voresmcture - sverige august 2011

Uge 35 er der dømt tur til Sverige.Vi skal besøge Madam Blå med værten PerÅge.

Vi kører fra Odense kl 18.10 til Touring- campen på Djursland. Vi har besluttet et stop der for dagens ret og lidt snak. Vi har booked færge fra Grena til Varberg kl 01.00 med kahyt og morgenmad.

Vi lander på djurs ved 20.00 tiden og nyder en stille aften. Går lidt rundt og kigger på de mange telte og mc`er. Der er en del som skal til djursringen næste dag, for at se motorcykel løb med gamle engelske maskiner. Herligt at høre folk snakke om det - de har helt julelys i øjnene.

kl 22.00 siger vi farvel og kører til færgen. Det er blevet mørkt, men det er ikke noget problem. Halogenlygter lyser gevaldigt op. Jeg har aldrig kørt i mørke før.

Vi kører ombord til midnat og sover skønt hele natten. Sidder næste morgen og kigger på folk som haster fra borde. Mc`erne må blive ombord til kl 0800, så vi nyder  det.

Vi kører ud af Varberg og nordpå, vi har booked en overnatning på Tjørn. En skærgårdsø som vi kommer til via smukke broer og i strålende sol. Maskinerne spinder og det er rent fryd.

Vi finder vores hotel, som ligger helt ude i skærgården.Vi har fundet et hotel i kæden "petit hotel " som alle er lidt specielle på en eller anden måde. Dette smukke hotel hedder Bjørnholmens Marina.Det er med i kæden pga beliggenheden. Her er ganske enkelt bare smukt

Der er denne dag sejlads "Tjørn rundt" for sejlbåde, så der er nok at kigge på. Vi spiser på cafeen som ligger i lystbådehavnen, det er rystende dyrt. Vi ved det egentlig godt, men chokeres hver gang. Lover for tusinde gang hinanden. at næste gang er det madpakker !

Hvor er her dog smukt. Næste morgen går turen videre mod Madam Blå. Vi kører mod Ourst. Det er bare at finde små veje ned mod diverse færgelejer, for alle færger er gratis i skærgården og det er superhyggeligt at køre fra ø til ø.

Vi kører over den store bro til fastlandet og kører mod Trolhättan. Der er store sluser og vandfald. Der åbnes for sluserne hver dag præcist kl 15.00

14.59 ankom vi. Støttebenet ned og i små løb ud på broen, hvor der er det bedste udsyn. Det er så nemt med mc¨er, for de kan parkeres alle steder.

Vi kører derefter op i byen og finder en lille cafe`for en kaffetår. Der møder vi den samme svenske gut som var på Tjørn aftenen før. Det var ham som fortalte os om de  gratis færger. I dag sad han bagpå kærestens Ducati.

Vi kører mod Essunga kyrkby til pensionatet Madam Blå. Det kan næsten ikke beskrives - det skal opleves. PerÅge står på trappen med bakken klar med 2 kolde øl. Sådan møder han altid sine danske mc-gæster. Værtsparret er ikke helt unge mere, så skynd jer derop. Det er en oplevelse man bare skal have med. Lige i indgangen står en plastikpalme med kulørt lys i. Det lyder besynderligt, men det passer ligesom ind. I stuen hvor vi spiser,  er der ikke to borde eller stole som er ens. Der er intet " brand " her, alt oser bare af hygge og omsorg for gæsterne.

Kaffen serves i ægte Madam Blå kander som vi kender fra vores oldemors stue.

Vi har booked 3 overnatninger og PerÅge står klar med gode vejkort (specielt for mckørsel )og gode tur-forslag. Vi kører rundt i området, som byder på fantastisk mc veje. Det er også området for tempelridderen Arn. Jeg er begejstret, men Peter har vist, efter et par dage, fået klostre og kirker nok.

Vi er tilbage på pensionatet til aftensmad. PerÅge er fast overbevist om, at mc´ister har en kæmpeappetit.

Trist, trist men vi må til at vende næsen hjemad. Vi takker farvel og kører mod Gøteborg. Vi har igen booked færgen og skal til Frederikshavn kl 16.00

Vi lander i Frederikshavn kl 19.00 og har booked sleep in lige ved færgelejet. Vi går en stille tur i regnvejr i byen og nyder de mange flotte skulpturer. Bla et stort skib/sejl som står på torvet. Det er belyst og er fantastisk flot.

Næste dag går turen vestover. Vi har booked overnatning på Agger badehotel. incl dagens ret til 65 kr. Det har set bedre dage, men ligger skønt til havet. og hotelfruen er venlig og imødekommende. Taler med en venindeflok, som er kommet der fast 1 uge hvert år, de sidste 25 år. Den ene af damerne kom helt fra Canada, og hun var med hvert år !

Næste dag kører vi mod Tyborøn og færgen. Jeg drejer lidt for skarpt rundt om hushjørnet på Agger badehotel og må ligge bimmeline ned. Kommer gående rundt om hjørnet og Peter ser helt forundret ud ? Men han går venligt med og hjælper med at rejse den op igen.

I hvide Sande skal vi se årets sandslot udstilling. Det er simpelthen fantastisk. Temaet var fra romeriget. Store arenaer med tilskuer og figurer bygget op i sand. Jeg må simpelthen hen og spørge, men nej, det er kun sand og intet andet. Ovenikøbet sand fra en grusgrav tæt ved.( Var sikker på at der var lim blandet i, undskyld )

Nu begynder regnen. Æv, hvor er vi kommet til Danmark igen. Det vælter nærmest ned og bliver helt mørkt. Vi må hjem til Odense. Turen hjem er uinspirerende, vi er kolde, det er mørkt og det regner

Vi kører op i indkørslen og sønnen og hunden kommer os venligt og imødekommende imøde. Den første har lavet mad og den sidste gø'er helt overstrømmende. Herligt at køre ud i verden for at komme hjem igen i god behold.