vi først få ændret hjemme i DK smiley.gif.

I morgen går turen så til den Colombianske Ambassade for at få udstedt et colombiansk pas. Herefter fortsætter vi til det danske konsulat her i Bogota for at få udstedt et dansk pas. Vi har dog lige fået besked om, at den danske konsul måske ikke er på kontoret, så måske det først bliver fredag eller senere.

Herefter skal vi så afvente et endeligt brev fra børneretten ICBF, som bekræfter vores udrejse. Vi skal også ind til børneretten for at besvare et spørgeskema !!! Og så skal vi ud til børnehjemmet til farvel - vi krydser vildt fingre for, at der er tid til, at vi kan blive vist rundt.

Hjemrejsedato kan vi ikke sige noget om endnu, men forhåbentligt om 1½ uges tid - VI GLÆDER OS SÅ MEGET !

2010

Tillykke med bryllupsdagen og "hjemme" igen.

Hej Lisbeth & Mogens. I ønskes en rigtig god bryllupsdag og vi håber at I får en hyggelig dag. Mon I skal noget specielt? 20 år jo en pæn sum...smiley.gif

Vi er nu tirsdag eftermiddag, godt retur fra en uges ferie i Cartagena. Vi skriver senere.

"KANEL-Tidende"

25 store tillykkehilsner til Annette på hendes store dag. Vi håber at du får en god dag med masser af gode gaver og at du bliver forkælet af din "mand". Håber også at festen på Rødager gik planmæssigt.

2010

Uvejr, den gamle bydel og kvalitetstid

Ja, vi tog jo fra Bogota for at slippe fra regn og lidt kolde grader...og hvad sker der så...natten til fredag startede et heftigt uvejr her i Gartagena. Blæst og silende regn mere eller mindre frem til fredag aften..HYGGE angry.gif...nå, men regnen til trods er her jo stadig meget varmt og vi havde en god dag.

I en regnpause benyttede vi dagen til en gåtur ud til Hotel Hilton, hvor Jane og Poul boede sammen med deres Thomas. Det så rigtig godt ud...måske vi skal bo der næste gang !

I dag lørdag skinnede og varmede solen atter igen. Vi tog en taxa ind til den gamle og meget charmerende bydel i Gartagena. Meget meget stemningsfyldt og vi følte os hensat til kolonitiden - vi brugte nogle timer på at gå rundt og studere bydelen, shoppede lidt og spiste så en rigtig god frokost på Cafe San Pedro - kan stærkt anbefales, hvis nogen kommer forbi smiley.gif.

Tilbage på hotellet så far og Sebastian (eller dvs. han sov smiley.gif ) CL-finale, mens mor slappede af ved poolen. Senere var vi for første gang på stranden. Skønt skønt og varmt strandvand og Sebastian fik for første gang dyppet tæerne i havet til stor morskab smiley.gif.

Så vi har haft en dejlig dag, men har dog sendt rigtig mange tanker hjem til Danmark, og det bryllup i dag pinselørdag, som vi DESVÆRRE gik glip af - så herfra et KÆMPE TILLYKKE med brylluppet til Eva og Klaus. Håber det har været en super dejlig dag og vi glæder os meget til at se billeder mm.

Vi har i dag fået mail fra vores norske venner på Hotel Halifax i Bogota. De kom en uge efter os, og hvis alt falder på plads rejser de hjem allerede på torsdag efter 3½ uges ophold i Colombia! Hvor fantastisk for dem, og hvor ville vi ønske, at det var os. Her i Cartagena har vi hver dag tjekket, om der skulle være nogen beskeder til os, men desværre ikke - i morgen søndag har vi været i Colombia i 1 måned ! Og vi ved jo, at den estimerede tid hedder 6-8 uger.

Men vi har masser af dejlig kvalitetstid med vores søn, og det er trods alt langt det vigtigste smiley.gif

Hej fra varmen

Så har vi været 2½ dag i Cartagena og er nu ved at være i afslapnings-mood. Sebastian har haft det rigtig svært med varmen, så vi har brugt lidt tid på at finde ud af, hvordan vi greb ham og varmen bedst an.

I dag har han været i poolen for første gang og det var rigtig sjovt, og dejligt for ham med en lidt "køligere" dukkert.

Vi laver egentlig ikke så meget. Slapper af og spiser god mad...igen igen. Og jo så har Søren været til frisør i dag - første gang i 15 år smiley.gif Trimmeren hjemmefra var gået tør for strøm og laderen til trimmeren var gået i stykker.

Vi bor fint her på hotellet, og har heldigvis - efter lidt sproglige udfordringer - fået hjælp til kogning af flasker - da det er noget svært på et almindeligt hotelværelse. Flaskerne kan vi dog lave selv med hjælp af en el-kedel, som vi har overtaget fra de hjemvendte svenskere (mange tak Maria og Henke) og ikke mindst termokanden lånt af Jane og Poul - hvad skulle vi have gjort uden den - TAK !!! smiley.gif

Vejret svinger noget. Har de sidste par dage haft heftig regn og overskyet om eftermiddagen og aftentid. Men ellers fint solskin og altid så varmt. I morgen håber vi på en badetur i det varme strandvand!

2010

Cartagena - så er der dømt afslapning/kvalitetstid

Så er vi alle 3 godt ankommet til Cartagena efter 1½ times flyvning, hvor Sebastian igen var en let dreng at have med. Han fik en flaske halvvejs på turen og sov så ca. en halv time. Vi er dog lidt spændte på hvordan han vil tage ca. 14 timers flyvning når vi skal mod Danmark. Vi stod ud af flyet til en dyne af varme - her er bare vildt varmt - hvordan mon Sebastian klarer den ?

Her i Cartagena er der mange store flotte hoteller langs stranden. Vi bor næsten ved enden af stranden på Hotel Caribe. Hav-vandet er, og hold nu fast, 30 grader så det er ikke nedkølende at bade i. Derimod er poolen mere kølende, men stadig meget varm smiley.gif. Vi har mødt de 2 svenske familier, som også boede på Hotel Halifax og som har adopteret fra samme børnehjem som os. En af mændene er faktisk blevet forbrændt af at sidde i skyggen...så den store faktor er blevet taget i brug. Klimaet er næsten det samme som Randers Regnskov; mega luftfugtighed, men en del bedre end Bogota. Lidt vildt at tænke på at flyve i 1½ time og stadigvæk være i samme land og så have så stor forskel på klimaet. Bogota ligger jo som sagt i 2700 meters højde og har en helårs temperatur mellem 16 & 25 grader.

Nu er der kvalitetstid i en uges tid. det bliver dejligt. Håber Sebastian kan klare det - og nu er det jo så første gang, at mor og far ikke bare kan tænke på sig selv på en badeferie smiley.gif.

2010

Far og søn slæbt med på shopping!!!

Ja, som overskriften...forfattet af Søren.. siger, var vi i dag søndag på shopping. HERLIGT smiley.gif. Vi tog en taxa til et stort shoppingcenter; UniCentro - ikke langt fra, hvor vi bor. Vi fik købt noget sommertøj til Sebastian til brug for vores forhåbentlige varme ferie-tur, en sommerjakke til Søren... og selvfølgelig ingenting til mor, der til gengæld var ved at komme op at toppes med en ekspedient i en Esprit butik, der ville se ID til trods for at vi betalte kontant !

Efter et par hyggelige timer spiste vi pizza på Jenos Pizza - MUMS det var godt. Sebastian opførte sig eksemplarisk - han må altså have et shoppe-gen ligesom sin far smiley.gif

Status på Sebastian er, at det går rigtig godt. Forstået på den måde, at han vist opfører sig som alle andre børn i den alder. Nogle gange er han krop-umulig med skrigeture, vil ikke sove og han har udviklet en flitsbue-tendens, som gør ham rimelig umulig at styre. Og så har han en tendens til at "ødelægge" vores måltider smiley.gif Men for det meste, er han en SKØN SKØN dreng med let til smil, og er bare VORES dreng smiley.gif.

I morgen mandag skal vi have pakket kufferter til afgangen tirsdag morgen kl. 9.00 til lufthavnen. Dèt vi ikke skal bruge, har vi fået lov til at opmagasinere her på hotellet - vi er jo snart tilbage igen. På hotel Caribe skulle der være gratis internetforbindelse - i modsætning til her på Hotel Halifax, hvor vi giver ca. kr. 30,00 om dagen - så vi regner med fortsat at opdatere dagbøgene og billeder.

RANDERS FC

Hvem skulle have troet at Randers FC ville forblive i SAS-ligaen!!!

Det er jo fuldstændig fantastisk. Sebastian & jeg fulgte kampen direkte med Niels Fisker fra Radio ALFA og vi jublede begge 2 da kampen var ovre. Senere samme dag har Sebastian fået hans første fodboldtøj. Den Colombianske nationaldragt med navn og nummer, SEBASTIAN, nr. 6. Tillykke til alle Randers FC fans og tilbage til studiet...!!!

Ferieplaner mm.

I dag fredag den 14. maj har vi snart været 3 uger på Hotel Halifax...og har fået lidt hjemve og nok også lidt hotel-kuller smiley.gif. Så derfor har vi bestilt en uges rejse til Cartagena ved Colombias nordkyst - ca. 1 times flyvetur fra Bogota. Vi rejser nu på tirsdag den 18. maj og kommer så retur igen til Bogota tirsdag den 25. maj !

Cartagena er et meget velbesøgt ferieparadis, og der skulle være 30 grader og sol året rundt - så det krydser vi fingre for efter en del regn i Bogota. Næsten alle adop.familier i Bogota bruger den lange ventetid på et ferie-afbræk - og vi glæder os rigtig meget til at komme lidt væk og bare være os 3. Vi skal bo på Hotel Caribe - www.hotelcaribe.com. Det bliver forhåbentlig rigtig godt.

Da vi jo ikke har endelig adopteret Sebastian endnu, kræves en tilladelse fra vores børnehjem til udrejse. Så i dag besøgte vi for første gang Sebastians børnehjem - Ayudame (som betyder "hjælp mig" på dansk), hvor han har tilbragt de første 4½ md. af hans levetid. Vi nåede dog ikke længere end til kontorerne, så vi glæder os meget til forhåbentligt at besøge hjemmet senere. Vi har også planer om at besøge det hospital, hvor han blev født samt det område i Bogota, hvor han oprindelig stammer fra.

Fra vores advokat har vi fået besked om, at vores sag ligger ved domstolen, men at der fortsat ikke er en accept af vores sag. Når accepten foreligger, går domstolen igang med den endelige behandling af vores adoption - så stadig går vi efter tesen "intet nyt må være godt nyt" !!!

Ellers har dagen i dag budt på en festlig afsked med den svenske familie, som efterhånden har været her i over 11 uger. De har endelig fået setencia (tilladelse) til at rejse hjem, så de flyver i morgen lørdag. Det er bare skønt for dem, men vi kommer til at savne dem !

Lægen har igen været forbi og kigge til Sebastian og har sagt god for vores ferieplan. Sebastian har det heldigvis meget bedre smiley.gif.

Felic Onkel Per Brath

HJERTELIG TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN PER.

Vi håber alle 3 at du får en dejlig dag med masser af gode gaver og lækkerier. Det bliver sikkert også dejligt med nogle extra fridage.

Vi ønsker alle derhjemme i DK en god Kristi.Flyv.Ferie - og igen mange 1000'er tak for hilsnerne på hjemmesiden og alle jeres mails smiley.gif

Sebastian 5 mdr. og hverdagen på Hotel Halifax

I dag den 11. maj 2010 fylder Sebastian 5 mdr. og samtidig har vi haft ham i 14 dage smiley.gif Tiden er bare fløjet afsted.

Siden lægebesøget i søndags og den nye mad mm. har Sebastian heldigvis fået det meget bedre. Har ikke haft de store skrigeture og virker mere tilpas og glad. Så det er så dejligt og vi krydser vildt fingre for, at det fortsætter. Lægen har så lige været forbi i dag (hun skulle først været kommet forbi i morgen) - men helt fint og hun sagde god for, at vi fortsætter med den nye mad og så dråber et par uger endnu. Hans mave er stadig ikke helt god.

Da vi fik Sebastian vejede han 6,3 kg - i dag 14 dage senere har vi haft ham på vægten - og nu vejer han 7,2 kg. Det er da godt gået...ikke noget at sige til, at han virker mere tung i armene smiley.gif. Men UPS...Sebastians forældre har vist også taget nogle ekstra kilo på smiley.gif - igen optimisk har vi begge medbragt træningstøj, men det ligger stadig urørt i kufferten.

Som nævnt flyver tiden afsted herovre, uden at vi laver det store...havde optimistiske planer om at læse i de 4 medbragte bøger, men indtil nu er det kun blevet til 20 sider...hm.... De fleste dage tilbringes på hotellet, hvor vi hygger med de andre adop.familer. Vi håber, at Sebastian bliver så frisk, at vi kan begynde at komme lidt mere ud.

Ang. vores retssag forventer vi ikke at høre noget de næste 14 dages tid - og håber på, at intet nyt fra vores kontaktperson er godt nyt. Men noget underligt at gå rundt her i total uvidenhed. Adoptionssagerne kører så forskellige herovre. Vi bor sammen med en svensk familie, som nu er her på 11. uge og formentlig bliver det først sidst i næste uge, at de rejser hjem angry.gif Omvendt er der lige rejst en anden svensk familie hjem, som kun har været her i 3½ uge - det er så også vildt hurtigt.

2010

Sebastian, mors dag og besøg på en kaffeplantage

I dag søndag startede med, at vi havde læge til Sebastian. De sidste 4 dage har han skreget utrøsteligt et par timer hver eftermiddag, og virkede bare ikke på toppen. Så lægen kom hjem på vores hotelværelse, og undersøgte ham. Resultatet blev at vi skal skifte modermælkserstatning til noget uden laktose, han skal have væsentligt mere at spise - har åbenbart fået alt for lidt i forhold til det, som børnehjemmet sagde - og så skal han have dråber 3 gange dagligt mod gas i maven og dagligt massage af maven. Så vi krydser vildt fingre, for at det hjælper !!!

Vi troede også, at der var tænder på vej - men åbenbart ikke. Men ellers sagde lægen, at han er en sund og rask dreng.

En overraskelse her til morgen var mors dag - forstået på den måde, at hotellet havde pyntet spisesalen overdådigt her til morgen med blomster, fotorammer med billeder af alle forældre og børn samt buketter til alle mødre - og ja, så en ekstra lækker morgenmad. Det var da bare fantastisk - og jeg, Janne, fik et kys af mine 2 drenge - SKØNT smiley.gif

Nå, men Sebastians græden de sidste par dage til trods, vovede vi os ud på vores første udflugt igår. Sammen med 2 svenske familier, hyrede vi en minibus for at besøge en kaffeplantage ca. 2½ time fra Bogota. Så det var en lang tur i en igen varm og bil-os fyldt bil, men de 3 babyer klarede det bare fint....altså indtil det blev eftermiddag for Sebastian.

Det var meget spændende at se kaffeplantagen og høre om produktionen. Desværre var fabrikken lukket, da det var lørdag. Vi smagte god kaffe og lækker kaffelikør...som vi jo selvfølgelig var nød til at købe. MUMS ! Vi smagte også appelsiner direkte fra appelsintræet - de var bare delikate.

På vejen derfra besøgte vi et mega stort frugtmarked og fik frokost på en god restaurant - eller dvs. at det gjorde de andre. Efter kaffeplantagen stak Sebastian igen i et kraftigt hyl og var igen utrøstelig. Så vi blev i bussen. Hvor var det bare synd for ham.

Men alt i alt en god dag ! Vi var hjemme igen kl. 17, og alle var trætte. De næste par dage tager vi igen ro på hotellet og har aftalt, at lægen igen kommer forbi på onsdag.

Tildeling af domstol

Her kl. 16.30 torsdag eftermiddag fik vi en fax fra vores kontaktperson med besked om, at vi har fået domstol nr. 18 - "en normal domstol", skriver hun. Så nu må vi se, hvad det betyder og vi krydser fingre !

TILLYKKE TIL FASTER LISBETH

HIP HIP HURRA OG TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN TIL FASTER LISBETH. Vi glæder os allesammen til den STORE fest næste år...ja ja, jeg ved godt at du ik er den eneste...ha en god dag og vi snakkes ved senere. Hils allesammen. Knus fra Janne, Søren & Sebastian.

I dag har vi en slappe-dag hvor Sebastian bestemmer , da de sidste par dage har været hektiske og hårde for ham. Vi venter også med spænding på hvilken domstol vi bliver tildelt. Det skulle vi gerne få at vide i dag eller i morgen.

ADIOS

Vores lille kraftkarl...3 dage på farten

Nu har vi haft Sebastian i en uge og han er allerede blevet en lille stærk knægt. Da vi fik ham kunne han ikke "stå" selv, det kan han nu. Armene er blevet kraftigere og han tager fat i mange ting. Han er også blevet blevet bedre til at ligge på maven og har endda også rullet rundt en enkelt gang. Og lidt sværere at styre for mor og far smiley.gif

I mandags var vi på formiddagsbesøg på Hotel Las Palmas, hvor der bor flere danske adopt.familier. Besøget varede et par timer og det var dejligt lige at snakke med nogle danskere.

Tirsdag blev vi hentet af vores kontaktperson Helena og vi besøgte et fattigt område i det sydlige Bogota, som hedder Lisboa. I det område er der en børnehave som har fået nogle sponsorer og vi var med til et møde mellem sponsorerne, ICBF (børneretten i Colombia) og børnehavens leder ( en slags moder-Theresa-type). Det var virkelig en speciel oplevelse. Der var 45 børn i alderen 2-5 år og de havde KUN 30 kvm. incl. køkken.

Fra første skridt var der børn som tog omkring vores ben og det var en hård oplevelse at se. Trods de ringe vilkår var der rent og imødekommende. Mødet gik ud på at skaffe penge til at udvide med en overetage, måske 2 og købe naboejendommen. En meget speciel oplevelse. Og igen en lang dag i taxa med Sebastian i armene!

Idag onsdag blev vi hentet kl 7.30 og kørt til ICBF. Her skulle vi sammen med vores advokat til interview med en forsvarer. Hun spurgte ind til vores liv og familier derhjemme, og hvordan vi havde tænkt os at håntere Sebastian og arbejde, når vi kom hjem. Det gik heldigvis ok, og efter mødet underskrev hun et dokument, som danner grundlag for vores sag ved domstolene. Nu skal vi så vente - formentlig et par dage - på at få at vide, hvilken domstol vi har fået tildelt...spændende ! Samtidig fik vi orientering om, at der er valg i Colombia her ultimo maj, og vores sag skulle gerne ekspederes af domstolen inden da, da alle dommere herefter skal hellige sig valget. Når de ikke vores sag inden, ja så ses vi engang efter sommerferien !!!

Til slut: HIP HIP HURRA OG STORT TILLYKKE TIL KUSINE SIGNE MED 1 ÅRS FØDSELSDAGEN I DAG FRA FÆTTER SEBASTIAN smiley.gif

Hotelværelset...

De sidste 3 dage har vi været på hotellet. Det skyldtes bl.a. at de 2 nyankomne svenske familier har fået overrakt deres 2 piger på henholdsvis 6 og 11 mdr. De kommer også fra Ayudame og de er mere larmende. Vi er helt sikker på at Sebastian kunne genkende lydende fra pigerne og pludselig havde vi svært ved at komme i kontakt med ham. Hans tanker var nok på børnehjemmet. Derfor har vi tilbragt en del tid på hotelværelset og har holdt ham væk fra spisesalen. Det har givet pote. Han er nu igen fuld af smil og grynt....vi er dog stadig meget OBS på ham i større forsamlinger.

Sebastian har allerede fået egen vogn smiley.gif ... vi har købt en klapvogn til ham, hvor han kan ligge ned og sove. Det gør det noget nemmere at komme ud med ham. I dag søndag er der bilfri dag her i Bogota. Så vi håber, at Sebastian er klar på en trilletur her i eftermiddag - mor og far trænger i hvert fald til at komme lidt ud smiley.gif.

Tusind tak for alle jeres hilsner i gæstebogen - det er rigtig rart med nogle hilsner.

........6 timer senere samme dag: ja, det blev så ikke til nogen gå-tur alligevel. Sebastian var ikke helt på dupperne; overtræt, men vil ikke sove. Så vi har taget endnu en dag på værelset...men hvad pokker...vi har jo masser af dage at tage endnu smiley.gif

WHAT A DAY - torsdag d. 29.04

Her i Bogota skal man igennem en retssag - som kan tage rigtig lang tid - før man kan rejse hjem med barnet. Igår onsdag fik vi besked på, at vi skal til møde ved notaren d. 4. maj og møde med vores advokat d. 5. maj - herefter bliver vores sag overgivet til domstolene.

Så vi stod op i dag torsdag, og troede at vi skulle have en stille dag med Sebastian - men NEJ ! Kl. 8.30 blev vi ringet op, at vi blev hentet ½ time senere til møde med notaren, herefter ud til børnehjemmet med nogle dokumenter og endeligt aflevere alle dokumenter ved børneretten.

Så vi måtte hurtigt pakke sammen til en lang dag i en bil med Sebastian. Og uden at gå mere i detajler blev det en lang dag med timer på diverse kontorer og i en varm bil med bleskift og madlavning...så har vi prøvet det med. Sebastian tog dog det hele i stiv arm - han er da bare en fantastisk knægt !

Så vidt vi har forstået nu, er næste skridt mødet med vores forsvarer på onsdag d. 4. maj og så må vi se, hvilken domstol vi får - der er 22 stk. domstole i Bogota - nogle har hurtig sagsbehandling og andre laaaannngg. Så vi håber bare på en god domstol !

2010

Overdragelsen og de første dage med Sebastian

Så er de første hektiske dage overstået og nu er der så tid til dagbogen smiley.gif.

Tirsdag d. 25.04 blev den største dag i vores liv. Dagen startede med at vi blev hentet af vores kontakt-person, og ikke kørt til børnehjemmet Ayudame, som vi havde regnet med - men i stedet til forstanderens private hjem, hvor overdragelsen skulle finde sted. Der gik så 1 time med hilsen på, juridisk snak og underskrift af dokumenter...en ret hård time, hvor nerverne sad uden på tøjet....men så fik vi endelig Sebastian - et meget rørende og forvirrende øjeblik. Og vi kunne straks kende ham fra billederne - bortset fra, at han havde taget godt på siden - SKØNT. Så gik turen hjem - 3 kvarter i en mega varm bil med masser af bil-os, vild trafik og med Sebastian i armene, da man ikke har autostole - så Sebastian blev lidt køresyg.

Resten af dagen gik med at lære hinanden at kende. Sebastian tog heldigvis godt imod os fra første øjeblik og ja, sutten - som de ikke bruger her i Colombia - tog han med det samme...til erstatning for 4 fingre, som ellers sad i munden hele tiden. Og vi fik lært at lave flaske, koge flasker af mm.

Onsdag morgen vågnede vi op efter en ok nat, hvor Sebastian havde sovet godt - fik en enkelt flaske kl. 4. Dagen gik med at prøve at finde ud af hans sovevaner...det er ikke nemt...og prøve at få det hele til at hænge sammen.

Vi bor super godt her på Hotel Halifax. Så venlige og imødekommende personale, pænt rent overalt og en super forplejning. Puha - det kommer til at ses på vægten smiley.gif

Her bor pt. 6 andre adop-familier fra Sverige, Holland og Norge - så vi er alle i samme båd. Det er rart.

Den første dag i Bogota

Efter en rejse på 24 timer: tog til Kastrup lørdag eftermiddag, overnatning på Zleep In i Tårnby, fly kl. 6.50 til Paris, panisk men vellykket skift til flyet til Bogota, landede vi kl. 22.30 dansk tid (kl. 15.30 Col.tid) i Bogota. Godt trætte, men alt gik godt. Vores kufferter var der og en chauffør med skiltet "FAMILY BRATH SKOV" - pragtfuldt at se.

Af chaufføren fik vi et brev med besked om, at vi får Sebastian nu i morgen tirsdag den 27.04.2010 kl. 11.30! Sikke en dejlig besked.

I dag mandag vågnede vi op til en fax med besked om, at vi blev hentet kl. 10.00 til møde med vores kontaktperson omkring det omstændige adop-forløb. Og så er dagen ellers gået med indkøb, og gøre os psykisk klar til dagen i morgen. Det hele er så overvældende på en positiv måde. Ventetiden er snart slut...og til trods for jetlag pga. 7 timers forskel, får vi nok ikke sovet meget i nat.

Og lige nu er Søren helt oppe at køre over Randers FC's placering - tak for info Anders V smiley.gif

Ankommet til Bogota !

Hej Allesammen. Vi er kommet godt til Colombia med alle kufferter og er blevet godt modtaget. Vi skriver mere senere.

Kort tid til afrejse

Så er der kun 2 dage til afrejse, og indtil videre ser det heldigvis ud til, at askeskyen holder sig i ro. Sikke en lettelse ! Og vores pas er landet retur i Århus efter en tur omkring det colombianske konsulat i Stockholm.

Sebastians tøj til overdragelsen er klar og Sørens habit støvet af smiley.gif Jo, vi skal skam være fine.

Opringningen...

Onsdag d. 7.4.2010 kl. 17:30 ringede Jannes mobilos på vej til Grenå. Hej,  det er Ditte fra AC. Hvad laver du?...kan du holde ind til siden...og så var der dømt vandfald i øjnene. Skodaen blev kastet rundt på vejen og drønende hjem til Søren. Du er blevet far...og jeg er blevet mor...til en 4 måned gammel dreng...fantastisk.

AC fortalte at der "normalt" ville gå 5-6 uger inden afrejse. Men denne gang gik det ikke "normalt". Vi blev ringet op fredag d. 16. april kl. 9:00...afrejsedagen er sat til d. 25. april...så var der panik igen...rejsen skulle bestilles inden kl. 12 og vaccinationerne skulle have været "dagen før"...gul feber skal være i kroppen 10 dage inden afrejse...men den blev fixet!!!

Nu skal der planlægges og laves LISTER. Efter modtagelse af tonsvis af tøj og hvad der ellers skal bruges, blev listerne minimeret. Ja, selv 7 hjemmelavede færdig-retter til fryseren er blevet leveret.

Rejsen begyndte at tage form; tog til Kbh. og overnatning, blev reserveret.

Dog hænger der en MEGET IRRITERENDE ASKESKY OVER EUROPA...forsvind, og det skal sku gå stærkt...!!!