Sejlerfamilien - Ildfestregatta 2011 - Silkeborg
Seneste Nyheder
Galleri

Hvert 3. år Ildfestregatta i Silkeborg. Ildfestregattaen er en mega by- og "sø"-fest i Silkeborg, som er vidt berømt i hele Jylland.

I 2008 deltog vi for første gang i regattaen som "nybegyndere".

Vi havde lejet en hytte på Terassen Camping og vores medbragte trailerbåd (en Quicksilver) havde vi arrangeret en havneplads til gennem campingchefen!

I år går turen igen til Silkeborg. Hytte er reserveret og trailerbåden er nu en Glastron 205 GT med 230 hk i "kælderen"! Ikke fordi at der bliver brug for mange af hk`ene, men nu ligger de altså dér og båden ligger hjemme i indkørslen og venter på nye oplevelser.

Regattaen finder sted midt i august 2011, og på disse sider vil vi naturligvis fortælle om vores oplevelser.

Ildfestregatta 2011:

Som du måske har læst andetsted på hjemmesiden, er Daniels Glastron brændt i slutningen af juni 2011.

Derfor bliver det jo ikke den, som skal være rammen om vores deltagelse i Silkeborg Ildfestregatta!

Vi håber at kunne låne Monterey`en i stedet, og glæder os til at kunne berette om vores tur her midt i august 2011.

August 2011

- så blev det Ildfestregattatid igen! Selvom vi var ude i april måned var der "kun" Terassen Camping,- hvilket bestemt heller ikke var utilfredse med!

Men alligevel: det er godt nok tidligt at de der campister er ude for at reservere overnatning!!!!!!

Afgang med færge kl. 9.15. Vi havde lånt Touranen,- den kører mere jævnt med traileren.

Ved ankomst i Ry var vi i Netto og handle ind, en tur i kiosken for at købe gæsteplader og bomkort og så lige en tur om havnen for at orientere os.

Derefter afgang til Terassen Camping, hvor vi parkerede traileren på et grønt område og derefter indkvarterede os i hytten! Sidste gang vi var dér var der ikke udsigt fra disse hytter over Silkeborg-søerne. Men nu var der fældet en hel del træer, og der var udsigt over Silkeborgsøerne med Himmelbjerget i baggrund - super flot og malerisk.....

Dernæst afsted til Silkeborg for at "orientere" os. I Silkeborg var man igang med at etablere diverse afspærringer og sætte scener op m.v.

Een af de ting jeg straks lagde mærke til var, at hele havneområdet var forsynet med "Forbudsskilte" for lystbåde,- tilsyneladende ville Silkeborg arrangere en Regatta uden både???? Hvor er det synd når der går så meget bureakrati og "ordensMAGT" i sådan et arrangement, at man glemmer miljøet!

Ærgreligt,- men det må vi jo så finde os i.

Torsdag flot vejr,- båden sættes i vandet i Ry, og vi tøffer til Silkeborg, og finder da også en rigtig god plads bag Slusekiosken! Vor Herre skruede langsomt op for varmen,- heldigt at vi havde sommertøjet med!!!!

Lisa gik en tur i byen, mens jeg passede båden, lyttede til god musik og holdt mig afkølet med fadøl!

Her ligger vi torsdag d. 18.8.2011 foran Slusekiosken i Silkeborg. Godt jeg havde taget "de kortærmede bukser med" - det var bare superskønt....

Fredag var vejret mindre godt, så vi benyttede lejligheden til forskellige gøremål i Silkeborg, herunder familiebesøg hos Sanne og Allan, og fredag aften ankom Linda og Søren, som var kørt fra Nykøbing F. efter at Søren var færdig med jobbet.

Lørdag morgen kørte vi så til Ry, hvor båden jo lå i Ry Marina, Lisa og Linda handlede ind i Kvickly mens Søren og jeg gjorde båden klar.

På turen mødte vi en gruppe på 10 – 15 kanoer, som var meget ivrige efter at komme på slæb. Vi har i et kvarters tid 5 -6 kanoer på slæb, og tjente hver en formiddagspils på dette.

Vi tog søerne rundt for tomgang, - vi må rent faktisk kun sejle mellem 5 og 8 knob på søerne, så de 270 hk fik lov af slappe af!

Rundt omkring langs bredden har kommuner og sejlklubberne slået en masse broer og anlægssteder, hvor det er muligt at fortøje og komme i land.

Vi fandt en bro, hvor vi spiste frokosten, kun forstyrret af en mængde bier, som gerne ville have været med til bords!

Efter en udsøgt frokost sejlede vi videre mod Silkeborg, - og tro det eller ej: der var igen en (anden) plads lige bag Slusekiosken, hvor vi lagde os. Pladsen tilhørte en fastligger, og da der ingen rød markering fandtes, lånte vi pladsen.  I parentes bemærket, så tror jeg at der gælder andre ”Emma Gad-regler” når man sejler indlands, end vi andre kender dem.

Sommeren var nu for alvor kommet til Silkeborg og det var bare ”ferie”! I løbet at lørdagen kom der bare rigtig mange mennesker forbi! Lisa har familie i Silkeborg, og vi fik besøg at Sanne og Allan samt Paul-Erik og Nora. Sidstnævnte par har boet mange år i Silkeborg, men aldrig oplevet at deltage i regattaen. Derfor havde de booket sig ind på at deltage i selve regattaen, hvor alle Hjejle-bådene, flankeret af Hjejlen, som i år har 150 års fødselsdag, sejler forrest med alle de private sejlere efter. Hele regattaen består nok af små 800 både, som i tusmørket sejler ud på en rute, hvor lodsejerne har pyntet haver og huse med kulørte lamper eller levende lys. Der er også små ”stande”, hvor forskelle events forløber under hele sejladsen. I det hele taget skal det opleves, -  det er umuligt at beskrive!

Her har vi så besøg af Sanne og Allan, som vi ser ca. hvert 2. år. Derfor er der en masse at tale om!!!!!

Hver aften kl. 21.00 stævner Regattaflåden ud! Alle både er festligt illisioneret af  lys i alle farver. På bredderne står der i tusindvis af tilskuere som vinker og nyder synet af alle bådene. Vi, som er på vandet, nyder synet af de flotte haver og søbredder. Mange lodsejere har opstillet telte, hvor indbudte gæster griller og fester!

Regattaflåden sejler en time ud og en time tilbage. Efter en time vælger vi at forlade Regattaen, da vi så har yderligere en times sejlads til Ry, hvor vi har plads til vores båd.

Hver aften gennemføres et kæmpefyrværkeri. Der er tale om uofficielt DM i fyrværkeri, hvor der er 3 forskellige fyrværkeriproducenter, som giver deres bud på et fyrværkeri. Vinderen fra sidste Ildfestregatta viser sin kunnen om lørdagen.

Besøg af et par unge piger, som havde fået øje på skipper og "hans" båd.....nåh nej, det var Allans datter og en veninde, som også var kommet til Regatta.

Så nåede vi også at få Nora og Paul-Erik med. (P.E. forsøger at gemme sig....).

Og her en idiot som stod og pissede på nabobåden og vore fortøjninger.....

Hvis du har en trailerbåd,- så du deltage i næste Ildfestregatta. Kontakt mig gerne om enkelthederne omring Regattaen og sejladsen på Silkeborgsøerne.

Under vores ophold i Ry fik jeg kontakt med bestyrelsesmedlemmer af sejlklubben, og derigennem fik jeg kontakt til en lokal vognmand, som for et rimeligt salær vil hente en motorbåd i Horsens og senere levere den dér igen. Det er ikke udelukket, at vi prøver dette og sejler en uges tid på Silkeborgsøerne i vores egen båd.